SL-Bussar med laddhybriddrift

Startat av Jimmy, 27 januari 2018, 22:24:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jimmy

Bussarna med laddhybriddrift flyttades över från linje 73 till 59 2017-08-21.

Var körs de efter nedläggningen av linje 59 i december 2017?
Har sett dem ibland på linje 65 men trafikerar de även andra linjer?

Jimmy

Resenären

Jag har bara sett dem på 65 men det behöver ju inte betyda något. Däremot hörde jag vid besök i Göteborg ryktet att de skulle dit och utöka flottan för linje 55.

homer

Citat från: Resenären skrivet 28 januari 2018, 09:05:02 AM
Jag har bara sett dem på 65 men det behöver ju inte betyda något. Däremot hörde jag vid besök i Göteborg ryktet att de skulle dit och utöka flottan för linje 55.

de här bussarna har väl kostat skattebetalara i stockholm rätt mycket pengar skulle jag gissa, så jag hoppas du har fel!

AO

Körs de just nu utan att laddas med el? Så de fungerar som en vanlig hybridbuss?

Lars_L

Citat från: homer skrivet 28 januari 2018, 10:54:04 AM
de här bussarna har väl kostat skattebetalara i stockholm rätt mycket pengar skulle jag gissa, så jag hoppas du har fel!

Nja, tror inte det. Det här har varit en del av ett EU-projekt. Keolis leasar själv bussarna och de har nog därför inte kostat skattebetalarna i Stockholm något alls, mer då än möjligen i höjd produktionsersättning under projektets gång.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Citat från: homer skrivet 28 januari 2018, 10:54:04 AM
de här bussarna har väl kostat skattebetalara i stockholm rätt mycket pengar skulle jag gissa, så jag hoppas du har fel!

Syftar du på kommunen eller landstinget nu?

homer

Citat från: Ersa skrivet 28 januari 2018, 17:26:50 PM
Syftar du på kommunen eller landstinget nu?

Inte tror jag Stockholms stad har finansierat några bussar...

Ersa

Citat från: homer skrivet 28 januari 2018, 18:24:15 PM
Inte tror jag Stockholms stad har finansierat några bussar...

Det är rätt svårt att veta ibland, då man i detta land alldeles för ofta slarvigt namngett både kommuner och län efter tätorter. Det är inte alldeles uppenbart att invånare i t.ex Grisslehamn och Nynäshamn alltid ser sig själva som "skattebetalare i Stockholm".

Kvarne

Citat från: Jimmy skrivet 27 januari 2018, 22:24:01 PM
Bussarna med laddhybriddrift flyttades över från linje 73 till 59 2017-08-21.

Var körs de efter nedläggningen av linje 59 i december 2017?
Har sett dem ibland på linje 65 men trafikerar de även andra linjer?

Jimmy

49xx har setts på 54, 56 & 65:an.
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

BSB101

Citat från: Ersa skrivet 28 januari 2018, 19:11:33 PM
Det är rätt svårt att veta ibland, då man i detta land alldeles för ofta slarvigt namngett både kommuner och län efter tätorter. Det är inte alldeles uppenbart att invånare i t.ex Grisslehamn och Nynäshamn alltid ser sig själva som "skattebetalare i Stockholm".


Mycket möjligt men i en diskussion som rör SLL och dess ansvarsområden och därmed eventuella kostnader får nog både boende i Grisslehamn och Nynäshamn förlika sig med att man inkluderas i begreppet "skattebetalare i Stockholm".

Ersa

Citat från: BSB101 skrivet 29 januari 2018, 08:53:26 AM
Mycket möjligt men i en diskussion som rör SLL och dess ansvarsområden och därmed eventuella kostnader får nog både boende i Grisslehamn och Nynäshamn förlika sig med att man inkluderas i begreppet "skattebetalare i Stockholm".

Om man vill uttrycka sig slarvigt, ja. Annars är "...s län" bara fyra bokstäver att lägga till. ;D

Nico

Allt är ju relativt. Stockholm för mig är primärt tätorten. Däremot inte innerstaden eller ens kommunen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jimmy

Citat från: Kvarne skrivet 28 januari 2018, 22:43:07 PM
49xx har setts på 54, 56 & 65:an.

Inget verkar ha skrivits om laddhybriderna på länge.
Finns det fortfarande någon i drift i Stockholm?

Om inte;
När gick den sista i trafik?
Vilken linje blev den sista att ha en laddhybrid i trafik?


Jimmy

Erling.L

4901 - 4908 bor numera på Grimbogaraget o ersätter 2001 - 2005, 2007 - 2009 som man lämnar åter till Volvo o avslutar leasing på dem.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Karsten

Citat från: Jimmy skrivet 29 juni 2018, 09:45:13 AM
Inget verkar ha skrivits om laddhybriderna på länge.
Finns det fortfarande någon i drift i Stockholm?

Om inte;
När gick den sista i trafik?
Vilken linje blev den sista att ha en laddhybrid i trafik?


Jimmy

22 mars blev sista dagen i Stockholm då 4904 och 4906 rullade på linje 54 och 65. Sista gick in i Hornsberg vid 22-tiden.