Bussen i filmen Sjunde himlen

Startat av Niklas Bygdestam, 20 januari 2018, 09:32:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

I filmen Sjunde himlen med Hasse Ekman och Sickan Carlsson åker de med en buss byggd av ASJ. Har för mig att bussen var byggd 1952. Se länk:

https://www.youtube.com/watch?v=w11i4syr51o

Bussen är vänsterstyrd. Detta måste ha varit mycket ovanligt bland svenska bussar på den tiden. För även många turistbussar som gick över hela Europa brukade vara högerstyrda. Det var dörrarna man gjorde speciella lösningar med. Vissa hade dörr i bakstammen istället som exempel.

En annan detalj jag reagerat på med bussen. Jag ser ingen dörr på vänster sida för vänstertrafik. Hade inte denna en enda dörr för vänstertrafiken? Så hur gjorde man då i Sverige? För nog måste de väl ha byggt bussen så att man kunde köra den även i Sverige med tanke på att den var svensk.

Jag tycker att bussen har ett tyskt formspråk. Det ser ut som om man kopierat snittet på dåtida tyska turistbussar. Detta kanske i sig inte är så konstigt om de nu byggde en buss tänkt för trafik i bland annat Tyskland.

Är förresten detta samma buss som även finns med i filmen Den gula bilen?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Det är en av ASJ:s specialbyggen på Volvo chassi  till Linjebuss International som körde utlandstrafik, dörrarna satt på sidan längst bak.

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 20 januari 2018, 09:41:47 AM
Det är en av ASJ:s specialbyggen på Volvo chassi  till Linjebuss International som körde utlandstrafik, dörrarna satt på sidan längst bak.


Men fanns det någon vänsterdörr längst bak med? Jag har inte sett någon sådan i filmen.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Har för mig att det sitter sedandörrar på båda sidor baktill. Svårt att se på filmen. Att bussen är vänsterstyrd beror ju på att de nästan enbart gick utomlands, bl a linje till Paris. Bussarna byggdes 1955-56.

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 20 januari 2018, 09:59:12 AM
Har för mig att det sitter sedandörrar på båda sidor baktill. Svårt att se på filmen. Att bussen är vänsterstyrd beror ju på att de nästan enbart gick utomlands, bl a linje till Paris. Bussarna byggdes 1955-56.


Om det nu verkligen sitter dörr även på vänster sida så förklarar det allt. Det som förbryllat mig är om bussen bara skulle ha högerdörr. För även om bussen i huvudsak byggdes för utlandstrafik måste de väl ändå bygga den så den var möjlig att ha i Sverige med. Som att köra med den på Riksettan/E4:an som exempel.

Är bussen en "kopia" av dåvarande tyska turistbussar. Jag tycker den känns så tysk i sitt formspråk på något sätt. Jag har länge misstänkt att de byggt denna med de tyska bussarna som förebild. Att de ville ge bussen ett lite "kontinentalt" utseende så att säga.

Och sedan har jag alltid undrat hur det ligger till med filmen Den gula bilen. Är det samma buss där?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Ja, bussarnas formspråk var så på 50-talet, snygga avrundade former och mycket krom. Det var väl inte "tyskt" formspråk utan snarare västerländskt. Bilmodet påverkade, och där var ju USA tongivande efter kriget.
Tror det var samma busstyp i "Den gula bilen"

Björn Forslund

Får rätta mig själv efter att ha tittat på bilder av Linjebuss "utlandsbussar". De hade enbart högerdörr baktill, förare och codriver hade små dörrar framtill.
Bussarna gick ju inte på linjer i Sverige, så det var inte nödvändigt med vänsterdörr.

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 20 januari 2018, 10:33:16 AM
Får rätta mig själv efter att ha tittat på bilder av Linjebuss "utlandsbussar". De hade enbart högerdörr baktill, förare och codriver hade små dörrar framtill.
Bussarna gick ju inte på linjer i Sverige, så det var inte nödvändigt med vänsterdörr.


Intressant! Hur gjorde man då i Sverige om bussarna gick här på den tiden? För nog måste det ändå ha hänt att man kört med busarna på svensk sträckning.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Nej, det här var Linjebuss International, de bedrev enbart trafik på utlandet. Faktum är att det inte ens var det ursprungliga Linjebuss längre, Sveabolaget köpte den internationella trafiken omkring 1955. De ägde även LB-färjorna. Loggan och den blå färgen var väl det gemensamma.

K R

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 januari 2018, 10:04:59 AM
... Och sedan har jag alltid undrat hur det ligger till med filmen Den gula bilen. Är det samma buss där?

Hej!

Bussen i "Den gula bilen":

http://www.imcdb.org/vehicle_162449-Volvo-B-638-1956.html

Beställningen till Linjebuss (International) var på 14 st bussar, 12 st byggda på Volvo B638-chassi (LB 515-526) och 2 st på Scania-Vabis B63 (LB 558-559), levererade under maj-juli 1955.
Den först levererade LB 515 deltog tämligen omgående i en "rallytävling" för bussar genom Europa ner till Montreaux, där bussen segrade bland 22 st deltagande bussar.

Detta enligt boken "Linköpingskarosserier" av Bengt-Åke Rudström, utgiven av Trafik-Nostalgiska Förlaget 2012.

mvh K R