Arriva 7513 och 7514 (ej bild)

Startat av Fredrik Gelin, 22 februari 2018, 08:21:46 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Jag har denna vecka observerat två för mig nya individer som jag misstänker tillhör Märsta.

75xx-serien har ju tidigare mest bestått av Omnilink II, men 7513 och 7514 verkar vara identiska med 70xx-serien utvändigt, dvs första generationens Omnilink.
Av avgaslukten att döma är det etanolbussar och sådana brukar man inte få flytta hursomhelst, så var har dessa rullat tidigare?

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Peter Rost


Fredrik Gelin

Aha, tack för snabbt svar!

Samlar man etanolbussarna i Märsta nu, det verkar åtminstone så av tursättningen av trafiken runt Upplands Väsby?

Det vore iofs logiskt då jag har för mig att jag läst här på forumet att Märsta skall vara ett rent etanolgarage, på andra ställen i länet verkar SL och entreprenörerna göra sitt bästa för att bli av med etanolen som bränsle.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


F.Å

Kommer närmast från Råsta, där de också ursprungligen startade sin karriär som Connex 3950-3956. Sedermera Keolis med samma nummer.
Unika i sin inredning, med stolar som endast återfinns i dessa och ledvagnssyskonen 7768-7778.

Lars-Håkan_E

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 22 februari 2018, 08:42:44 AM
Aha, tack för snabbt svar!

Samlar man etanolbussarna i Märsta nu, det verkar åtminstone så av tursättningen av trafiken runt Upplands Väsby?

Det vore iofs logiskt då jag har för mig att jag läst här på forumet att Märsta skall vara ett rent etanolgarage, på andra ställen i länet verkar SL och entreprenörerna göra sitt bästa för att bli av med etanolen som bränsle.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Det blir ju enklare då eftersom dessa kommer att avvecklas efter denna avtalsperiod (om inte "vinnaren" mot förmodan vill hyra dem av SL)

Mikey

#5
Ja, Arriva har samlat upp alla (?) kvarvarande etanolbussar i Märsta. Hela serien 7510-16 samt ledvagnsditona 7768-78 har hamnat i Märsta nu under vintern (december/januari) vilket gjort trafikområdet till himmelriket för potentiella älskare av dessa gamla Scanior, precis som när Märsta var den största kvarvarande utposten av CN113 i början av 2010-talet... Borde snart vara klassikerstatus på dessa Omnilinkar också nu va, när det inte finns så många kvar runt om i landet? ;)

I stället har nyare Omnilink II'or flyttats iväg till andra depåer och gissningsvis konverterats till RME/HVO. Är det någon som har koll på vilka vagnar som har lämnat Märsta senaste månaderna och var de har hamnat? Borde rimligtvis vara lika många som kommit, dvs 15-20st...