SL och Keolis testar 4X

Startat av Fredrik Gelin, 22 februari 2018, 08:33:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Mitt i var med när Keolis testkörde det kommande snabbusskonceptet som än så länge kallas 4X vilket jag förmodar är namnet på snabbare linjevarianter då snabbtågen på pendeln också har ett X efter sitt linjenummer.
Det lär väl bli ungefär som med pendeltågen att de som kliver av och på där den stannar blir nöjdare medan de som vill av och på däremellan kanske blir snopna när bussen inte stannar.
Skillnaden mot pendeln är ju dock att antalet avgångar som stannar vid alla hållplatser är betydligt fler så effekten blir kanske inte lika påtaglig som på pendeln.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Lars_L

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 22 februari 2018, 08:33:02 AM
Mitt i var med när Keolis testkörde det kommande snabbusskonceptet som än så länge kallas 4X vilket jag förmodar är namnet på snabbare linjevarianter då snabbtågen på pendeln också har ett X efter sitt linjenummer.
Det lär väl bli ungefär som med pendeltågen att de som kliver av och på där den stannar blir nöjdare medan de som vill av och på däremellan kanske blir snopna när bussen inte stannar.
Skillnaden mot pendeln är ju dock att antalet avgångar som stannar vid alla hållplatser är betydligt fler så effekten blir kanske inte lika påtaglig som på pendeln.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

En bra ide' - har nog föreslagit den redan för tre år sedan. Framförallt är det ju vanligt i USA. Nobina har ju konceptet på en hel del av de mer regionala linjerna redan i Stockholm. I innerstaden är det ju dock svårare att få det känt av resenärerna - då  kanske det därför behöver en tydligare markering än ett x efter linjenumret.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

buskörare

Vi har ju 670X och hoppar över en hållplats samt går en kortare sträcka än ordinarie. Väldigt populärt. Då populärt att folk hellre väntar 3-4 min på X:et fast todsvinsten på den är ungefär 2-3 min  ;D

Ersa

676X måste väl vara den mest kända/förekommande x:et idag.

Sen har vi även 620X, som är en av de få kvarvarande äldsta x-linjerna, som förr innebar att den hade en ganska omfattande avvikande linjesträckning (till skillnad från dagens som bara kör förbi hållplatser). Tidigare fanns även 654X och 643X(?) med samma uppbyggnad.

Karsten

Citat från: Ersa skrivet 22 februari 2018, 09:38:19 AM
676X måste väl vara den mest kända/förekommande x:et idag.

Sen har vi även 620X, som är en av de få kvarvarande äldsta x-linjerna, som förr innebar att den hade en ganska omfattande avvikande linjesträckning (till skillnad från dagens som bara kör förbi hållplatser). Tidigare fanns även 654X och 643X(?) med samma uppbyggnad.

Ja, om man begränsar sig till Norrtäljetrafiken i alla fall. Om man i stället är Södertäljebaserad är nog 754X, 780X och 784X mer kända företeelser.

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 22 februari 2018, 10:50:45 AM
Ja, om man begränsar sig till Norrtäljetrafiken i alla fall. Om man i stället är Södertäljebaserad är nog 754X, 780X och 784X mer kända företeelser.

Nja, enbart Norrtälje är det sällan jag begränsar mig till, utan jag försöker åtminstone behandla hela nordostområdet. Dvs alla 600-linjer. Borde egentligen ha lagt till nåt om det, ja!  :P

pegee

Citat från: Lars_L skrivet 22 februari 2018, 08:43:00 AM
I innerstaden är det ju dock svårare att få det känt av resenärerna - då  kanske det därför behöver en tydligare markering än ett x efter linjenumret.

Ja det kan nog behövas. Trots tydlig skyltning så får man ofta frågan: Går den här bussen till ....?
Att läsa skyltar är uppenbarligen inte det lättaste.
För att inte tala om den linje jag oftast kör Grön Express. Den delar sig i Kungälv till antingen
Ytterby eller Ullstorp med i stort sett varannan buss. Trots skyltning till respektive ställe så händer
det ofta att det sitter kvar förvånade passagerare i bussen vid ändhållplats. Som skulle till den andra
ändhållplatsen.  Så det där med att läsa skyltar......
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 22 februari 2018, 13:24:53 PM
Nja, enbart Norrtälje är det sällan jag begränsar mig till, utan jag försöker åtminstone behandla hela nordostområdet. Dvs alla 600-linjer. Borde egentligen ha lagt till nåt om det, ja!  :P

Varför skulle t.ex Vaxholms eller Vallentunaborna ha koll på 676X?

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 22 februari 2018, 16:04:07 PM
Varför skulle t.ex Vaxholms eller Vallentunaborna ha koll på 676X?

Det är väl ingen Berlinmur mellan områdena i nordost? Jag känner många i Vallentuna och Åkersberga som har väldigt bra koll på sina närområden i norr.
Men det jag menade innan var att 676X ju har rätt många avgångar, och därför är rätt synlig för alla på E18. Dessutom har linjen funnits i ett par år nu, och börjar bli rätt inarbetad.

Nico

Överlag var väl annars en av ursprungstankarna med blåbussarna i SL-land att de skulle gå ofta och snabbt, med relativt få hållplatsuppehåll, på tvären och binda ihop knutpunkter. Inte att de som nu blivit att de går som rena mjölktågen, om än med hög turtäthet.

Blåbusskonceptet är ganska urvattnat i sig och man kan nog säga att det egentligen finns ett par tre olika konceptvarianter. Att man nu provar något som egentligen var en ursprungsidé (och tror det är något nytt) gör ju att man blir lite fundersam över hela företeelsen som sådan.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

#10
Citat från: Ersa skrivet 22 februari 2018, 16:33:00 PM
Det är väl ingen Berlinmur mellan områdena i nordost? Jag känner många i Vallentuna och Åkersberga som har väldigt bra koll på sina närområden i norr.
Men det jag menade innan var att 676X ju har rätt många avgångar, och därför är rätt synlig för alla på E18. Dessutom har linjen funnits i ett par år nu, och börjar bli rätt inarbetad.

Men 670X syns inte menar du? Den glider förbi som ett spöke utan att folk läser på den?

Jag säger inte att du har fel, jag visste (eller trodde) inte att Vaxholmsborna hade bättre koll på Norrtäljes bussar än sina egna.

buskörare

Citat från: Nico skrivet 22 februari 2018, 17:57:11 PM
Överlag var väl annars en av ursprungstankarna med blåbussarna i SL-land att de skulle gå ofta och snabbt, med relativt få hållplatsuppehåll, på tvären och binda ihop knutpunkter. Inte att de som nu blivit att de går som rena mjölktågen, om än med hög turtäthet.

Blåbusskonceptet är ganska urvattnat i sig och man kan nog säga att det egentligen finns ett par tre olika konceptvarianter. Att man nu provar något som egentligen var en ursprungsidé (och tror det är något nytt) gör ju att man blir lite fundersam över hela företeelsen som sådan.

Jag håller med. Att vi ska vänta in 683/615 trots att 670 går rätt ofta är väl en typisk sak som ändrat sig. Tidigare var väl stombussarna nått andra bussar skulle mata från/till. Nu är åtminstone 670 en buss som likaväl ska mata ut folk till 683.

Ulf Berlin

Vilka hållplatser skulle 4X i så fall hoppa över?/Ulf
(När 48an blev 3an som hoppade över vissa hållplatser blev det väl knappast något ramaskri...)

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 22 februari 2018, 19:09:01 PM
Men 670X syns inte menar du? Den glider förbi som ett spöke utan att folk läser på den?

Jag säger inte att du har fel, jag visste (eller trodde) inte att Vaxholmsborna hade bättre koll på Norrtäljes bussar än sina egna.

Anonyma ledvagnar på linje 670 intresserar nog inte många andra än Vaxholmsbor, men åt andra hållet drar ju dubbeldäckarna med sina diodskyltar säkert till sig många blickar från alla möjliga människor. Som "annonspelare" är de ju verkligen perfekta.

Alla har olika perspektiv och umgås med olika människor. Från mitt perspektiv de senaste 15 åren har då nordostsektorn aldrig varit indelad i halvisolerade bygder och kommuner, utan allt har alltid hängt ihop. Boende i Åkersberga arbetar uppåt Norrtälje. Skolbarn i högstadie- och gymnasieåldern från Finsta och Rimbo kan lika gärna gå på skolor i Täby som inne i Norrtälje, och många omkring Lindholmen/Frösunda och även i Åkersberga har rätt bra koll på Rimbo.
Från 1960-talet och fram till 2012 körde ju dessutom förarna i Täby/Åkersberga och Norrtälje/Rimbo på varandras linjer i varandras trafikområden (som då i princip var ett och samma trafikområde) varenda dag. T.ex gick Täbybussar på bl.a 637 ända uppe till Ellan, och Rimbobussar på bl.a 601 och 604 mest varenda vardag.

Fredrik Gelin

Citat från: Ulf Berlin skrivet 22 februari 2018, 20:15:35 PM
Vilka hållplatser skulle 4X i så fall hoppa över?/Ulf
(När 48an blev 3an som hoppade över vissa hållplatser blev det väl knappast något ramaskri...)

Om du läser artikeln i länken framgår det var snabbussen stannar, alla hållplatser däremellan hoppas över.
Det blir ganska många om jag skall rada upp dem här, men om du studerar sista sidan i tidtabellen för fyran på SLs hemsida så kan du nog lista ut vilka som hoppas över på sträckan Östra Station -Gullmarsplan och omvänt.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk