Logotyp Dala Buss AB

Startat av Magirus, 15 februari 2018, 18:39:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magirus

Jag har sett bilder på vår buss som ursprungligen var Dala Buss AB med inv.nr. 8 att det var nån form av logotyp/text på sidorna.
Jag har sökt och kollat här o var men inte kunnat klart urskilja hur detta såg ut i detalj.
Mycket tacksam om nån kan hjälpa mej med detta?

Sven W

Hej

Jag har bott i Falun under många år och ofta sett Dala Buss bussar. Jag har aldrig sett någon logga på deras bussar utan på bussarna sidor stod texten DALA BUSS AB.

Hälsningar
Sven

Magirus

Fint!  :)
De bilder jag sett har det varit svårt att avgöra VAD som stått.
DÅ återstår bara att få se typsnitt och så!!

TAck för snabbt svar! :)

bilomnibussen

Inte det ursprungliga Dala Buss då, där bussar sedan hamnade hos GDG, t ex GDG 1230?
Mvh Jan G

Magirus

Hmm, Det jag menar är det som kan skönjas på de bilder som finns av våran buss i boken "Buss i Dalom" av Lars Burman. Det torde väl vara det ursprungliga "Dala Buss AB" ?

Hursom, det är detta jag skulle vilja få lite bättre pejl på.  :)

Blev inte dessa bussar överförda till "Wasatrafik"?

Sven W

Hej

Det kan vara Dalarnas landskapsmärke som syns. Jag  vet att W470 nr 3 hade ett sådant under texten DALA BUSS A-B. Om W450 hade det också har jag inget bevis på.

Dala Buss övertogs ju av GDG. Någon väg till Wasatrafik fanns aldrig. Vikströms, Lundvalls och Svärdsjö-Falu Trafikförening gick till Wasatrafik medan Korsgrens och Dala Buss hamnade hos GDG.

Hälsningar
Sven


Magirus

Tack för svar!!  :) Det är roligt att kunna foga samman vår buss historia.
Vi har vid ett tillfälle farit igenom Grycksbo och med hjälp av bilderna på vår buss ur Lars Burmans bok troligen funnit platserna där bilderna är tagna!  :)

Intressant om GDG, är det då fel uppgifter i Svensk Busshistoria?

http://www.svenskbusshistoria.se/go/?omni=&id=40452&ref=dosearch&svalue=afr730

Sven W

Hej igen

Det är säkert inte fel. Det verkar som om just den här bussen övertogs av Wasatrafik innan Dala Buss övertogs av GDG. Jag kände inte till det. Det jag vetat är ju att Dala Buss övertogs av GDG med ett antal vagnar, bl a 1230 som nämndes här tidigare. W450 ,som då redan var avyttrad till Wasatrafik, kom alltså inte med till GDG. Så verkar det hänga ihop.

Hälsningar
Sven

Magirus

Tack för svar!!!  :)
Då rätade du ut frågetecknet!!! Tack för det!
Då var det väl samma sak med "Sexan" då den också¨var "Wasamålad" när jag sist såg den.
Den är nu skrotad men en del bitar köpte jag!

Sven W

Ja, sexan  gick samma väg.  Blev Wasatrafik 036. Enligt en odaterad lista jag har över Wasa-bussarna var 036 placerad i Järna medan 041 fanns i Furudal.

/Sven

Magirus

Vår buss såldes ut 1984 enligt ett kvitto som följde med bland pappren som följde med bussen.
Kan leta fram det om det kan vara av intresse.