Arriva och linje 670

Startat av Micke A, 26 januari 2018, 07:50:37 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Micke A

Efter en trevlig resa med Waxholm I ut till Vaxholm i går så blir det ju buss tillbaks in till Stockholm.
Båten ankommer 18,55 och bussen ska gå 19,05, så man har ju några minuter och se hur Vaxholm stänger för kvällen. Vid hållplatsen står de en buss inne så man tror att det är den som ska gå 19,05, men ack nej. Där kommer det en chaffis ut straxt efter 19 och startar upp den bussen och kör iväg.
Så kommer det in en till buss som stannar lite längre ner, släpper av folk, chaffisen går runt och tittar i den bussen, men inte är den den bussen som ska avgå, nä där stänger man av motorn och går iväg för att röka (helt okej att chaffisen kliver av och gör det), då är klockan 19,05, var i h*****e är bussen som ska avgå.
Då kommer nästa buss in och parkerar bredvid (finns två hållplatslägen i Vaxholm) och släpper av folk, för att stänga av motorn, kliva av för att prata med kollegan och där står vi ca 15 personer och undrar lite över det hela och då kommer ju bussen på linje 688 och ställer sig i yttre läget. Nu finns det tre bussar men ingen som skulle avgå 19,05.
vid 19,11 så kommer det en buss svängades runt hörnan, skyltat ej i trafik och svänger in så att framdörren hamnar vid hållplatsen, en lucka fram svänger fram och tillbaks då den inte är stängd ordentligt. När han stannade så ska han få igång buss-pc:en för att skylta upp 670 Stockholm, men misslyckas, öppnar dörren och viftar förbi oss, då access maskinen inte heller har vaknat från sin sömn.
Går längre bak i bussen och tar plats i efter leden. Så kör han och j***ar var det drar igång det hela, runt rondellen så man är limmad vid väggen eftersom han är sen, samt då känner man hur bussens bakvagn har något som påminner om platta däck (eller platta/ hjulslag). Efter ett tag får han igång buss-pc så den börjar ropa ut, men bakvagnen hoppar så kompisen sa, på skämt/ allvar jag byter plats. Så var det folk som ville trycka på stanna knappen, vissa fungerade, vissa inte, så det var lite lotteri om man skulle få komma av. Och hade man lyckats så var nästa sak, skulle bakdörren gå upp eller fara igen när folk ville kliva av, vilket hände. Vid Engarn hittade chaffisen två schyssta gupp som kändes ända in i märgen med den dåliga bakvagnens fjädring.
Och så ska man försöka locka folk att åka kollektivt.

Denna vagn var det man åkte.

Syns dåligt, men vadå hel dörrlist.
Ja, ja sa till chaffisen om bussens skick, men det gick liksom inte in i hans huvud det hela.
Micke

buskörare

Föraren kan inte göra nått åt bussens skick utöver felanmälan.
Just 8133 mötte jag på bärgare nu, men jag har sett flera som av nån anledning går högt bak.
Så här blir det ju när förare inte bryr sig. Eller så var det förseningar vilket gjorde att bussarna kom in i fel ordning och/eller hade paus. De går tätt från Tekniska i rusningen och då kommer man ikapp varandra om trafiken är sån.
Listen förstår jag dock inte, vad gör det för nått att den är trasig?
Gruppet som jag antar ni åkte i i Engarn lagades för 2 v sen. Med grus. Funkade jättebra, eller hur  ::)

Bussarna som går i Vaxholm är nog generellt bland de äldre i Stockholm och eftersom dom kommer kasseras 2021 så är det nog mest livsuppehållande åtgärder på dessa.

buskörare

Vi som jobbar i Vaxholm brukar kalla vår arbetsplats för
"Depån som alla glömt".

Ola Å

Och jag som trivdes så bra med att köra i Vaxholm en gång i tiden, synd att de gått ned sig så de senaste åren, har de verkligen rasat så sedan Arriva tog över?

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 26 januari 2018, 09:03:49 AM
Föraren kan inte göra nått åt bussens skick utöver felanmälan.
Just 8133 mötte jag på bärgare nu, men jag har sett flera som av nån anledning går högt bak.
Så här blir det ju när förare inte bryr sig. Eller så var det förseningar vilket gjorde att bussarna kom in i fel ordning och/eller hade paus. De går tätt från Tekniska i rusningen och då kommer man ikapp varandra om trafiken är sån.
Listen förstår jag dock inte, vad gör det för nått att den är trasig?
Gruppet som jag antar ni åkte i i Engarn lagades för 2 v sen. Med grus. Funkade jättebra, eller hur  ::)

Bussarna som går i Vaxholm är nog generellt bland de äldre i Stockholm och eftersom dom kommer kasseras 2021 så är det nog mest livsuppehållande åtgärder på dessa.

Dålig funktion på nivåventiler till luftfjädringen tycker jag Volvo har dragits med på ledvagnarna sedan B10M Mk III, vi hade en sådan individ i Tyresö 1999 och framåt, kunde vara bra några dagar efter verkstadsbesök innan det blev som förut, har man tur så är bussen lika hög på bägge sidor :-)

En trasig dörrlist påverkar klimatet och ljudnivån men är knappast farlig, däremot så visar sådana defekter på att det kanske inte finns tid eller pengar att hålla efter bussarna, det ser ju inte trevligt ut.

Ersa

Citat från: Ola Å skrivet 26 januari 2018, 10:11:52 AM
Och jag som trivdes så bra med att köra i Vaxholm en gång i tiden, synd att de gått ned sig så de senaste åren, har de verkligen rasat så sedan Arriva tog över?

Nu var det väl knappast frid och fröjd med enbart glada trevliga förare och felfria bussar som framfördes mjukt och hänsynsfullt under förra avtalet heller. Tror man att alla bekymmer i SL-trafiken är bundet enbart till operatörerna, så har man nog drabbats en rätt omfattande minnesförlust eller kraftig historielöshet.
Nu tillhör jag ju de som inte tycker att det hör till god sed att här i forumet återge hur illa vissa individer betett sig (även mot sina kollegor) under de senaste två årtiondena, men att antyda att det är låst till vissa specifika trafikföretag kommer jag aldrig att göra. Speciellt inte i det län där all personal alltid medföljer efter upphandlingarna.

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 26 januari 2018, 10:37:07 AM
Nu var det väl knappast frid och fröjd med enbart glada trevliga förare och felfria bussar som framfördes mjukt och hänsynsfullt under förra avtalet heller. Tror man att alla bekymmer i SL-trafiken är bundet enbart till operatörerna, så har man nog drabbats en rätt omfattande minnesförlust eller kraftig historielöshet.
Nu tillhör jag ju de som inte tycker att det hör till god sed att här i forumet återge hur illa vissa individer betett sig (även mot sina kollegor) under de senaste två årtiondena, men att antyda att det är låst till vissa specifika trafikföretag kommer jag aldrig att göra. Speciellt inte i det län där all personal alltid medföljer efter upphandlingarna.

Nä, precis, är snarare ett generellt problem med förseningar. Är tyvärr ganska vanligt att förare försöker köra i kapp tiden - oavsett var i länet man kommer. vilket också medför att körtider ofta förblir för korta eftersom de förseningar som skulle bli om turen kördes på ett mjukt sätt inte kommer till operatörernas kännedom.

Man kan ju inte heller klaga på att bussen är sen, när man ser förutsättningarna vid Söderhamnsplan för att klara förarpauser etc. Är ju svårt att ta dem vid Tekniska, med tanke på utrymmesbristen där. Att byta förare för 10-minuterspaus har väl med all tydlighet visat sig inte vara någon bra idé, framförallt inte i trafikområden som Norrort.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

buskörare

Citat från: Ola Å skrivet 26 januari 2018, 10:11:52 AM
Och jag som trivdes så bra med att köra i Vaxholm en gång i tiden, synd att de gått ned sig så de senaste åren, har de verkligen rasat så sedan Arriva tog över?

Det är inte Arriva, utan SL. SL kom ihop sig med markägaren som begränsade vår vändyta så mycket att det inte går att vända. Sen dess (sommaren 2016) är det bara tjafs hela tiden.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 26 januari 2018, 10:37:07 AM
Nu var det väl knappast frid och fröjd med enbart glada trevliga förare och felfria bussar som framfördes mjukt och hänsynsfullt under förra avtalet heller. Tror man att alla bekymmer i SL-trafiken är bundet enbart till operatörerna, så har man nog drabbats en rätt omfattande minnesförlust eller kraftig historielöshet.
Nu tillhör jag ju de som inte tycker att det hör till god sed att här i forumet återge hur illa vissa individer betett sig (även mot sina kollegor) under de senaste två årtiondena, men att antyda att det är låst till vissa specifika trafikföretag kommer jag aldrig att göra. Speciellt inte i det län där all personal alltid medföljer efter upphandlingarna.

Exakt. I en tid när bussförarbristen fortfarande existerar och inga egentligen vill köra buss blir det så här.

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 26 januari 2018, 10:24:40 AM
Dålig funktion på nivåventiler till luftfjädringen tycker jag Volvo har dragits med på ledvagnarna sedan B10M Mk III, vi hade en sådan individ i Tyresö 1999 och framåt, kunde vara bra några dagar efter verkstadsbesök innan det blev som förut, har man tur så är bussen lika hög på bägge sidor :-)

En trasig dörrlist påverkar klimatet och ljudnivån men är knappast farlig, däremot så visar sådana defekter på att det kanske inte finns tid eller pengar att hålla efter bussarna, det ser ju inte trevligt ut.

Med brist på folk i verkstan så prioriteras knappast trasiga lister på en buss som blir 13 år i år.

buskörare

Vi har inte direkt korta körtider. Men det finns endel störande moment som kan orsaka ordentliga förseningar om det faller sig så. Rödljuset ut från Tekniska, hamna bakom en 676:a, köer över Stocksundsbron och sen platsbrist i Danderyd. Sånt som är svårt att gardera sig helt ifrån utan att det blir totalt galet om dessa saker inte är.

Ersa

Citat från: Lars_L skrivet 26 januari 2018, 11:13:04 AM
Man kan ju inte heller klaga på att bussen är sen, när man ser förutsättningarna vid Söderhamnsplan för att klara förarpauser etc. Är ju svårt att ta dem vid Tekniska, med tanke på utrymmesbristen där. Att byta förare för 10-minuterspaus har väl med all tydlighet visat sig inte vara någon bra idé, framförallt inte i trafikområden som Norrort.

Med tanke på att ingen plats till rastuppställningar finns vid någon av dagens ändhållplatser, så får man väl helt logiskt misstänka att upplägget 670 lär förändras rätt radikalt framöver. Danderyds sjukhus är ju redan fullt, så det lutar ju då mera åt ett byte på Arninge Resecentrum, och att bussarna därefter fortsätter in mot själva Arninge och har rast där någonstans.
Nu är jag inte bara inne på nästa 10-årsavtal, utan även 10-årsavtalet efter detta.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 26 januari 2018, 11:49:40 AM
Med tanke på att ingen plats till rastuppställningar finns vid någon av dagens ändhållplatser, så får man väl helt logiskt misstänka att upplägget 670 lär förändras rätt radikalt framöver. Danderyds sjukhus är ju redan fullt, så det lutar ju då mera åt ett byte på Arninge Resecentrum, och att bussarna därefter fortsätter in mot själva Arninge och har rast där någonstans.
Nu är jag inte bara inne på nästa 10-årsavtal, utan även 10-årsavtalet efter detta.

Eller så behåller vi rampen i Vaxholm som uppställningsplats efter flytt till Åkersberga. Vi har inga förarbyten på andra ställen än Pålsundsvägen, så dessa är inga problem.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 26 januari 2018, 11:55:13 AM
Eller så behåller vi rampen i Vaxholm som uppställningsplats efter flytt till Åkersberga. Vi har inga förarbyten på andra ställen än Pålsundsvägen, så dessa är inga problem.

Nu talar vi som sagt om 25-30 år framåt i tiden, och då lär mycket ha hänt. Arninge Resecentrum är en stor knutpunkt med många bytande resenärer. Norrtäljes nuvarande bussdepå är riven och ersatt med en ny, kanske inne på Nordrona? Åkersbergas, Norrtäljes och Rimbos nuvarande stationsplaner är sedan länge bebyggda med bostäder, och stationerna har därmed inga rastplatser eller rastlokaler kvar. Kanske har man hunnit med idén att däcka över E18 vid Danderyds sjukhus för att få rum med den nya bussterminalen. Roslagsbanan matar in till Centralen via sin tunnel, och förlängningen till Rimbo är förhoppningsvis invigd. Frågan är om Tekniska högskolan ens finns kvar som bussterminal då, annat än för innerstadsbussarna som passerar ute på Valhallavägen.
Att enbart 670 ska tillåtas puttra på helt oförändrad genom alla andra omläggningar... nej, det känns inte helt realistiskt.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 26 januari 2018, 12:22:29 PM
Nu talar vi som sagt om 25-30 år framåt i tiden, och då lär mycket ha hänt. Arninge Resecentrum är en stor knutpunkt med många bytande resenärer. Norrtäljes nuvarande bussdepå är riven och ersatt med en ny, kanske inne på Nordrona? Åkersbergas, Norrtäljes och Rimbos nuvarande stationsplaner är sedan länge bebyggda med bostäder, och stationerna har därmed inga rastplatser eller rastlokaler kvar. Kanske har man hunnit med idén att däcka över E18 vid Danderyds sjukhus för att få rum med den nya bussterminalen. Roslagsbanan matar in till Centralen via sin tunnel, och förlängningen till Rimbo är förhoppningsvis invigd. Frågan är om Tekniska högskolan ens finns kvar som bussterminal då, annat än för innerstadsbussarna som passerar ute på Valhallavägen.
Att enbart 670 ska tillåtas puttra på helt oförändrad genom alla andra omläggningar... nej, det känns inte helt realistiskt.

Jaha. Ja, så långt fram tänker jag inte planera.