En gammal Mälaröbuss...

Startat av Hasse L, 17 februari 2018, 16:40:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

.... inte långt ifrån de kvarter varifrån mälarötrafiken en gång utgick.


ACH 924 - Scania-Vabis B7358 / SKV 1958 - Club Continental, ex. SL H61 7808, ursprungligen Mälaröarnas Omnibus AB, MOAB.

WalleW

En härligt lite värmande bild när det stilla singlar lappvantar (förlåt, samevantar ska det vara) utanför fönstret här i Roslagen... :)
Trevliga bilar som statister på scenen. Ford Taunus 17 / 20 m bakom huvudrollsinnehavaren samt en BMC / Morris Marina (?) framför
en av dåtidens värstingar, Pontiac Trans Am, på andra sidan gatan... 8)...

/   M v h   Walle

zjbus

Instämmer med föregående talare men även VW cabben bakom Forden är ju trevlig liksom 142:an från 73 snett bakom Pontiacen (eller är det en 74:a? svårt att bedöma kofångaren på bilden)
Mvh zjbus

Fredrik Klint

Pontiacen är en -74:a tidigast, upp till årsmodell -73 hade "rak/stående" front och fr.o.m. -74 så lutar den, som denna.
Inte helt lätt att se men Bubblan tror jag är en vanlig sådan och ingen cabriolet :)

K R

Hej!

Återstår att räta ut de två frågetecknen i tidigare inlägg:

Den röda bilen framför Pontiacen (som jag iofs tror är en Firebird) är en Morris Marina.

Volvo 142:an som kommer på S:t Eriksgatan i bakgrunden är en -73:a.
Detta då den har ventilationsruta i framdörren, något som försvann på -74:orna.

mvh K R

zjbus

Citat från: Fredrik Klint skrivet 17 februari 2018, 21:41:25 PM
Pontiacen är en -74:a tidigast, upp till årsmodell -73 hade "rak/stående" front och fr.o.m. -74 så lutar den, som denna.
Inte helt lätt att se men Bubblan tror jag är en vanlig sådan och ingen cabriolet :)
Avsåg årsmodellen på Volvon inte Pontiacen, där har du förstås helt rätt, det är den bästa årsmodellen utav den nya modellen utan de fruktansvärda USA inspirerade kofångarna.
Du kan ha rätt angående VW:n också men tycker det ser ut som en röd VW med vit cab.

zjbus

#6
Citat från: K R skrivet 17 februari 2018, 22:00:56 PM
Hej!

Återstår att räta ut de två frågetecknen i tidigare inlägg:

Den röda bilen framför Pontiacen (som jag iofs tror är en Firebird) är en Morris Marina.

Volvo 142:an som kommer på S:t Eriksgatan i bakgrunden är en -73:a.
Detta då den har ventilationsruta i framdörren, något som försvann på -74:orna.

mvh K R

Bra då är det uträttat och klart det är en 73:a

Tommy E

Ingen som har sett att det finns en buss på bilden? ;) Årsmodell 1957, levererades till MOAB med reg.nr B264 och fick inv.nr 66. Senare SL H61 7808, reg.nr ACH924, slopades från SL 1974. Kul att se vad som hände med den därefter! :) Här är en äldre bild på samma buss:

Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Hasse L

Tack, Tommy E, för bild och kompletterande uppgifter!
/Hasse

zjbus

Citat från: Tommy E skrivet 18 februari 2018, 11:02:43 AM
Ingen som har sett att det finns en buss på bilden? ;) Årsmodell 1957, levererades till MOAB med reg.nr B264 och fick inv.nr 66. Senare SL H61 7808, reg.nr ACH924, slopades från SL 1974. Kul att se vad som hände med den därefter! :) Här är en äldre bild på samma buss:


Innebär det att inget annat på bilder får kommenteras menar du?

Gunnar Berglund



Fyller på med en bild på 7806, här på Folkungagatan i februari 1974. Vagnen kom senare att bli omplacerad till Söderhallen. Foto Björn Alnebo.
Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

Leyland


Leyland

Citat från: Tommy E skrivet 18 februari 2018, 11:02:43 AM
Ingen som har sett att det finns en buss på bilden? ;) Årsmodell 1957, levererades till MOAB med reg.nr B264 och fick inv.nr 66. Senare SL H61 7808, reg.nr ACH924, slopades från SL 1974. Kul att se vad som hände med den därefter! :) Här är en äldre bild på samma buss:



Tack Tommy!

Ser ut som foto Ulf Essén!

Citat från: Gunnar Berglund skrivet 18 februari 2018, 17:57:31 PM


Fyller på med en bild på 7806, här på Folkungagatan i februari 1974. Vagnen kom senare att bli omplacerad till Söderhallen. Foto Björn Alnebo.

Tack Gunnar! Vilken härlig miljöbild! ICA på "fel sida", drickabil och härlig ambulans på samma bild. Och posten är skymd - var det Stockholm 10?

K R

Citat från: Leyland skrivet 18 februari 2018, 19:57:31 PM
... Och posten är skymd - var det Stockholm 10?

Hej!

Det var Stockholm 4 som låg här på Folkungagatan, som då även var brevbäringskontor för östra Södermalm (postnr 116 xx).

Infarten var belägen på andra sidan huset, från Tjärhovsgatan och utfarten var belägen ungefär mellan bryggarbilen och ambulansen,
rakt nedanför den enkla burspråksraden närmast i det ljusa huset. Man körde alltså rakt genom huset med lastbryggan i källarplanet.

När du nu ändå nämner Stockholm 10, så låg detta postkontor i modern tid i Fältöversten, tidigare låg det på Narvavägen nästan uppe vid Karlaplan.

mvh K R


Tommy E

Citat från: Hobgoblin skrivet 18 februari 2018, 11:13:17 AM
Tack, Tommy E, för bild och kompletterande uppgifter!

Tack själv för den trevliga bilden du visade! ;)

Citat från: zjbus skrivet 18 februari 2018, 13:04:24 PM
Innebär det att inget annat på bilder får kommenteras menar du?

Nej, det skrev jag väl inte?

Citat från: Gunnar Berglund skrivet 18 februari 2018, 17:57:31 PM
Fyller på med en bild på 7806, här på Folkungagatan i februari 1974. Vagnen kom senare att bli omplacerad till Söderhallen. Foto Björn Alnebo.

Mycket trevligt! MOAB-bussar är som bäst när man får se dem i färg! 8)

Citat från: Leyland skrivet 18 februari 2018, 19:57:31 PM
Tack Tommy!

Ser ut som foto Ulf Essén!

Intressant, tack för uppgiften! Bilden fanns redan på hemsidan när jag övertog den, men det stod inget där om vem fotografen kan vara.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se