"Självgående bussen i Kista"...

Startat av Ulf Berlin, 24 januari 2018, 21:53:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...finns det ett litet reportage i SVT Stockholm:
https://www.svtplay.se/video/16772905/lokala-nyheter-stockholm/svt-nyheter-stockholm-24-jan-18-30-1?start=auto&tab=2018
Gick lite si och så med premiärturen...
Ombord finns en Nobinaanställd.
Är det dom som har huvudansvaret för dessa tester?/Ulf

Lars-Håkan_E

Citat från: Ulf Berlin skrivet 24 januari 2018, 21:53:34 PM
...finns det ett litet reportage i SVT Stockholm:
https://www.svtplay.se/video/16772905/lokala-nyheter-stockholm/svt-nyheter-stockholm-24-jan-18-30-1?start=auto&tab=2018
Gick lite si och så med premiärturen...
Ombord finns en Nobinaanställd.
Är det dom som har huvudansvaret för dessa tester?/Ulf

Det är Nobinas projekt


igel

Vad ska man säga, en radiobil som är så förvuxen att föraren får plats innuti. Bilen, eller vad det nu är, tycks inte klara av de mest simpla trafiksituationer. Har själv sett att den inte klarade av någon taxibil som stod lite fel utanför Victoria tower. Av filmen att dömma tycks den inte heller klara av snö, trots specialplogning dagen till ära. Man har desutom valt en sträcka där den halva vägen i princip är det enda fordonet, och den andra halvan samsas med en del bussar och taxibilar. I samtliga korsningar kör den längs vägen som inte har väjningsplikt. Jag skulle beskriva teststräckan i Kista som en sträcka som är så nära en avstängd testbana men i allmän trafik. Och för att var kollektivtrafik når den nog inte äns upp till hastigheten på 4:an i genomsnitt trots det ringa antalet passagerare.
  De som tror att detta är nyckeln till kollektivtrafiken i nya Barkarbystaden tror nog fel, vad det här fordonet hittills tycks ha klarat av går nog att jämföra med en automatisk gaffeltruck, vilken känns som att ha funnits i evigheter på lager (även om det kanske bara är tio år).   

Fredrik Gelin

#4
Jag lyssnade på Radio igår morse där deras reporter intervjuade VDn för Nobina Technology om bussen.
Han sade att det kommer att ta ett antal turer innan bussen lärt sig vägsträckan.
Bussen använder ett slags radar med laser (LIDAR) som läser av omgivningen för att bedöma om vägen är fri eller inte.

Radio Stockholms inslag om bussen

Även Vetenskapsradion har en artikel om bussen.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

BSB101

Det är alltid lika intressant med alla som totalsågar detta med självkörande fordon. Tester pågår i många länder och självkörande fordon finns redan sedan krävs det självklart mer utveckling innan man nåt upp till helt självkörande fordon tar man kan ta bort möjligheten för en förare att styra.


Om jag inte minns helt fel delar man upp självkörande fordon i fem kategorier och i dagsläget är vi på nivå två eller tre (kommer inte riktigt ihåg).

igel

Citat från: BSB101 skrivet 25 januari 2018, 10:16:59 AM
Det är alltid lika intressant med alla som totalsågar detta med självkörande fordon. Tester pågår i många länder och självkörande fordon finns redan sedan krävs det självklart mer utveckling innan man nåt upp till helt självkörande fordon tar man kan ta bort möjligheten för en förare att styra.


Om jag inte minns helt fel delar man upp självkörande fordon i fem kategorier och i dagsläget är vi på nivå två eller tre (kommer inte riktigt ihåg).
Jag får väl medge att jag inte totalsågade idén med självkörande fordon, men... vi är inte där än.

Låt oss se var Volvo cars befinner sig idag. https://www.volvocars.com/se/kop/teknik-och-tjanster/intellisafe/autonom-korning/drive-me?gclid=CjwKCAiAnabTBRA6EiwAemvBd_q1-lwcdMbXO3KTkztVf_6C-IqjN9mJUmdKIC1RNnPJvS5Wqy0h6BoC9B4QAvD_BwE
Man börjar nu med ett projekt där självkörande bilar ska gå på vissa utvalda leder i Göteborg. Här finns då en fördel för lokaltrafikbranchen där bussarna just går på utvalda rutter. Däremot kan man notera att Volvo inte har valt villagator, det mesta är motorväg eller motorvägsliknande väg. Och går allt väl kommer vi ha volvobilar som kan köra själv på motorvägar och motorvägsliknande vägar i början av 20talet.
Även Mercedes experimenterar med liknande projet som Volvo. Vi är antagligen där snart, att låta bilar köra själv på motorväg och motorvägsliknande väg. Man skulle kunna tänka sig att SL linje 676 hade en "ledsagare" från Norrtälje busstation till Campus Roslagen och sedan körde själv till Danderyds Sjukhus och därefter ytterligare en "ledsagare" till Teknis.
Drömmen om självkörande bilar är inte ny, den fanns redan på 60talet, och vi är betydligt mycke närmare nu än då, men vi har fortfarande en mycket lång bit kvar. Det jag verkligen vände mig emot var det överentusiastiska ståhejet runt bussen i Kista, när de i praktiken inte är där en. Om de däremot mot all förmodan lyckas efter några veckors inkörning, så har det tagit en stor ledning över resten av fordonsbranchen i världen.

homer

jag är mycket skeptisk till detta med självkörande fordon, visst  kommer vi få hjälpmedel... finns ju redan utvecklat och används idag, som autobroms, filbytesvarnare farthållare som bromsar och gasar beroende på trafiken,kommer säkert komma fler sådana saker närmaste åren och de som finns kommer att förfinas och förbättras...

men hur ska man få ett helt självkörande fordon att kunna välja och ha olika alternativ...

om en buss/bil kör på en landsväg och kommer ifatt en a-traktor/cykel eller nått liknande, och då ska välja att antingen ligga kvar bakom i 15 km/h eller göra en omkörning... när självkörande fordonen påbörjar omkörningen kommer de plötsligt ett mötande fordon... vilket alternativ kommer datorn att välja? fronta med mötande eller köra över cyklisten?

Lars_L

Det är väl knappast tekniken som är det riktigt stora problemet i sig, utan snarast de praktiska aspekterna. Den här typen av fordon finns ju redan i trafik som spårtaxi på gummihjul. Men då är det på isolerade banor. Sedan kan man förstås lära fordonen att bete sig på ett visst sätt i ganska många situationer. Men i allmän kollektivtrafik har jag nog svårt att tro på det av ganska många skäl - men på en flygplats eller inom ett arbetsplatsområde kan ju sådant här fungera.

Alla som håller på med kollektivtrafik vet ju att bara antalet fordon som krånglar på en dag är en utmaning i sig och allt som passagerare medvetet, eller omedvetet orsakar av problem är en annan.  Det finns säkerhetsaspekter och andra saker som ställer till det. Och visst, så länge man kör i 20 km/h uppstår ju inte mer allvarliga situationer än att bussen "fastnar" någonstans på vägen. Men ska man köra i 50-60, blir det nog rätt allvarliga problem om bussen måste tvärnita, eller om någon "hoppar" framför bussen.

Däremot kan man förstås underlätta för föraren, på sådana sätt som moderna fordon redan gör till viss del. Men att frakta passagerare utan någon ansvarig personal i hög fart, kommer alltid kräva rätt mycket säkerhet omkring sig och någon form av "inhägnad". Men inte för att det är en teknisk förutsättning, utan för att det är nödvändigt av andra skäl. 

Inlägget är signerat Lars Lundqvist