En Möjabuss

Startat av Hasse L, 18 februari 2018, 20:41:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


ADC 564 - Volvo B58 /SKV 1967 - Möja Buss & Transport AB, fd SL H82 6785. Detta bör ha varit den fjärde Möjabussen sedan starten 1951, därav skyltningen 4, törs jag förmoda.

Tji personbilar att identifiera den här gången, digga i stället Waxholmsbolagets förträffliga vinterfartyg MS Ramsö (eller rentav bussen)!

Leyland

...eller varför inte strömmingslådorna. Vid denna tid var det alltjämt en del färskvarutransporter från skärgården in till staden med Waxholmsbåten.

Tack för bilden Hasse!

christian berg

Tack för ännu en fin bild!

Det finns ju en intressant barnvagn av 70-talsstuk att digga till vänster om 6785 om inte 6785 och Ramsö skulle räcka.... Vad hände egentligen med bussen som 6785 ersatte; nämligen 7492 (upplevde denna vagn ett par vintrar tidigare i samband med tillägg av Ramsös syster Skarpö)?

7492 finns kvar i bilregistret och lämnade nog Möja 1985 när 6785 köptes.

Hälsningar

Christian B


HB

Tack Hans för en trevlig bild. Just den bussen har jag kört många gånger då den gick i Björknäs sista tiden innan försäljningen till Möja. Bussen var lite unik med 1:a och 2:a klass. Bakom bakdörren så var sätena utbytta till lågryggade för att frigöra stolar till andra bussar efter skadegörelse etc. /Henrik/

Lars-Håkan_E

#5
Citat från: HB skrivet 19 februari 2018, 16:09:52 PM
Tack Hans för en trevlig bild. Just den bussen har jag kört många gånger då den gick i Björknäs sista tiden innan försäljningen till Möja. Bussen var lite unik med 1:a och 2:a klass. Bakom bakdörren så var sätena utbytta till lågryggade för att frigöra stolar till andra bussar efter skadegörelse etc. /Henrik/

Dåvarande Östra distriktet hade ju använt sig av denna udda lösning på flera bussar innan, flertalet H46 (Sc CR110L) blev så efterhand.

(edit M->L)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 19 februari 2018, 17:08:48 PM
Dåvarande Östra distriktet hade ju använt sig av denna udda lösning på flera bussar innan, flertalet H46 (Sc CR110M) blev så efterhand.

Du menar väl H46 Scania CR110L?  ;) Förklaringen jag hörde till detta var att det blev lättare för föraren att hålla koll på vad som hände bak i bussen om man inte hade höga stolsryggar. Det fanns ju gott om slopade CF-ar som kunde släppa till sina stolar.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 februari 2018, 18:22:21 PM
Du menar väl H46 Scania CR110L?  ;) Förklaringen jag hörde till detta var att det blev lättare för föraren att hålla koll på vad som hände bak i bussen om man inte hade höga stolsryggar. Det fanns ju gott om slopade CF-ar som kunde släppa till sina stolar.

Ja givetvis, har ändrat :-)

Ulf Berlin

Härlig bild.
Var det den som sedemera stod grönmålad på ön?
(Orkar inte leta efter min bild.;))/Ulf

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Berlin skrivet 19 februari 2018, 20:35:30 PM
Härlig bild.
Var det den som sedemera stod grönmålad på ön?
(Orkar inte leta efter min bild.;))/Ulf

Stämmer alldeles utmärkt. Följ länkarna i tråden till SvOf:s utflykt 1987 för bild.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)