Buss i filmen Äppelkriget

Startat av Niklas Bygdestam, 04 februari 2018, 03:49:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Klicka på länken:

https://www.youtube.com/watch?v=lWSCNPWMA_w

Detta är från filmen Äppelkriget och filmen är från 1971.

Här ser man Hasse Alfredsson som cyklar på en galen cykel och därefter kliver av cykeln och byter till buss.

Man ser ingen regskylt på bussen. Bussen är ännu högerstyrd. Men den kör högertrafik. Och man ser att bussen är ombyggd för högertrafik, då det sitter dörr på höger sida som Hasse Alfredsson kliver in i.

Men vad är detta för en buss? Någon som kan få fram exakt vad det är för en buss? Eftersom den är ombyggd för högertrafik så lär den ju ha använts en tid efter högertrafiksomläggningen i alla fall.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

HB

Det är Lidingö Omnibus vagn 38 som används i filmen. Sedermera blev den SL H79 7738 och gick kvar till 1976. Den användes senare år mycket sällan i linjetrafik utan gick mest som badbuss för skolorna. Hållplatsen i fråga är efter Elfviksvägen på norra Lidingö. Bussen fanns kvar 2016 då Buss-micke tog en bild på henne i Västerås. Har numera regnummer ADY671 /Henrik/

Niklas Bygdestam

Citat från: HB skrivet 04 februari 2018, 07:14:42 AM
Det är Lidingö Omnibus vagn 38 som används i filmen. Sedermera blev den SL H79 7738 och gick kvar till 1976. Den användes senare år mycket sällan i linjetrafik utan gick mest som badbuss för skolorna. Hållplatsen i fråga är efter Elfviksvägen på norra Lidingö. Bussen fanns kvar 2016 då Buss-micke tog en bild på henne i Västerås. Har numera regnummer ADY671 /Henrik/


Tack för hjälpen! Så bussen lever kvar. Så roligt! :D

Tydligen är den från 1958 enligt Bilregistret.

Så scenen där Hasse Alfredsson stiger på bussen är alltså inspelad på Lidingö? Det var intressant! Jag var helt säker på att den scenen var gjort någonstans i Skåne, helst nära Tomelilla. Filmen är ju annars i huvudsak inspelad i Tomelilla och i dess omgivningar i Österlen, eller i varje fall i Skåne. Det ser man också på miljöerna att det är där. De flesta av Hasse och Tages filmer är inspelade i omgivningarna kring Tomelilla. Så därför var jag övertygad om att hållplatsen där Hasse Alfredsson stiger på bussen också var någonstans i Skåne. Man kan fråga sig vad som var orsaken till att man spelade in just scenen med bussen på Lidingö och inte i Skåne. Fast det lär vi nog aldrig få svar på.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Måns Johannesson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 februari 2018, 19:17:44 PM
Så scenen där Hasse Alfredsson stiger på bussen är alltså inspelad på Lidingö? Det var intressant! Jag var helt säker på att den scenen var gjort någonstans i Skåne, helst nära Tomelilla. Filmen är ju annars i huvudsak inspelad i Tomelilla och i dess omgivningar i Österlen, eller i varje fall i Skåne. Det ser man också på miljöerna att det är där. De flesta av Hasse och Tages filmer är inspelade i omgivningarna kring Tomelilla. Så därför var jag övertygad om att hållplatsen där Hasse Alfredsson stiger på bussen också var någonstans i Skåne. Man kan fråga sig vad som var orsaken till att man spelade in just scenen med bussen på Lidingö och inte i Skåne. Fast det lär vi nog aldrig få svar på.

Man kan ju misstänka att det var enklare att transportera Hasse Alfredsson till Stockholm än bussen till Skåne.

/Måns

Staffan Sävenfjord

Citat från: Måns Johannesson skrivet 04 februari 2018, 19:47:25 PM
Man kan ju misstänka att det var enklare att transportera Hasse Alfredsson till Stockholm än bussen till Skåne.

/Måns

I synnerhet som Hasse bodde i Stockholm och Svenska Ord också hade sitt kontor där.

Det skall också finnas en scen där Hasse ses smyga omkring utanför Glimmingehus. Den scenen togs vid Lidingö kyrka sedan tagningen i Skåne blev helt misslyckad.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 februari 2018, 19:57:55 PM
I synnerhet som Hasse bodde i Stockholm och Svenska Ord också hade sitt kontor där.

Det skall också finnas en scen där Hasse ses smyga omkring utanför Glimmingehus. Den scenen togs vid Lidingö kyrka sedan tagningen i Skåne blev helt misslyckad.


I sig inte förvånande om man ser på helheten av filmen. Det mesta av filmen är inspelad i Skåne, ingen tvekan om den saken. Men det finns scener som utspelar sig i Stockholm och helt klart är inspelade där med. Delar av centrala Stockholm är med i filmen, speciellt då en person som kallas Luft-Hanna (spelad av Birgitta Andersson) är ute och reser. Hon befinner sig i centrala Stockholm.

Alldeles i början i filmen är de ute och ser sig om och planerar hur de tänker bygga om platsen. Gösta Ekman nämner då en vad han kallar "naturlig kurva". Då får man för ett par sekunder se en trafikerad motorväg. Jag har fryst den bilden och tack vare detta identifierat motorvägen. Det är E4:an/Södertäljevägen strax söder om avfart nummer 154 (som då när det filmades inte hade sitt nummer).

Ungefär samtligt med motorvägen planerar de ombyggnad av en badstrand. Då får man se under ett par sekunder en badstrand i ett annat land. Där har jag tyvärr inte räknat ut var det kan vara. Skulle kunna vara på Kanarieöarna eller på Mallorca som var de populäraste resmålen 1971. Undrar om detta går att få fram någonstans?

Scenen med bussen och busshållplatsen är så att säga neutral. Det kan ju lika gärna vara Skåne som nära Stockholm. Så de passade väl på när det var lämpligt helt enkelt.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

HB

Både Hasse och Tage bodde på Lidingö, En ö som använts i massor av filmer såsom inspelningsplats. Förmodligen för att den ligger nära.  Exempelvis Ekholmsnäsvägen har använts för som miljö för lantliga bilturer från 30-talet fram till våra dagar. /Henrik/