Högertrafiksbussen Scania CR 76

Startat av Niklas Bygdestam, 19 januari 2018, 13:23:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam



Scania CR 76 marknadsfördes när den var ny som Högertrafiksbussen.

Bussmodellen kom precis lagom inför högertrafiksomläggningen. Prototypen fanns 1965 medan leveranser kom igång alldeles i slutet av 1966. Scania vädrade förstås morgonluft i samband med detta. Man visste att högertrafiksomläggningen närmade sig allt mer. Alla parter som hade med trafik att göra gjorde sig allt mer beredda på detta. Och för busstillverkare var det naturligtvis "julafton". De visste att flera skulle tvingas köpa nya bussar och i flera fall i stora serier.

Scania CR 76 kom ju då precis lagom när allt detta var på gång. Så Scania var ju smarta att marknadsföra den som Högertrafiksbussen. Det var nog ett slagkraftigt namn också på den tiden :)

Men var det verkligen just för högertrafik som man tog fram denna? Var det inte istället bara så att det för Scania föll in så väl att en ny bussmodell togs fram just lagom när högertrafiksomläggningen var på gång? Och då passa på att ge den ett slagkraftigt namn i marknadsföringen?

Men tänk om man inte ställt om till högertrafik 1967. Om vi tänker oss att man fortsatte köra vänstertrafik i flera år till. Hade inte Scania ändå tagit fram CR 76 i alla fall? Och hade den inte kommit de år den kom ändå? Fast med skillnaden att de varit högerstyrda?

Jag tror det i alla fall.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

En stadsbuss som komplement till regionbussen CF76 var i gång på planeringsstadiet innan det beslutats om högertrafik. Visst var det ju bra för Scania-Vabis (Scania hette det från 1968) att kunna tajma med högertrafiken men å andra sidan fick de ju problem med att klara av att leverera till alla bussbolag som ville ha CR76.

Rätt många CR76 levererades till utlandet redan 1966. T ex 10 stycken till Trondheim och 3 stycken till Drammen. De första CR76-orna i trafik i  Sverige torde ha varit på våren 1967 då Göteborgs Spårvägar på linjer som var anpassade så att man kunder köra med högertrafikbussar.

Men naturligtvis var söndagen den 3 september 1967 den dag då CR76-or började köra i de flesta svenska städer med stadstrafik. Inte mins i Uppsala, där jag bodde då, blev CR76 ett vanligt inslag i gatubilden. Och i och med detta kunde ett stort antal Volvo Boxer med SKV-kaross slopas. Det var nog inte många förare som saknade dem. Utan servo och med dubbeltrampning som de var.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 januari 2018, 16:14:35 PM
En stadsbuss som komplement till regionbussen CF76 var i gång på planeringsstadiet innan det beslutats om högertrafik. Visst var det ju bra för Scania-Vabis (Scania hette det från 1968) att kunna tajma med högertrafiken men å andra sidan fick de ju problem med att klara av att leverera till alla bussbolag som ville ha CR76.

Rätt många CR76 levererades till utlandet redan 1966. T ex 10 stycken till Trondheim och 3 stycken till Drammen. De första CR76-orna i trafik i  Sverige torde ha varit på våren 1967 då Göteborgs Spårvägar på linjer som var anpassade så att man kunder köra med högertrafikbussar.

Men naturligtvis var söndagen den 3 september 1967 den dag då CR76-or började köra i de flesta svenska städer med stadstrafik. Inte mins i Uppsala, där jag bodde då, blev CR76 ett vanligt inslag i gatubilden. Och i och med detta kunde ett stort antal Volvo Boxer med SKV-kaross slopas. Det var nog inte många förare som saknade dem. Utan servo och med dubbeltrampning som de var.


Vi kan alltså anta att CR 76 hade kommit ungefär samma tid även om man behållit vänstertrafiken. Men namnet Högertrafiksbussen blev ett passande och slagkraftigt namn då bussmodellen kom väldigt lämpligt i samband med högertrafiksomläggningen :)

Det roliga är att det finns sparat en Volvo Boxer från 1946 från just Uppsala. Den bussen togs ur trafik i samband med just högertrafiksomläggningen. Och sedan har ju denna Scania-Vabis CR 76 som sattes i trafik just i samband med högertrafiksomläggningen. Så det finns så att säga före och efter bevarat i Uppsala. Vi skulle faktiskt kunna simulera högertrafiksomläggningen med autentiska bussar i Uppsala om vi ville :D

CR 76:orna fick uppmärksamhet i tidningarna i Uppsala i samband med högertrafiksomläggningen. De ansågs vara ett under av modernitet och bekvämlighet för stadsbussar då :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Peter Öden

Hej !

MSS 201 i Malmö kom under 1966, den saknar det blanka jubileumshornet i fronten.
Även CF 76 fick detta under 1966.

Mvh Peter Ö

Niklas Bygdestam

Citat från: Peter Öden skrivet 23 januari 2018, 19:41:25 PM
Hej !

MSS 201 i Malmö kom under 1966, den saknar det blanka jubileumshornet i fronten.
Även CF 76 fick detta under 1966.

Mvh Peter Ö


Alla tidiga Scania CR 76 ska ha haft det där jubileumshornet i fronten. Uppsalabussen 212 som ses på bilden hade det vid leverans. Det togs senare bort, osäkert när.

Bussen ovan från Uppsala levererades också 1966. Precis som många andra bussar fick den stå i flera månader tills den verkligen kunde sättas i trafik i samband med högertrafiksomläggningen :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.