Arriva och linje 670

Startat av Micke A, 26 januari 2018, 07:50:37 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 26 januari 2018, 11:22:14 AM
Med brist på folk i verkstan så prioriteras knappast trasiga lister på en buss som blir 13 år i år.

Visst är det tyvärr så, minst lika mkt tyvärr så är det kosmetiska det som kunden ser och drar det in och bullrar extra så är det inte rätt väg att locka människor att resa kollektivt, dessutom tenderar detta att bidra till vandalisering och minskat intresse från förarna att vara försiktiga om fordonen.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 26 januari 2018, 12:41:42 PM
Jaha. Ja, så långt fram tänker jag inte planera.

På de nivåerna ligger iaf Landstinget, kommunerna, företagare samt flera deltagare i olika forum. Nästa 10-årsavtal efter kommande upphandling är väl snart färdigplanerad, och därefter gäller det att fortsätta med framtidsvisionerna.

Lars_L

Nej visst, körtiderna är idag skapliga på 670. När den infördes som blåbuss räknade man med en körtid på 36 minuter mellan Tekniska och Söderhamnsplan! Det gick ju förstås inte...Sedan dess har man plussat på 10 minuter!

Men ett grundproblem i SL-trafiken är ju fokuseringen på punktlighet när det gäller avgångstid och mycket mindre på ankomsttid (även om man har mål även för det), vilket ofta ställer till det med omloppen. Inte minst var väl det en bidragande orsak till att Arriva fick problem vid trafikstarten 2013.

Ibland kan man ju också få lägga in längre reglertid mellan avgångarna, på linjer där ankomsttiderna kan diffa mycket mellan olika ankomster, exempelvis beroende på trafiksituationen, eller lösa på annat sätt (att lägga avgången sist i passet). 

I just det här fallet lät det ju dock som något annat var orsak till förseningen. Och den obefintliga fjädringen verkar väl också varit orsaken till att turen uppfattades som så pass obehaglig som här redogjorts för.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 26 januari 2018, 19:42:43 PM
Visst är det tyvärr så, minst lika mkt tyvärr så är det kosmetiska det som kunden ser och drar det in och bullrar extra så är det inte rätt väg att locka människor att resa kollektivt, dessutom tenderar detta att bidra till vandalisering och minskat intresse från förarna att vara försiktiga om fordonen.

Absolut! Nu är Vaxholmsborna väldigt duktiga på att åka buss, trevliga och vandaliserar sällan. 670 har dessutom norrorts bästa betalningsstatistik, så nog funkar 670 helt okej även med trasiga lister. Det kommer alltid finnas folk som har helt ouppnåeliga krav, och jag tror de flesta anser att det finns större problem på 13 år gamla bussar än trasiga lister. Och därför inte heller låter kollektivtrafikåkande bära eller brista med dessa heller. Jag tror vi vinner fler folk på fungerande AC t.ex. Och det tror jag de flesta Vaxholmsborna håller med om är viktigare.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 26 januari 2018, 22:04:25 PM
På de nivåerna ligger iaf Landstinget, kommunerna, företagare samt flera deltagare i olika forum. Nästa 10-årsavtal efter kommande upphandling är väl snart färdigplanerad, och därefter gäller det att fortsätta med framtidsvisionerna.

Låter ju rätt jobbigt att ha allt klart redan nu när man inte vet hur det ser ut mer än på pappret.

buskörare

Citat från: Lars_L skrivet 26 januari 2018, 22:19:03 PM
Nej visst, körtiderna är idag skapliga på 670. När den infördes som blåbuss räknade man med en körtid på 36 minuter mellan Tekniska och Söderhamnsplan! Det gick ju förstås inte...Sedan dess har man plussat på 10 minuter!

Men ett grundproblem i SL-trafiken är ju fokuseringen på punktlighet när det gäller avgångstid och mycket mindre på ankomsttid (även om man har mål även för det), vilket ofta ställer till det med omloppen. Inte minst var väl det en bidragande orsak till att Arriva fick problem vid trafikstarten 2013.

Ibland kan man ju också få lägga in längre reglertid mellan avgångarna, på linjer där ankomsttiderna kan diffa mycket mellan olika ankomster, exempelvis beroende på trafiksituationen, eller lösa på annat sätt (att lägga avgången sist i passet). 

I just det här fallet lät det ju dock som något annat var orsak till förseningen. Och den obefintliga fjädringen verkar väl också varit orsaken till att turen uppfattades som så pass obehaglig som här redogjorts för.

Nu är det ju inte praktiskt möjligt att lägga långa reglertider på just 670 under rusningen. Jag vet inte hur de passen är lagda och inte heller om det var Vaxholm eller Täby som körde den turen. Jag jobbar inte de tiderna. Ibland får man försöka göra det bästa av situationen helt enkelt.
Jag har ytterst sällan problem själv med att få iväg turer i tid, så jag vet inte hur stort problemet verkligen är.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 26 januari 2018, 22:45:13 PM
Låter ju rätt jobbigt att ha allt klart redan nu när man inte vet hur det ser ut mer än på pappret.

Det kan ta över 10 år att omvandla ett obebyggd yta klassad som industriområde, till bostadsområde. Först därefter kan man börja med byggloven till bostadshusen. I varje fall ser det ut så i Norrtälje kommun. Att dra om riksvägar kan ta 40-50 års planering i Roslagen (jmf Västra vägen i Norrtälje, samt 77:an söder om Rimbo). Så inte är det direkt underligt att man måste försöka se åtminstone 10-20 framåt i tiden även när det gäller kollektivtrafiken i samma områden. Annars blir det ju bara halvmesyrer av allt.

Fredrik Gelin

Citat från: buskörare skrivet 26 januari 2018, 22:39:59 PM
Absolut! Nu är Vaxholmsborna väldigt duktiga på att åka buss, trevliga och vandaliserar sällan. 670 har dessutom norrorts bästa betalningsstatistik, så nog funkar 670 helt okej även med trasiga lister. Det kommer alltid finnas folk som har helt ouppnåeliga krav, och jag tror de flesta anser att det finns större problem på 13 år gamla bussar än trasiga lister. Och därför inte heller låter kollektivtrafikåkande bära eller brista med dessa heller. Jag tror vi vinner fler folk på fungerande AC t.ex. Och det tror jag de flesta Vaxholmsborna håller med om är viktigare.
Visst är det nog så att Vaxholmsborna är relativt städade, men så är de ju inte så många heller om man jämför med exempelvis Täby.
Dessutom åker ju majoriteten av resenärerna på 670 mest till och från jobbet i Stockholm och det klientelet är för det mesta inte så benägna att sabotera sin pendlingsmiljö.
Att nivåregleringen fastnat i topp tycker jag mig ha sett till och från, såväl hos Arriva i Norrort som hos andra entreprenörer och orsakas oftast av strejkande nivågivare/ventiler, men detta bör man åtgärda omgående kan jag tycka.
Är det en "riktig" däckplatta är det ju ännu allvarligare eftersom det tyder på bromsproblem.
När det gäller ACn tycker jag det varit ett lotteri om den fungerar eller inte, även detta oberoende av bussmodell och operatör.
Vi kan ju hoppas att det byggs in en paus/rastmöjlighet i det kommande resecentrumet i Arninge som ju nyligen påbörjats (än så länge i form av förberedande markarbeten inför flytten av järnvägen).

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Ersa

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 29 januari 2018, 07:30:04 AM
Vi kan ju hoppas att det byggs in en paus/rastmöjlighet i det kommande resecentrumet i Arninge som ju nyligen påbörjats (än så länge i form av förberedande markarbeten inför flytten av järnvägen).

Hur ser tidsplanen ut för resecentret i Arninge? Kommer det att invigas ungefär i samband med nya bussavtalet? Denna nya faktor torde ju betyda att anbudsläggarna har ett flertal nya faktorer och möjligheter att förändra/förbättra dagens linjenät.
Härligt att det äntligen är på väg att bli av iaf, efter 15-20 års av prat om det! :)

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 29 januari 2018, 08:45:30 AM
Hur ser tidsplanen ut för resecentret i Arninge? Kommer det att invigas ungefär i samband med nya bussavtalet? Denna nya faktor torde ju betyda att anbudsläggarna har ett flertal nya faktorer och möjligheter att förändra/förbättra dagens linjenät.
Härligt att det äntligen är på väg att bli av iaf, efter 15-20 års av prat om det! :)

Mer exakt än 2020-2021 har väl inte sagts. Men det borde väl i alla fall innebära att det finns en chans att det är klart till nya avtalet (eller i alla fall i det närmaste klart).

Nu tror jag väl inte att det blir så där väldigt mycket förändringar för det av busslinjenätet, annat än kopplingen till just Arninge. Men det är klart, motivet att köra 639 ända in till stan minskar förstås. Men man behöver ju fortfarande trafik till Danderyd för koppling till t-banan och den terminalen har väl svårt att svälja fler bussar (även om det väl ändå har gått hyfsat under RB-avstängningen).

Skulle nog alltså tro att det mesta blir som tidigare. Dock kan man ju verkligen fundera över det vettiga att dra 670 och 676 över Täby (som är tänkt enligt stomlinjestrategin), när man får ett relativt smidigt byte vid Arninge och att det ändå skulle förlänga restiden rätt mycket för övriga resenärer.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

#25
Att som idag under lågtrafik köra rätt folktomma 639or nästan exakt samma tider som 676or Söderhall-Tekniska och tillbaka känns ju lite märkligt ur resenärens synvinkel. Det påminner lite om när det i Ar (Knivsta) i lågtrafik var 120 minuters väntetid mellan dubbelavgångarna på 677 och 801 som avgick på exakt samma minut mot Uppsala. Därefter 120 minuters väntan på nästa dubbelavgång.

En stomlinjestrategi som leder till en omväg och mycket mer körtid på 670 och 676 låter riktigt motsägelsefull och misslyckad. Vill man åka mellan Vaxholm/Norrtälje och Täby centrum har får man ju en ypperlig bytespunkt för detta just vid Arninge resecentrum. Dessutom bör man väl inte köra dubbeldäckare förbi Täby C, både med tanke på vikter och begränsade höjder.

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 29 januari 2018, 09:37:37 AM
Att som idag under lågtrafik köra rätt folktomma 639or nästan exakt samma tider som 676or Söderhall-Tekniska och tillbaka känns ju lite märkligt ur resenärens synvinkel. Det påminner lite om när det i Ar (Knivsta) i lågtrafik var 120 minuters väntetid mellan dubbelavgångarna på 677 och 801 som avgick på exakt samma minut mot Uppsala. Därefter 120 minuters väntan på nästa dubbelavgång.
Förvisso - men samtidigt kan man ju lika gärna använda Söderhall idag, så sparar man ännu mer! Och det är ju alltid knepigt det där med lågtrafik (mellantrafik). Ofast är ju  trafiken riktigt låg bara i ena riktningen, medan det kan vara rätt fullt i den andra. Vilket alltså bara leder till tomköring från Tekniska som operatören inte får ersättning för (om det är produktionsavtal (jo, jag vet att det är VBP på den delsträckan på 639)).  639 har ju också ganska ojämn beläggning där Rimboturerna kan vara nästan tomma, medan det fortfarande är rätt många resenärer på avgånarna till/från Hallstavik.

Citat från: Ersa skrivet 29 januari 2018, 09:37:37 AM
En stomlinjestrategi som leder till en omväg och mycket mer körtid på 670 och 676 låter riktigt motsägelsefull och misslyckad. Vill man åka mellan Vaxholm/Norrtälje och Täby centrum har får man ju en ypperlig bytespunkt för detta just vid Arninge resecentrum. Dessutom bör man väl inte köra dubbeldäckare förbi Täby C, både med tanke på vikter och begränsade höjder.

Javisst, är det märkligt! Tanken (om nu det där någonsin blir verklighet) har ju då varit att sätta in någon högtrafiklinje som komplement direkt till Tekniska. Men enligt min mening borde man ju göra precis tvärtom, att låta stomlinjen vara den snabba och sedan sätta in mer arbetsrelaterade direktlinjer under högtrafik, för exemplevis skoleleverna i Täby, eller de som arbetar i Täby och kanske vidare till NKS. Norrtälje ligger ju lite för långt från Täby för att riktigt attrahera som shoppingcenter för Norrtäljeborna, även om det väl skulle öka om man lät bussen gå via. Eftersom Danderyd sjukhus mer och mer tar över rollen som primärsjukhus för norra delen av länet och NKS blir mer specialistsjukhus, är det ju inte heller så många resenärer (förutom det arbetsrelaterade) som har NKS som någon större målpunkt. Vill man ha en sen kvällsavgång kan man ju göra som med 726 och ha en anpassad sådan i samband med kvällspassets slut/början - om nu den resanderelationen skulle vara särskilt stor. 

Sedan, sådant där som fordonstyp och annat brukar ju inte riktigt ingå i Trafikförvaltningens analyser. Att köra med DD är ju Nobinas idé (ja, vi hade väl kläckt den långt innan redan på detta forum, men ändå)....Samtidigt om man har direktlinje till Tekniska är det väl den som får det stora underlaget och stomlinjen kan gå med boggivagnar.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Olle

Citat från: Ersa skrivet 29 januari 2018, 09:37:37 AM
En stomlinjestrategi som leder till en omväg och mycket mer körtid på 670 och 676 låter riktigt motsägelsefull och misslyckad. Vill man åka mellan Vaxholm/Norrtälje och Täby centrum har får man ju en ypperlig bytespunkt för detta just vid Arninge resecentrum. Dessutom bör man väl inte köra dubbeldäckare förbi Täby C, både med tanke på vikter och begränsade höjder.
Det går inte att köra dubbeldäckare via Täby centrum, det var väl någon som försökte för några år sedan när det var stopp på E18, det blev stopp j tunnelöppningen för den bussen.

Lars_L

Citat från: Olle skrivet 29 januari 2018, 15:18:08 PM
Det går inte att köra dubbeldäckare via Täby centrum, det var väl någon som försökte för några år sedan när det var stopp på E18, det blev stopp j tunnelöppningen för den bussen.

Både ja och nej. Man kan inte åka tunneln under spåret och via Grindtorp (vilket går fortast), men det går att köra Stockholmsvägen-Centralvägen. Dock blir ju då tidsförlusten ganska stor (vilket den förvisso blir oavsett). Sedan vet jag inte hur det ser ut med axeltrycket, men sådant brukar däremot gå att få dispens ifrån.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Citat från: Lars_L skrivet 29 januari 2018, 15:31:21 PM
Både ja och nej. Man kan inte åka tunneln under spåret och via Grindtorp (vilket går fortast), men det går att köra Stockholmsvägen-Centralvägen. Dock blir ju då tidsförlusten ganska stor (vilket den förvisso blir oavsett). Sedan vet jag inte hur det ser ut med axeltrycket, men sådant brukar däremot gå att få dispens ifrån.

Fast om man rundar Åkerbygaraget och tar Stockholmsvägen runt, så missar man ju effektivt själva köpcentret, och jag tror inte att hållplatserna längsmed Stockholmsvägen är väldigt eftertraktade för majoriteten 676-resenärer att få tillgång till. Så man kan ju verkligen ifrågasätta nyttan med strategin.
Borde inte planerare av denna idé känna till att de främsta klagomålen på 676 i nutid är att linjen redan idag anses fått för många stopp, och på tok för många lokala resenärer som "tar upp plats" för Norrtäljeborna?
Jag antar att Vaxholmsborna också skulle ha liknande åsikter om alla 670 drogs via lokalgatan Stockholmsvägen.