BussPC och blåtand.

Startat av buskörare, 20 januari 2018, 19:27:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Vi hamnar ju lite i skiten nu med nya lagen. Är BussPC förberedd för blåtand? Nån som vet?


caa

Förberedd för blåtand. Det är den garanterat inte. I Uppland (UL) finns ingen lös stavmikrofon eller monofon utan bara PTT genom en grön gummiblåsa på golvet samt den vanliga förarmikrofonen dvs. handsfree. Det borde SL också kunna lösa eftersom det är samma leverantör av systemen. Alternativt byta ut stavmikrofonen mot en HF lösning. Vet att UL inte tänker montera någon lur/stavmikrofon vid övergången till Rakel utan det blir handsfree som gäller även där. Tror inte blåtand är ett alternativ.

buskörare

Verkar som att man har lyft frågan gentemot SL så får vi se vad som händer.

Nico

Nu är ju detta å andra sidan inte enbart en fråga för SL- trafiken utan i många fall för branschen i stort. Speciellt då kollektivtrafiken. Sedan tillkommer andra intressenter som t.ex. bärgare, delar av taxi, färdtjänst och budbilsbranschen i de fall där komradio eller liknande lösningar fortfarande används. Blåljusfolket däremot förefaller ha fått dispens i detta.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 26 januari 2018, 07:31:36 AM
Nu är ju detta å andra sidan inte enbart en fråga för SL- trafiken utan i många fall för branschen i stort. Speciellt då kollektivtrafiken. Sedan tillkommer andra intressenter som t.ex. bärgare, delar av taxi, färdtjänst och budbilsbranschen i de fall där komradio eller liknande lösningar fortfarande används. Blåljusfolket däremot förefaller ha fått dispens i detta.

Mobillagen, ja. Grundfrågan rör dock bara SL-trafiken.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 26 januari 2018, 09:05:33 AM
Mobillagen, ja. Grundfrågan rör dock bara SL-trafiken.

Men lagen gäller i hela riket, och därför behöver inte inläggen i tråden begränsas enbart till ett enda län.

Nico

Exakt. Den fullständiga lösningen i sig är inte heller enbart upp till SL utan är även lyft inom branschorganisationer etc. Däremot kan enskilda områden behöva olika former av lösningar.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredrik Gelin

Buss-PCn är ju idag föråldrad och det börjar bli knepigt med reservdelar i vissa fall som jag förstått det.
Att man för runt tio år sedan tänkte på någon form av handsfree för systemet är knappast troligt.
Möjligen kan det gå att eftermontera någon form av handsfreeutrustning, men det blir nog ingen billig affär för den som skall betala det.
Sedan skall någon göra jobbet vilket i SLs fall innebär att man måste anlita en tredje part som då vill ha tillgång till bussarna på depåerna och just nu är det väntetid hos det företag som ansvarar för hårdvaran i bussarna.
Gissningsvis innebär allt detta att ingenting kommer att hända i närtid förutom att beslutet om vem som skall tillhandahålla kommunikationssystem i SLs bussar i framtiden kanske skyndas på något.
Jag vågar mig där nog på en gissning att det blir upp till entreprenörerna att montera och underhålla kommunikations- och informationsutrustning i framtida busstrafikupphandlingar som SL genomför.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Ersa

#9
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 29 januari 2018, 07:52:54 AM
Jag vågar mig där nog på en gissning att det blir upp till entreprenörerna att montera och underhålla kommunikations- och informationsutrustning i framtida busstrafikupphandlingar som SL genomför.

Är det inte redan mer elle mindre redan bekräftat i andra inlägg, att kommunikationsradion i framtiden blir enbart operatörens ansvar? Så du behöver inte gissa. :)
Det blir således ännu svårare än idag att få tag i andra bussar för att hjälpa resenärer att få en bra service, pga ännu högre "Berlinmurar" mellan trafikområdena. Tyvärr. Som när man anlände till Karby skola i Brottby med 625 och man möts av väldigt arga människor som kräver att man ska kontakta 665 eller 666 som körde ifrån dem, vilket ju alltid varit omöjligt.

F.Å

Citat från: Ersa skrivet 29 januari 2018, 08:55:29 AM
Är det inte redan mer elle mindre redan bekräftat i andra inlägg, att kommunikationsradion i framtiden blir enbart operatörens ansvar? Så du behöver inte gissa.

Ett dokument i ärendet:
http://www.sll.se/Global/Politik/Politiska-organ/Trafiknamnden/2014/2014-04-29/punkt-12-beslut-genomford-forstudie-framtida-fordonspc.pdf

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 26 januari 2018, 10:42:48 AM
Men lagen gäller i hela riket, och därför behöver inte inläggen i tråden begränsas enbart till ett enda län.

Nu rörde ju tråden huruvida det går att använda blåtandsutrustning ihop med komradion inom SL-trafiken, inte mobillagen i sig. Jag antar att t.ex UL inte har så mycket med vår komradio att göra.
Men absolut, låt tråden gå OT. Då behöver den nog döpas om.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 01 februari 2018, 19:16:28 PM
Nu rörde ju tråden huruvida det går att använda blåtandsutrustning ihop med komradion inom SL-trafiken, inte mobillagen i sig. Jag antar att t.ex UL inte har så mycket med vår komradio att göra.
Men absolut, låt tråden gå OT. Då behöver den nog döpas om.

Bägge är väl tillverkade av INIT? Dock är väl SL-versionen numera rätt föråldrad jämfört med UL-versionen.
Sen behöver väl trådar inte kallas OT så fort de handlar om mer än ett enda trafikområde eller län? Många skribenter här kör buss åt flera olika arbetsgivare i flera trafikområden/län samtidigt, så det är väl bara bra att få ta del av allas kunskaper?

buskörare

Såg info på facebook att Trafikförvaltningen tagit beslut om att bussarna ska byggas om med fotknapp och "svanhalsmikrofon" nu. Hoppas det kommer igång snart!