SS linje 64 för 54 år sedan

Startat av Gunnar D, 27 januari 2018, 15:45:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



H19 5191 stannar till vid Herrängens Gård på sin väg mot Skanstull 27 jan 1964. Vintersolen börjar lysa lite starkare.

Mvh Gunnar

Harald Nordius

Jag undrar varför man har kostat på sig ett köräcke där ute. Eller har räcket någon annan funktion? Hänga på när man köar till kiosken kanske  ;)

Gunnar D

Citat från: Harald Nordius skrivet 27 januari 2018, 17:23:30 PM
Jag undrar varför man har kostat på sig ett köräcke där ute. Eller har räcket någon annan funktion? Hänga på när man köar till kiosken kanske  ;)

Räckets funktion är antagligen att förhindra att bilar stannar till där. Bussen måste kunna angöra hållplatsen som ligger precis innan vägen svänger till vänster.

/Gunnar

WalleW

Man får bocka och tacka för den trevliga vinterbilden  :) !

Några år tidigare åkte vi ofta 64:an från Fridhemsplan till Vantörsvägen och åter när farsan
och en av hans jobbarkompisar mekade bilar och mc på Nejlikevägen 18.
Grannens äldste son mitt emot hade ett tag en gul och svart Mercury cabriolet som han alltid
mekade med, och jag fick åka med flera gånger när han provkörde den på Södertäljevägen.
Vilken upplevelse det var att få känna och höra kraften och farten i det åket... :o :o :D...

/   M v h   Walle

Harald Nordius

Citat från: Gunnar D skrivet 27 januari 2018, 18:26:35 PM
Räckets funktion är antagligen att förhindra att bilar stannar till där. Bussen måste kunna angöra hållplatsen som ligger precis innan vägen svänger till vänster.

/Gunnar
Ja, givetvis. Det var förstås många som stannade till för att köpa ett paket cigaretter i kiosken

roggek

Härlig bild. Kiosken finns kvar än idag under namnet "Gunnars Pizzeria" och så här ser en nutida gatuvy ut:
https://goo.gl/maps/Gsn58hueadP2

Gunnar D

Citat från: roggek skrivet 28 januari 2018, 10:01:28 AM
Härlig bild. Kiosken finns kvar än idag under namnet "Gunnars Pizzeria" och så här ser en nutida gatuvy ut:
https://goo.gl/maps/Gsn58hueadP2

Tack, kul att se att räcket nu är borta! Det försvann väl i samband med att hållplatslägena flyttades Dagen H, kan jag tro.

/Gunnar

virtual1

Nån som vet varför hållplatsen fick namnet Herrängens gård? - den ligger minst 3-4 kvarter bort från det aktuella stället och jämförelsevis har samma avstånd som hpl Segeltorps centrum och Mälarvägen (vid Delicato) - sen kanske det inte fanns nåt mer intressant i området att namnge hpl efter, men känns ändå lite skumt.

Mr G

Jag vill ha det till att hållplatsen heter Stubbängsvägen. Så säger mitt minne i alla fall. Kan den ha bytt namn på senare år? Eller är det jag som har blivit gaggig. :-[
吉先生

Harald Nordius

Citat från: Mr G skrivet 02 februari 2018, 12:23:42 PM
Jag vill ha det till att hållplatsen heter Stubbängsvägen. Så säger mitt minne i alla fall. Kan den ha bytt namn på senare år? Eller är det jag som har blivit gaggig. :-[
Du kanske har gott minne  ;). På SS-kartan 1937 står det Stubbängsvägen och det gör det också 1961, men 1963 står det Herrängens gård liksom nu på kartan på sl.se.

Gunnar D

Citat från: virtual1 skrivet 02 februari 2018, 09:15:53 AM
Nån som vet varför hållplatsen fick namnet Herrängens gård? - den ligger minst 3-4 kvarter bort från det aktuella stället och jämförelsevis har samma avstånd som hpl Segeltorps centrum och Mälarvägen (vid Delicato) - sen kanske det inte fanns nåt mer intressant i området att namnge hpl efter, men känns ändå lite skumt.

Förmodligen var gården relativt känd och kanske också ett resmål i viss utsträckning. Även på SS-kartan 1962 hette hållplatsen Stubbängsvägen men i linjeuppgifterna fr.o.m. 27.4.63 heter den Herrängens Gård.

/Gunnar