SVT: Olika effekter med avgiftsfri kollektivtrafik

Startat av Ersa, 20 februari 2018, 13:34:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa


igel

#1
Det kanske är utbudet än kostnaden som har varit problemet för de som åker bil.

BSB101

Att välja bilen handlar nog för flertalet om bekvämlighet. man kan åka när man vill, oftast kortare restid, man slipper trängas på bussar/tåg etc. För andra handlar det om att kollektivtrafiken inte är något alternativ och då beror det nog främst på att man färdas mellan två punkter eller tider som inte har tillräckligt underlag för kollektivtrafik.


Inget av dessa löses med avgiftsfri kollektivtrafik och bara visa med utökat turtäthet.

Lars_L

Nu är väl förvisso inte Ockelbo något bra exempel. Deras val av gratis kollektivtrafik har ju mer handlat om att merutnyttja resurserna från skolskjutsverksamheten. Men sedan har väl nästan all forskning pekat på att billigare eller gratis kollektivtrafik får liten effekt på bilresa det.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

buskörare

Citat från: Lars_L skrivet 21 februari 2018, 21:42:43 PM
Nu är väl förvisso inte Ockelbo något bra exempel. Deras val av gratis kollektivtrafik har ju mer handlat om att merutnyttja resurserna från skolskjutsverksamheten. Men sedan har väl nästan all forskning pekat på att billigare eller gratis kollektivtrafik får liten effekt på bilresa det.

I Örebro (som ju bara hade nolltaxa typ 3 v) konstaterade man att på den tiden var det i princip bara gående och cyklister som istället valde att ta bussen. Dvs ingen bra vinst alls. Men det var ju en kort tid som sagt. För oss som körde märktes det i alla fall att antalet som bara åkte en hållplats eller 2 ökade inne i stan.