Ny Scania vanhool DD till Nobina Norrtälje

Startat av homer, 26 januari 2018, 19:46:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer



virtual1


Peter Rost

Intressant!

Hur stort antal bussar är beställda?

//Peter

Ersa

Den på bilden sägs vara 3769. Det finns ännu inga publicerade uppgifter på att det rör sig om fler än denna enda.

HB

Citat från: virtual1 skrivet 26 januari 2018, 22:18:58 PM
Har man brist på DD i Norrtälje????

7 års ständig passagerarökning har givit fler turer så därför kommer det nu förstärkning av dubbeldäckarna. /Henrik/

Mikael T Nilsson

Mycket intressant!

Tack för info och fina bilder.

Kul med variation, om än liten, i Norrtäljes DD-vagnpark.
Det är väl första gången under Norrtäljes Nobinatid som en Scaniabussar sätts i linjetrafik där?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 28 januari 2018, 09:17:16 AM
Det är väl första gången under Norrtäljes Nobinatid som en Scaniabussar sätts i linjetrafik där?

Första gången en Scania nylevereras, ja.

Sett på hela trafikområdet rullade Scania Vesten RNM025 kvar i trafikområdet från föregående avtal, och vidare ända fram till sin 16-årsdag hösten 2016. Och därefter RB-ersättning under hela 2017.
Ett annat "undantag" var när Keolis ännu hade kvar Täby och Åkersberga 2011-2012, så körde dessa ju även Scanior på bl.a 620, 621 och 637 i och med dåvarande trafikutbytet/samarbetet mellan Nobina och Keolis.

J0han

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 28 januari 2018, 09:17:16 AM
Mycket intressant!

Tack för info och fina bilder.

Kul med variation, om än liten, i Norrtäljes DD-vagnpark.
Det är väl första gången under Norrtäljes Nobinatid som en Scaniabussar sätts i linjetrafik där?

Jag har faktiskt kört Scania på 677 med Nobina 0111 gick som en dröm jämfört med Volvo i 739x serien!

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 28 januari 2018, 11:06:12 AM
Första gången en Scania nylevereras, ja.

Sett på hela trafikområdet rullade Scania Vesten RNM025 kvar i trafikområdet från föregående avtal, och vidare ända fram till sin 16-årsdag hösten 2016. Och därefter RB-ersättning under hela 2017.
Ett annat "undantag" var när Keolis ännu hade kvar Täby och Åkersberga 2011-2012, så körde dessa ju även Scanior på bl.a 620, 621 och 637 i och med dåvarande trafikutbytet/samarbetet mellan Nobina och Keolis.

Hej,

Tack! Ja, det stämmer ju.
Jag tänkte närmast på Scaniavagnar hos själva Nobina i Norrtälje med satellitdepåer.

Citat från: J0han skrivet 28 januari 2018, 23:21:53 PM
Jag har faktiskt kört Scania på 677 med Nobina 0111 gick som en dröm jämfört med Volvo i 739x serien!

Tack för info! Det var en nyhet för mig att f.d. Södertälje-Scanialedvagn 0111 varit stationerad i Norrtälje. Intressant!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Buzzlover

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 29 januari 2018, 19:21:31 PM

Tack för info! Det var en nyhet för mig att f.d. Södertälje-Scanialedvagn 0111 varit stationerad i Norrtälje. Intressant!

Ja, 6605 gick ju som förstärkning på 634 i somras under midsommar rusningen :)
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

J0han

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 29 januari 2018, 19:21:31 PM

Tack för info! Det var en nyhet för mig att f.d. Södertälje-Scanialedvagn 0111 varit stationerad i Norrtälje. Intressant!

Dock var det bara en ren slump, min Volvo dog i Uppsala och samma dag hade Nobina Södertälje pendeltågsersättning hela vägen till Uppsala så fick låna en buss av dom som stog till förfogande i Uppsala.

Niklas Bygdestam

Dessa är riktigt fina. Även i Uppsala har vi numera denna modell, fast då lackad i UL-gult :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

buskörare

På filmen i länken (i slutet) är det en Scania som borde vara Nobinas, bör vara den från Södertälje då?
https://www.aftonbladet.se/bil/article19855205.ab

Fredde

Citat från: buskörare skrivet 01 februari 2018, 19:39:39 PM
På filmen i länken (i slutet) är det en Scania som borde vara Nobinas, bör vara den från Södertälje då?
https://www.aftonbladet.se/bil/article19855205.ab

Ja, jag antar att det är en midsommarförstärkning.