Buss började brinna under färd, Österåker. Arriva 7723.

Startat av buskörare, 02 februari 2018, 16:59:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Verkar inte vara Österåkers bussresenärers dag idag.
För mina kollegors skull hoppas vi på en hollandsscania, eller är det nån här som vet vilken det är?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qnWAgz/buss-borjade-brinna-under-fard--de-flesta-blev-nog-radda



buskörare

Efter att ha tittat närmare på den idag så kan jag säga att den är skrot och att det är tur att ingen blev skadad.

Calle

Är väl kanske inte så konstigt att det är en Scania, dessa äldre, har väl en tendens att bli överhettade...

Ersa

Citat från: Calle skrivet 09 februari 2018, 17:53:17 PM
Är väl kanske inte så konstigt att det är en Scania, dessa äldre, har väl en tendens att bli överhettade...

Det känner jag inte alls igen. Äldre Scanior brukar oftast vara väldigt problemfria.

CW66

Citat från: Calle skrivet 09 februari 2018, 17:53:17 PM
Är väl kanske inte så konstigt att det är en Scania, dessa äldre, har väl en tendens att bli överhettade...

Jag håller med Ersa...och skulle gärna vilja veta vilka belägg du har för att Scanias äldre bussar brinner lätt...vilket även jag absolut inte har en uppfattning om.
Men intressant att veta vad du grundar din uppfattning på helt klart.

buskörare

Med tanke på att den är i princip helt utbränd så tror jag snarare på nån läcka. Det gick väldigt fort och blev väldigt stora skador.

Calle

Citat från: buskörare skrivet 09 februari 2018, 21:44:40 PM
Med tanke på att den är i princip helt utbränd så tror jag snarare på nån läcka. Det gick väldigt fort och blev väldigt stora skador.

Är det diesel/RME eller HVO då? När jag skrev "överhettade", så var det bara en fundering, då man sett många linkar med öppen motorlucka...

Ersa

Citat från: Calle skrivet 10 februari 2018, 17:58:52 PM
Är det diesel/RME eller HVO då? När jag skrev "överhettade", så var det bara en fundering, då man sett många linkar med öppen motorlucka...

Det är numera krav på fossilfria bränslen, så man kör med RME och/eller HVO beroende på årstider och temperaturer.

Flera gånger i många trådar har du fått svaret att öppna motorluckor på OmniCity/Link inte har något med motortemperaturer att göra. Utan snarare slitna låsanordningar. En öppen motorlucka gör dessutom inget för att kyla motorn.

Knut

Citat från: Ersa skrivet 10 februari 2018, 18:51:53 PM
Det är numera krav på fossilfria bränslen, så man kör med RME och/eller HVO beroende på årstider och temperaturer.

Flera gånger i många trådar har du fått svaret att öppna motorluckor på OmniCity/Link inte har något med motortemperaturer att göra. Utan snarare slitna låsanordningar. En öppen motorlucka gör dessutom inget för att kyla motorn.
hvordan er bruken av RME og HVO beroende på årstid? Er HVO bättre i kylan enn RME. Vi kör HVO året om på våra Omni Ekspress
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

buskörare

Citat från: Calle skrivet 10 februari 2018, 17:58:52 PM
Är det diesel/RME eller HVO då? När jag skrev "överhettade", så var det bara en fundering, då man sett många linkar med öppen motorlucka...

Vad skulle öppen lucka ha med överhettning att göra? Du får ju inte direkt nån vindkylning av motorn när den sitter inne i bussen med öppningen bakåt, helt skyddad från vind. Luckorna är ju öppna pga trasiga lås och dåliga fjädrar, om du tittar på Scania så ser du många med varierande, i efterhand ditsatta, låsanordningar.

CW66

Citat från: Knut skrivet 10 februari 2018, 23:53:37 PM
hvordan er bruken av RME og HVO beroende på årstid? Er HVO bättre i kylan enn RME. Vi kör HVO året om på våra Omni Ekspress

RME är mycket mer trögflytande när det är kallt och har en förmåga att sätta igen filter ganska ordentligt.

HVO har ingen som helst annorlunda effekt varken på filter, körning, motorgång eller vridmoment vad jag har känt.

Det enda som kan vara med HVO är att vissa typer av värmare in tänder lika bra som med vanlig diesel, men med en liten ombyggnad (vet ej hur dock) så har det sedan funkat. Låter det vara osagt angående värmare och RME.

Lars-Håkan_E

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 12 februari 2018, 10:07:02 AM
RME är mycket mer trögflytande när det är kallt och har en förmåga att sätta igen filter ganska ordentligt.

HVO har ingen som helst annorlunda effekt varken på filter, körning, motorgång eller vridmoment vad jag har känt.

Det enda som kan vara med HVO är att vissa typer av värmare in tänder lika bra som med vanlig diesel, men med en liten ombyggnad (vet ej hur dock) så har det sedan funkat. Låter det vara osagt angående värmare och RME.

RME är ju värdelöst i dieselvärmare, kräver separat tank för diesel.

HVO brukar fungera bra, ibland krävs byte av munstycke men det verkar vara väldigt individuellt och det kan krävas även för att få det att fungera med vanlig citydiesel med inblandning av diverse annat.

Fredrik Gelin

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 12 februari 2018, 10:22:00 AM
RME är ju värdelöst i dieselvärmare, kräver separat tank för diesel.

HVO brukar fungera bra, ibland krävs byte av munstycke men det verkar vara väldigt individuellt och det kan krävas även för att få det att fungera med vanlig citydiesel med inblandning av diverse annat.
Jag instämmer i dina observationer vilket dock inte hindrat att man verkar ha återgått till RME i SL-trafiken med intressanta rökmoln från värmarna som följd.
Gissningsvis är det antingen ont om HVO vilket varit ett problem tidigare, eller så är det billigare att köpa RME än HVO.
Med tanke på volymerna som förbrukas varje dag och operatörernas marginaler kan även några öres skillnad bli stora summor.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk