Lite snö i Västerhaninge

Startat av Gunnar Berglund, 16 februari 2018, 13:54:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar Berglund



Swebus 1481, f.d. SL H3 6365 och SL Buss AB 6357, f.d. SL H3 6357. Vintern 1993/1994.
Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

Leyland

Ytterligare en underbar bild från södern! Tack!


Walter

Delade Swebus och SL på trafiken i Södertälje?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

WalleW

Jättefin vinterbild  :) !
Och busstrafiken rullar på trots förhållandevis mycket snö  ::)...

/   M v h   Walle

Måns Johannesson

Citat från: Walter skrivet 16 februari 2018, 14:28:07 PM
Delade Swebus och SL på trafiken i Södertälje?

Detta är inte i Södertälje utan i Västerhaninge. Swebus körde trafiken på södra Södertörn (Ösmo-garaget) som linje 848 hör till medan SL Buss körde trafiken runt Handen. Tror att det står Södertörn på SL bussen. Om bussarna i Handen var skyltade så eller om det är en buss som tidigare rullat i Ösmo vet jag inte.

/Måns

Lars-Håkan_E

Citat från: Måns Johannesson skrivet 16 februari 2018, 15:58:43 PM
Detta är inte i Södertälje utan i Västerhaninge. Swebus körde trafiken på södra Södertörn (Ösmo-garaget) som linje 848 hör till medan SL Buss körde trafiken runt Handen. Tror att det står Södertörn på SL bussen. Om bussarna i Handen var skyltade så eller om det är en buss som tidigare rullat i Ösmo vet jag inte.

/Måns

Det är en Ribby buss.

Walter

Citat från: Måns Johannesson skrivet 16 februari 2018, 15:58:43 PM
Detta är inte i Södertälje utan i Västerhaninge. Swebus körde trafiken på södra Södertörn (Ösmo-garaget) som linje 848 hör till medan SL Buss körde trafiken runt Handen. Tror att det står Södertörn på SL bussen. Om bussarna i Handen var skyltade så eller om det är en buss som tidigare rullat i Ösmo vet jag inte.

/Måns

Ok ser nu att det står Södertörn på SL bussen, inte Södertälje.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Daniel P

Vilken linjesträckning hade linje 841 det året? Idag går den mellan Brandbergens centrum - Jordbro via Handens närsjukhus.

Ulf Berlin

Citat från: Walter skrivet 16 februari 2018, 14:28:07 PM
Delade Swebus och SL på trafiken i Södertälje?
Linje 783 som trafikerar Södertälje-Nynäshamn har(s g s)uteslutande körts av Ösmo/Nynäshamn./Ulf

Kristian

Vilken nostalgi, underbar bild! Hit har man åkt mången gång med 848:n som liten. Just 6365 på 848 var ingen ovanlighet på hemvägen från skolan under slutet av 90-talet.
Citat från: Daniel P skrivet 16 februari 2018, 18:49:31 PM
Vilken linjesträckning hade linje 841 det året? Idag går den mellan Brandbergens centrum - Jordbro via Handens närsjukhus.
Var det inte typ samma som idag, men söder om Jordbro gick den till Ribby(-garaget)?

Carl

Citat från: Daniel P skrivet 16 februari 2018, 18:49:31 PM
Vilken linjesträckning hade linje 841 det året? Idag går den mellan Brandbergens centrum - Jordbro via Handens närsjukhus.

Citat från: Kristian skrivet 17 februari 2018, 22:40:39 PM
Var det inte typ samma som idag, men söder om Jordbro gick den till Ribby(-garaget)?

Jo, det stämmer. Den gick som idag från Brandbergen till Tuvvägen. Därefter rundade linjen Södra Jordbrovägen medsols (motsols åt andra hållet), körde Nynäsvägen till Västerhaninge station och sedan ner till Ribbygaraget. I rusningstid var några turer dessutom förlängda till Berga örlogsskolor.

Carl

Citat från: Ulf Berlin skrivet 17 februari 2018, 21:43:43 PM
Linje 783 som trafikerar Södertälje-Nynäshamn har(s g s)uteslutande körts av Ösmo/Nynäshamn./Ulf

Nu är jag osäker på vad "s g s" betyder, men när SL körde trafiken i "egen regi" (dvs fram till hösten 1993) körde Södertälje ungefär hälften av turerna på 783:an. Jag har enstaka förarturlistor från Södertälje från början av 90-talet, där relativt många turer körs på 783.

I upphandlingarna har sedan 783:an tillhört Ösmo. I första upphandlingen 1993 vann Swebus både Ösmo och Södertälje, men huruvida enbart Ösmo körde 783:an, eller om även Södertälje fick turer för att minska tomkörningarna vet jag inte.

När sedan SL Buss tog tillbaka trafiken i Ösmo 1996 (?) körde Botkyrka några turer på 783:an för att Ösmo skulle slippa långa tomkörningar. Under flera år fanns bl a upplägget att bussen på sista turen på 791 som slutade i Södertälje på morgonen körde första avgången på 783 från Södertälje. I gengäld körde Ösmo turer på linje 729 (Spångbro-Tumba) som egentligen tillhörde Botkyrka.

Lars-Håkan_E

Citat från: Carl skrivet 17 februari 2018, 23:19:07 PM
Nu är jag osäker på vad "s g s" betyder, men när SL körde trafiken i "egen regi" (dvs fram till hösten 1993) körde Södertälje ungefär hälften av turerna på 783:an. Jag har enstaka förarturlistor från Södertälje från början av 90-talet, där relativt många turer körs på 783.

I upphandlingarna har sedan 783:an tillhört Ösmo. I första upphandlingen 1993 vann Swebus både Ösmo och Södertälje, men huruvida enbart Ösmo körde 783:an, eller om även Södertälje fick turer för att minska tomkörningarna vet jag inte.

När sedan SL Buss tog tillbaka trafiken i Ösmo 1996 (?) körde Botkyrka några turer på 783:an för att Ösmo skulle slippa långa tomkörningar. Under flera år fanns bl a upplägget att bussen på sista turen på 791 som slutade i Södertälje på morgonen körde första avgången på 783 från Södertälje. I gengäld körde Ösmo turer på linje 729 (Spångbro-Tumba) som egentligen tillhörde Botkyrka.

Swebus körde några turer på 783 i ett produktionsutbyte med SL Buss/Busslink efter att Ösmo återgått till Busslink 1996

Carl

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 18 februari 2018, 08:15:19 AM
Swebus körde några turer på 783 i ett produktionsutbyte med SL Buss/Busslink efter att Ösmo återgått till Busslink 1996

Ok. Minns du vad SL Buss körde åt Swebus i utbytet 1996?
SL Buss/Busslink Botkyrka hade turer på 783:an åtminstone från hösten 99 och framåt. Jag utgick från att det var så redan från 1996, men den lösningen kanske dröjde några år.

Lars-Håkan_E

Citat från: Carl skrivet 18 februari 2018, 11:47:04 AM
Ok. Minns du vad SL Buss körde åt Swebus i utbytet 1996?
SL Buss/Busslink Botkyrka hade turer på 783:an åtminstone från hösten 99 och framåt. Jag utgick från att det var så redan från 1996, men den lösningen kanske dröjde några år.

När produktionsbytet började minns jag inte men det pågick ett tag in på halva 2000 talet i a f

På "min tid" så körde Busslink turer på 742 och väl även på 823 lite beroende på tidtabellsperiod och vinter/sommar