Lite frågor om Van Hool

Startat av Niklas Bygdestam, 25 januari 2018, 23:57:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Van Hool har länge byggt vackra stilrena turistbussar :D

De första Van Hool Vistadome lär ha kommit 1961. De ska ha sett ut som på länken:

https://farm5.staticflickr.com/4095/4878365539_5a924aff47_b.jpg

Tittar man först på denna så tycker man inte alls att den ser ut som en Vistadome. Men om man sedan tittar lite mer på bilden, och tänker efter lite, ja då ser man dragen på formspråket som sedan utvecklades till den form vi tänker oss att en Vistadome ska ha :D

Men inte fanns det väl så tidiga Vistadome i Sverige? Och om dessa skulle ha funnits borde de ha varit högerstyrda?

Men har det rent allmänt funnits överhuvudtaget någon Van Hool i Sverige som varit högerstyrd? Jag har aldrig hört talas om det i alla fall.

Har det ens funnits någon Van Hool i Sverige i omställningsutförande? Alltså visserligen med ratten på vänster sida, men med någon vänsterdörr för vänstertrafiken?

Vilken är Sveriges första Vistadome?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

#1
Svenska van Hool dök inte upp förrän ungefär 1968, så några högerstyrda eller omställningsbussar fanns nog inte.
GDG köpte några på B58 chassi detta år. Rullade på utlandet som nya.

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 27 januari 2018, 00:13:44 AM
Svenska van Hool dök inte upp förrän ungefär 1968, så några högerstyrda eller omställningsbussar fanns nog inte.
GDG köpte några på B58 chassi detta år. Rullade på utlandet som nya.


Tack! Jag anade att det kunde vara något sånt. Att Van Hool kom till Sverige först 1967 eller 1968.

Van Hool kanske inte såg Sverige heller som en intressant marknad förrän det hade blivit högertrafik.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Peter Rost

#3
Finns det någon Van Hool Vistadome bevarad?

//Peter

Björn Forslund

Det fanns en i samlingen av GDG-bussar hos Swebus i Karlstad på -90-talet. Men den försvann sedan, någon kanske vet vad som hände med den?

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 27 januari 2018, 10:13:58 AM
Det fanns en i samlingen av GDG-bussar hos Swebus i Karlstad på -90-talet. Men den försvann sedan, någon kanske vet vad som hände med den?


Så det är risk att den är borta? Och i sådana fall finns inte en enda Vistadome kvar i Sverige? Skulle verkligen vara synd om det var så.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Lars-Håkan_E

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 27 januari 2018, 18:44:59 PM

Så det är risk att den är borta? Och i sådana fall finns inte en enda Vistadome kvar i Sverige? Skulle verkligen vara synd om det var så.

Som buss finns nog ingen kvar, fd GDG 2226 är en av de få jag sett efter vägarna det senaste året/n, den är dock kraftigt ombyggd och Lb reggad
Den som Swebus hade sparad är skrotad

Niklas Bygdestam

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 27 januari 2018, 19:05:41 PM
Som buss finns nog ingen kvar, fd GDG 2226 är en av de få jag sett efter vägarna det senaste året/n, den är dock kraftigt ombyggd och Lb reggad
Den som Swebus hade sparad är skrotad


Synd om det bara finns den kvar! Jag tyckte att Vistadomerna var eleganta.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bjonne

Håller med om att Vistadomerna är mycket eleganta.
Men det finns ju faktiskt några kvar även om de är ombyggda, såg två stycken under denna vecka i "så där" skick!