EL bussar om fem år

Startat av Christer K, 25 januari 2018, 21:42:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christer K

Hej! Läste i Dagens Samhälle att om fem år kan vi se mera el bussar i trafik. Av dagens 14900 bussar kör det endast 38 som är eldrivna. Anna Grönlund framhåller att utvecklingen drivs på av klimatfrågan och många förespråkar el bussar.
Upphandling av Stockholms innerstad med 350 bussar ser de stora fördelar med el bussar som minskar buller och utsläpp säger Kristofer Tamsons (M) trafiklandstingsråd.

Funderar på en sak bara, alla dessa bussar som ska gå på el var kommer den ifrån? Utbyggd vattenkraft, Vindkraftverk som ingen vill ha, Kärnkraften ska läggas ner, Kolkraftverk i andra länder.

Vad tror ni kommer hända med busstrafiken om 5 år.

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Nico

Tja, många pratar om elbussar. Frågan är ju sedan även vilken typ det ska vara... batteri, hybrid, tråd, bränslecell eller ytterligare någon annan variant?! Sedan är det ju inte bara hur elen framställs som kommer att ha en påverkan. Även annat kommer att ha ett visst klimatavtryck. T.ex. batterier är inte det mest miljövänliga på alla vis liksom att det sannolikt måste till diverse olika laddmöjligheter osv.

Eldrivna bussar i innerstäder är nog sedan inte helt otroligt. Däremot måste man ju ta hänsyn till flera faktorer. I fallet med Stockholms innerstad så kan det t.ex. bli svårt om bussarna blir för tunga. Dagens batteribussar väger ju multum samtidigt som gatunätet i Stockholms innerstad till stor del är BK2-klassat... så man får väl vänta och se.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars_L

Att elbussar kommer bli dominerande inom stadstrafik är väl knappast någon kontroversiell tanke. Tekniksprånget har ju kommit nu och  kapaciteten börjar räcka för att köra ett omlopp uti i trafik, utan för stora merkostnader, utan snarare tvärtom.

Fortfarande är det få tillverkare som klarar tillräckliga omloppstider för tyngre linjer, men det börjar komma också, och då går det ju alltid att ha snabbladdning vid ändstationer, även om sådana lösningar nog kommer vara rätt sällsynta. I alla fall i Sverige då man kan räkna antalet linjer som har någon större belastning att tala om.

I Stockholm har man ju sagt att man ska se framförallt på innerstaden efter att nuvarande avtal är slut med Keolis. Samtidigt är det nog otroligt att man skulle kräva 100 procent elbussar ens i det avtalet. I alla fall inte från start. I Stockholm har man ju också låst in sig i biogaslösningar, som man nog kommer hålla fast vid ett tag.

Så innan alla 2000 fordon i exempelvis Stockholm är utbytta (och det är ju en ganska stor del av den totala mängden bussar för den allmänna kollektivtrafiken) till elfordon. Lär det nog ta 20-30 år. Men själv tror jag på elen för framtiden. Kommer inte vara försvarbart att köra på något annat. 

För Sveriges del är ju inte elen  något problem. Dessutom blir ju mycket annat energieffektivare, vilket gör att vår el kommer räcka. Däremot kommer det väl kvarstå som ett problem på sina håll både när det gäller att tillverka batterier miljövänligt och att elen ska vara grön. Men bussar står ju för en ganska liten del av transportmarknaden i sin helhet, som ju står för en ganska liten del av den totala energiförsörjningen. Så för just kollektivtrafikens del är det kanske inte något större problem att se till att elen blir miljövänlig.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist