Destinationsrulle från Kalix- och Tornedalen, 50-60-talet

Startat av Bothnia, 30 januari 2018, 20:21:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bothnia

Söker uppgifter om buss och linje som denna destinationsrulle tillhört?
Destinationsrullen hänger på min vägg. Destinationerna ligger längs Torne, Muonio och Kalixälvar.
Bussen bör ha skrotats under första halvan av 1960-talet.
Destinationerna är:
ÖVERTORNEÅ, KORPILOMBOLO, TÄRENDÖ, ÖVERKALIX, ALLSÅN, PAJALA, AREAVARA ÖVER KOLARI, AREAVARA ÖVER KAUNISVARA, MUODOSLOMPOLO, KARESUANDO, KUTTAINEN, KALIX, MORJÄRV, ABONNERAD samt EJ I TRAFIK.
Destinationerna Kalix och Morjärv verkar ha tillkommit senare. Möjligen har det funnits någon ytterligare destiantion före ÖVERTORNEÅ, rullen har en skarv där.

På 1960-talet skrotades bilar, bussar och lastbilar på Degermyran, ett område som nu är Skellefteå kommuns avfallsanläggning. Där skrotades bussen som jag då "befriade" på destinationsrullen.
På den helt öppna bilskroten gjorde jag och min kompis, då i nedre tonåren, många fynd. Gärna elgrejor, t ex fläktar och torkarmotorer, som vi lastade på våra cyklar och trampade hemåt med för att testköra i vårt uthus, med batterier som vi också fyndat. Intressant och lärorikt!

Varför skrotades den i Skellefteå? Det är minst 180 km från närmaste destination på rullen till Skellefteå.

Gör ett första försök med bild på rullen, hoppas det fungerar!

Christian Ljunggren

Rimligen bör det ha varit någon fd Postdiligens.

/Christian

Ersa

Häftigt! Släpp inte den rullen. För vissa lär den vara värd en rätt stor summa pengar! :)

Lägg gärna upp fler bilder av den om du har lust, samt om du kanske kan uppge lite mått, främst på rullens bredd och på bokstävernas storlek. Jag känner till en äldre f.d. Diligens som skulle må bra av en nytillverkad rulle i gammal stil, men med rätt mått och rätt destinationer från sitt gamla trafikområde.

Är det förresten någon annan forumdeltagare som känner till om typsnittet på rullen heter något särskilt?

Bothnia

Rullens duk är 620-625 mm bred och knappt 2 meter i höjd.
Rullarna, i tunnplåt, är 650 mm långa och har diametern 25,5-26 mm. I ändarna sitter "gavlar" i mässingliknande material med utstickande tapp i änden.
Det mesta av texten har texthöjd 60 mm och stapelbredd 10 mm.
De tvåradiga destinationerna har texthöjd 40 mm och stapelbredd 7 mm.
Det senast tillagda texten har texthöjd 73 mm och stapelbredd 12 mm.




Från samma buss har jag några skyltar: Samtal med föraren..., Rökning förbjuden, Förbandslåda, Fullsatt och Nästa hållplats.
Den skylt som kanske skulle gett uppgift om busstypen, "Max antal passagerare __ varav stående __", satt i stålbåten Börvikar'n som jag sålde på 1980-talet.
Båten har enligt uppgift varit hemmahörande i Midsommarkransen och ägd av bröderna Gillving.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 30 januari 2018, 21:08:01 PM
Rimligen bör det ha varit någon fd Postdiligens.

/Christian

Kan det inte vara en rulle från en gammal SJ-buss som i huvudsak trafikerade linjen Övertorneå-Pajala?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Ett förslag är att rullen kommer från en av de många Volvobussar från 1946-1954 som Axel Wennberg innehade, Wennbergs trafik inkl bussar övertogs av Diligenstrafiken 1955.


Ersa

Citat från: Bothnia skrivet 31 januari 2018, 14:01:36 PM
Rullens duk är 620-625 mm bred och knappt 2 meter i höjd.
Rullarna, i tunnplåt, är 650 mm långa och har diametern 25,5-26 mm. I ändarna sitter "gavlar" i mässingliknande material med utstickande tapp i änden.
Det mesta av texten har texthöjd 60 mm och stapelbredd 10 mm.
De tvåradiga destinationerna har texthöjd 40 mm och stapelbredd 7 mm.
Det senast tillagda texten har texthöjd 73 mm och stapelbredd 12 mm.

Stort tack! :)

Mr G




Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 januari 2018, 15:40:49 PM
Kan det inte vara en rulle från en gammal SJ-buss som i huvudsak trafikerade linjen Övertorneå-Pajala?

Nej. SJ har aldrig haft någon trafik till dessa destinationer, undantaget Övertorneå och Pajala. Och hade bussen trafikerat den linjen hade den istället behövt ha ett antal destinationer som saknas här inklippta, som t ex   JUOKSENGI och kanske PELLO och TAIPALENSUU. Solklart från en Postbuss.
吉先生