En Ikarus i Norrköping

Startat av Hasse L, 22 januari 2018, 11:17:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


JJH 893 - Scania BR111M /Ikarus - Norrköpings Lokaltrafik AB 313.

Bussmicke

Trevlig bild men Hu så Fulskyltat linjenummer.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Hasse L

Citat från: Bussmicke skrivet 21 februari 2018, 06:39:40 AM
Trevlig bild men Hu så Fulskyltat linjenummer.
Instämmer om skyltningen. Det blev en bild att spara enbart för dokumentationsvärdet - inget motiv att förstora och pryda väggen med, precis. Men min enda Ikarus ifrån denna stad är det...
Hälsn. /Hasse

Mr H

Hur kommer det sig egentligen att Norrköping hade en så udda busspark under 70-talet?
Många bussmodeller som inte återfanns i andra städer. En experimentvillig fordonschef?

Mr H

Ulf Berlin

Skyltningen tyder väl mest på att det(egentligen)är en regionalbuss som har fått hoppat in på en stadsbusslinje?
(Vid denna tid fanns det annars säkerligen Scania 112or för stadstrafiken?)/Ulf

Mr U

Norrköpings lokaltrafik hade då 25 ScV CR7659 samt tror jag åtta Scania CR111 med tvåväxlad automatisk växellåda ämnade för stadslinjerna 11, 12, 13 och 15. En Volvo B59 vanHool med tvåväxlad automat fanns också. Vid den här tiden kom sex Deltaplan för stadstrafiken, tre med Scania BR112 chassi och tre med Volvo B58 chassi. Scania CR 112 kom först senhöst 1982 bortsett från en demovagn som köptes ca 1980.   

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Berlin skrivet 25 februari 2018, 21:48:34 PM
Skyltningen tyder väl mest på att det(egentligen)är en regionalbuss som har fått hoppat in på en stadsbusslinje?
(Vid denna tid fanns det annars säkerligen Scania 112or för stadstrafiken?)/Ulf

Linje 3 var - och är - en spårvägslinje så det verkar alltså som om bussen fått hoppa in som ersättning för spårvagn.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt H

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 februari 2018, 09:12:24 AM
Linje 3 var - och är - en spårvägslinje så det verkar alltså som om bussen fått hoppa in som ersättning för spårvagn.

Men skylten i vindrutan säger "Vilbergen" vilket var destinationen för linje 12/112, vilket gör det en aning förvirrande. Måhända är det som du säger en hastigt beslutad förstärkning för linje 3 med en buss som egentligen skulle gått på linje 12. Eller kan det vara en förstärkningsbuss från Hagaskolan (vid linje 3) mot centrum som fortsatte till Vilbergen? Sådana avvikande turer kunde förekomma när det var brist på skollokaler i en stadsdel och överskott i en annan.

Mr U

Jag funderade också en del över linjenumret. I augusti 1977 gällde fortfarande att spårvagnslinjen röd 2:a gick hela Drottninggatan medan grön 3:a vek av vid trädgårdsgatan och gick över Öster. Det var först i och med en tabelländring i april 1978 som grön 3:a istället gick hela Drottninggatan medan röd 2:a körde över Öster, något som sedan fortsatte att gälla. Skulle detta vara en förstärkning för grön 3:a så följer den inte linjedragningen för spårvagn och Vilbergen går ingen spårvagn till.

Jag känner mig säker på att bussen har påbörjat sin resa vid Rådhuset, där även linje 12 och 13 utgick ifrån. Den kommer inte från norr om Motala Ström. Man fick inte köra tung buss över Oscar Fredriks Bro (spårvagnarna hade dispens). Bron var fallfärdig på 70-talet och ganska exakt ett år efter detta foto började man riva den för att ersätta den med den nuvarande breda skapelsen som invigdes sommaren 1980 och där finns bussfiler i mitten. Skulle den komma från norra sidan körde man lämpligen över Väster från Norr tull men då kom man fram vid Gamla torget vid Domus.

Niklas Bygdestam

Citat från: Hobgoblin skrivet 22 januari 2018, 11:17:28 AM

JJH 893 - Scania BR111M /Ikarus - Norrköpings Lokaltrafik AB 313.


När jag ser dessa kan jag aldrig låta bli att tänka på hur lika Scania CR 112 dessa är till utseendet :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bussmicke

Citat från: Mr H skrivet 25 februari 2018, 11:00:06 AM
Hur kommer det sig egentligen att Norrköping hade en så udda busspark under 70-talet?
Många bussmodeller som inte återfanns i andra städer. En experimentvillig fordonschef?

Mr H

Det är ju sånt som är kul, inte som idag där allt ser lika ut var man än kommer.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.