Busstrafiken i Hässelby, Stockholmsområdet

Startat av bilomnibussen, 30 januari 2018, 09:47:11 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bilomnibussen

Det här har avhandlats på facebook i en tråd på sidan Bussar från 1900-talet. Jag hittade ett suddigt foto hos Weidermans i Kumla av en Fiatbuss där troligen F N Weiderman står bredvid bussen. Weiderman bodde några månader i Spånga, i Duvbo, och där återfanns också ägarna till en näst intill likadan Fiatbuss som finns på bild i forumet Mässing & Nickel. De här två Fiatbussarna är nästan identiskt lika, bussen från Mässing & Nickel var uppenbarligen den första på linjen som startades 17 september 1921 av åkeriet Falk & Söderqvist. Ägarna av bussen hade registrerat den dagen innan, en av dem var L. Söderqvist, de övriga var O. F. Fredriksson och L. O. Nilsson, samtliga med adress Duvbo. En del av det nyssnämnda finns i en artikel i Färdskrivaren nr 1-2008 som bygger på ett föredrag av Max Widell. Regnumret på den suddiga Fiaten på min bild har uttytts till B 3208. Har någon tillgång till det gamla B-registret eller ytterligare uppgifter om den nämnda busstrafiken? Weiderman bodde i Duvbo, Spånga från december 1922 till mars 1923, varpå han flyttade till Närke och blev bussägare där.

bilomnibussen

Tydligen är tjugotalstrafiken inte ett högprioriterat intresse. Nu har jag fått veta att B-länsregistret återfinns hos Stockholms Stadsarkiv. Ska kontakta dem för att se hur man kan få tillgång till uppgifter om fordonen.
Mvh Jan G

bilomnibussen

En av de nämnda Fiatbussarna B2021 finns med i en Busskavalkad i en annan tråd här.
Mvh Jan G

bilomnibussen