Lite snö i Västerhaninge

Startat av Gunnar Berglund, 16 februari 2018, 13:54:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Wennerlid

Busslink Ösmo körde även någon avgång på 770 lokalt i Södertälje under en tid som en del av produktionsutbytet.

//  Niclas

Ulf Berlin

Citat från: Carl skrivet 17 februari 2018, 23:19:07 PM
Nu är jag osäker på vad "s g s" betyder, men när SL körde trafiken i "egen regi" (dvs fram till hösten 1993) körde Södertälje ungefär hälften av turerna på 783:an. Jag har enstaka förarturlistor från Södertälje från början av 90-talet, där relativt många turer körs på 783.

I upphandlingarna har sedan 783:an tillhört Ösmo. I första upphandlingen 1993 vann Swebus både Ösmo och Södertälje, men huruvida enbart Ösmo körde 783:an, eller om även Södertälje fick turer för att minska tomkörningarna vet jag inte.

När sedan SL Buss tog tillbaka trafiken i Ösmo 1996 (?) körde Botkyrka några turer på 783:an för att Ösmo skulle slippa långa tomkörningar. Under flera år fanns bl a upplägget att bussen på sista turen på 791 som slutade i Södertälje på morgonen körde första avgången på 783 från Södertälje. I gengäld körde Ösmo turer på linje 729 (Spångbro-Tumba) som egentligen tillhörde Botkyrka.
"S g s"är en förkortning för"så gott som"...
De antal gånger jag har varit vid Nynäshamns station har jag sett Ösmo/Ribby bussar utom vid ett tillfälle då jag såg(och har visat)6958 på linje 858.;)/ulf

Carl

Citat från: Ulf Berlin skrivet 19 februari 2018, 20:32:31 PM
"S g s"är en förkortning för"så gott som"...
De antal gånger jag har varit vid Nynäshamns station har jag sett Ösmo/Ribby bussar utom vid ett tillfälle då jag såg(och har visat)6958 på linje 858.;)/ulf

Se där, då har jag lärt mig en ny förkortning (att lägga till alla andra ;)). Tack för det.

Bussmicke

Busslink på 770, det hade jag velat fotografera om jag bara hade vetat om det.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Matte

Citat från: Carl skrivet 17 februari 2018, 22:54:48 PM
Jo, det stämmer. Den gick som idag från Brandbergen till Tuvvägen. Därefter rundade linjen Södra Jordbrovägen medsols (motsols åt andra hållet), körde Nynäsvägen till Västerhaninge station och sedan ner till Ribbygaraget. I rusningstid var några turer dessutom förlängda till Berga örlogsskolor.

Ja typ. Men den hade även hållplatserna Åbyinfarten-Björnvägen-Rådjursvägen-Västerhaninge Sjukhem-Åbyplan och omvänt mellan Jordbro Stn-Västerhaninge Stn. Åkte nästan alltid 841 till plugget från Björnvägen innan den kortades ner till Brandbergen C-Jordbro Stn.