Behöver storstadsbussar ljusramper??

Startat av joel_80, 06 februari 2018, 13:23:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

joel_80

Halloj!

Hur vanligt är det med ljusramper på bussar i storstadsregionerna undrar jag? Bussar som åker längre sträckor framförallt på landsvägar har man lagt märke till använder sådana ramper, men är det verkligen nödvändigt för storstadsbussar, det låter lite konstigt? Med ljusramper menar jag exempelvis sådana här:  https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/618%2BTiZJE4L._SL1280_.jpg, https://ljusgiganten.se/1232-tm_large_default/dual-deluxe-180w.jpg osv.

Någon som kan förklara detta, med tanke på att vi redan har så mycket belysning i storstäderna så behövs det väl inte något extra eller har jag missat något..?

Lars-Håkan_E

Det beror på vad du menar med storstäder.

Bussar i tätortstrafik lär knappast vara i behov av det, däremot så snart man kommer ut på landsbygden där vägbelysning i bästa fall finns i större korsningar är behovet helt annorlunda.

buskörare

Inne i innerstan, nä, troligen inte. Men längre ut, absolut!

Ersa

Inne i tätorterna är det sällan nödvändigt. Men inom storstadsregionerna är det absolut nödvändigt pga av alla mörka oupplysta vägar som finns direkt utanför städerna. Och då många bussar i flera fall körs både inne i innerstäder samt ute i regionen, är det mycket billigare att utrusta bussarna rejält från början, jämfört med att eftermontera utrustning senare.

pegee

Vad gäller vägbelysning inne i storstäder , så är svaret kanske nej. Men som tidigare nämnts går även stadsbussar 
ibland på dåligt belysta vägar. Och i vintermörkret med väntande passagerare klädda i mörka vinterkläder kan bra
helljus definitivt vara till glädje för att ge föraren en chans att se om det står någon och väntar. Fordonens normala
helljus är oftast inte mycket att hurra för. 
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

janjoh

Är väl egentligen rätt självklart svar på frågan. Nej i städerna behövs det inget men så fort du är utanför stadskärnan på landsbygden behövs det ju där vägarna inte är upplysta.