Vilka är stombusslinjerna i Göteborg?

Startat av janjoh, 23 januari 2018, 19:23:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

janjoh

Hej, ingen ny busstrafik detta just för stunden men ändå något jag funderat på länge. Någon som vet om linje 25, 52 och linje 60 numera räknas som stombusslinjer och påstigning får ske i alla ingångar? Tidigare räknades endast linje 16, 17,18 och 19 till dessa och det var påstigning i samtliga dörrpar. Nu går folk på i alla dörrar på alla linjer. De diskuterar detta nu inför nya biljettkontrollen som införs 1/4 2018. De blir tuffare då för fuskåkare med fler kontrollanter och en förändrad kultur där folk ska stämpla sina resebevis. Men frågan är om de hjälper  i ett så öppet system så folk kan smita på över hela stan.. Folk går ju bara av och tar bussen bakom eftrsom de är så tät turtäthet på många linjer.
Någon som har funderingar eller förslag på hur de kan dela med spårtrafik och få snabb påstigning som fungerar i Stockholm? Hur kan de fungera på stombusslinje 3 och 4 där alla visar sina biljetter. De kollar ju ändå biljetter relativt regelbundet i förarhytten. Men samtidigt har bussarna i Göteborg fler resenärer än i Sthlm på många linjer där, och spårvagnstrafiken är undermålig på sina ställen och obefintlig i andra. Exmplevis finns ingen på norra älvstranden eller till Hisings Backa där det i båda stadsdelarna byggs enormt nu och spårvagnarna verkar inte ska byggas ut mera i Göteborg.

Matti1524

" Nu går folk på i alla dörrar på alla linjer "   Det här är gammal Göteborgskultur  ::)
Så här har det fungerat dem senaste 43 åren , vad jag vet !  :)

Bussemil

Hej, vad jag har förståt så är det nu linjerna 16 17 18 19 25 50 52 & 60 som räknas som stombusslinjer.

Harald Nordius

Nån gång på 90-talet infördes att man skulle gå på fram och visa biljett för föraren på bussarna. Sedan infördes stombussarna som skulle låtsas vara spårvagnar och därför fick samma regler som dessa, d.v.s. påstigning i alla dörrar och total självbetjäning. Men eftersom allmänheten till skillnad från Västtrafiks tjänstemän inte anser att det finns olika sorters bussar så började man gå på i alla dörrar på alla bussar. Då gav man upp och tillät detta på alla busslinjer i Göteborg. Det gäller dock inte på linjer mellan Göteborg och andra kommuner. Men det är förstås också svårt att upprätthålla, särskilt som man i vanlig ordning inte klarar av att uttrycka sig tydligt och konsekvent. På en del ställen står det Göteborgs kommun, men på andra Göteborgs stadstrafik som inbegriper Mölndal och Partille.

Vilka linjer som anses vara stombusslinjer framgår av denna karta: https://www.vasttrafik.se/globalassets/media/dokument/linjenatskartor/sparvagn/linjekarta-for-sparvagn-och-stombussar.pdf

Enda skillnaden mellan stombusslinjer och andra busslinjer numera är väl att stombussarnas linjenummer är svårare att se på hållplatskyltarna eftersom de har annan färg som ger dålig kontrast.

Lars_L

Eftersom det ställdes en fråga om Stockholm, så kan man ju säga att det inte alls fungerar. Uppehållen vid de tunga stationerna i Stockholm blir väldigt tidsödande - även om man ibland försöker ha värdar som "blippar" biljetter även vid den bortre bakdörren.

Det är inte bara ett problem i innerstaden. Exempelvis på Tvärbanan vid Sundbyberg, så kan en 113 med ett trettiotal påstigande, försena Tvärbanan med några minuter, eftersom påstigningen tar sådan tid. Så tillsammans med spårväg är det en riktigt dålig lösning.

En stor orsak till längre körtider i Stockholm - förutom mer köer i trafiken, är ju att viseringen tar så pass mycket längre tid i Stockholm nu än på de gamla magnetkortens tid, där man bara behövde visa upp kortet för föraren visuellt. Även när man hade kvar möjlighet att köpa resor kontant på bussen, gick det ju ganska fort och ungefär på samma tid, som när "blippandet" misslyckas för var tionde påstigande....

Sedan finns det ju sämre system än Stockholms. Hur UL klarar av det med sitt gamla system där det tar 5-6 sekunder innan viseringsapparaten reagerar är ju också ett mysterium.

Nä, börjar Göteborg med detta, så är man nog illa ute. Om folk inte gör rätt för sig, är det ju mer kontroller man ska ha. Men det fungerar inte om alla ska blippa sina biljetter. Inte minst så kostar det en del då det behövs fler omlopp för att klara tidshållningen.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist