Buss började brinna under färd, Österåker. Arriva 7723.

Startat av buskörare, 02 februari 2018, 16:59:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 12 februari 2018, 16:10:08 PM
Jag instämmer i dina observationer vilket dock inte hindrat att man verkar ha återgått till RME i SL-trafiken med intressanta rökmoln från värmarna som följd.
Gissningsvis är det antingen ont om HVO vilket varit ett problem tidigare, eller så är det billigare att köpa RME än HVO.
Med tanke på volymerna som förbrukas varje dag och operatörernas marginaler kan även några öres skillnad bli stora summor.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

100% RME är billigare när man köper i bulk, HVO/diesel är likvärdigt prismässigt eller skiljer några ören/liter.

Det man sparar i inköp av RME lär man riskera att förlora i driftstörningar och haverier.

Några huvudmän som krävt RME har ju godkänt att man kör på vanlig diesel under vinterhalvåret

Knut

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 12 februari 2018, 10:07:02 AM
RME är mycket mer trögflytande när det är kallt och har en förmåga att sätta igen filter ganska ordentligt.

HVO har ingen som helst annorlunda effekt varken på filter, körning, motorgång eller vridmoment vad jag har känt.

Det enda som kan vara med HVO är att vissa typer av värmare in tänder lika bra som med vanlig diesel, men med en liten ombyggnad (vet ej hur dock) så har det sedan funkat. Låter det vara osagt angående värmare och RME.
Vi sliter med värmaren i några vagnar, i andra så funkar dom i veckor utan strul. Andra måste man tjata med nästan varje dag. Vi har HVO året om. Men vi har også värmare i några vagnar med vanlig diesel som måste tjatas med. Inn i luckan, öpna upp en kontakt, inn igjen med den. Så startar värmaren efter 1-5 omstart
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge