Tio år gammal nutidshistoria! (Bilder)

Startat av Jona, 08 februari 2018, 00:29:26 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Tänkte bjuda på en 10 år gammal nutidshistoria.

För idag för 10 år sedan befann jag mig på Kanalgatan i Skellefteå för att foto-dokumentera det nya.


Bara någon vecka efter att den nyköpta Solarisen Skelleftebuss 66 sats i trafik fotade jag det nya på Kanalgatan, tätt följt av det gamla den skulle ersätta.


Sedan en bild på det mest efterfrågande fordon på detta forum, nämligen bussen bakom.

Skelleftebuss 046 en härlig gammal buss med trapp som bara rullade dryga månaden till efter denna bildför sin första ägare innan den såldes och lämnade staden.

Idag är den "NYA" historia i staden, den är eller ska i dagarna lämna sin första boplats och flytta till Västerås.
Färgsättningen på dessa bussar är också numera historia.
När den NYA lämnade staden, eller ska lämna, så bar den den nya kostymen vit med lila inslag i fronten.

Kameran som fotade denna veckogamla buss denna dagen för 10 år sedan är historia. Den finns kvar med olika fel gör att jag inte kan fota med den längre.
Den är trasig och ersatt med en annan nyare kamera.

Stadslinjenätet som gällde i Skellefte när bilden togs är Historia och ersatt med ett helt nytt linjenät med andra linjenummer och destinationer.
Morö backe som den NYA är på väg till har linjenummer 1 idag (10 lågtrafik)

Linje 4 C är också Historia, visserligen heter linjen till Sjungande dalen 4 även idag (30 under lågtrafik)
Men dom orter som linje 4 med anmärkning C trafikeras har idag ingen busstrafik.

Så det mesta i denna nutidshistoria-bild är verkligen historia.
Mycket kan ske på tio år.

Vad som skett i fotografens liv under dessa tio år ja det är en annan Historia!

/Jona

MVH Filosofen Jona

Bussmicke

Mycket trevligt summerat och bra bilder.
Vem kunde ana att det nya här skulle leva kortare än det gamla...?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jona

Citat från: Bussmicke skrivet 08 februari 2018, 07:20:28 AM
Vem kunde ana att det nya här skulle leva kortare än det gamla...?

Den NYA lever ju ännu, men snart bor den i en stad nära dig...
Förresten, vem vet, kanske lever buss 46 ännu kvar i sitt nya land, Enligt svensk Busshistoria flyttade den till Ryssland typ 2009.

Tack för att bildsvepet uppskattades.
MVH Filosofen Jona

yngrot

Trevliga bilder och kul du la ut på vagn 046 det gläder en Scania freak som mig och säkert några till  ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina