Rapport: "Vilken framtid har bussen?"

Startat av Börje, 19 januari 2018, 12:04:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Börje

För den som tycker om att fördjupa sig har K2 en rykande färsk forskningsrapport om olika framtidsscenarier för busstrafiken.

http://www.k2centrum.se/sites/default/files/fields/field_uppladdad_rapport/vilken_framtid_har_bussen_working_papers_2018_1.pdf

Lars_L

Förvisso alltid kul att läsa på ett lite mer strukturerat sätt om olika framtidsscenarier. Egentligen är det ju ändå ingen som vet hur det kommer bli. Horisonten här är ju dock ändå relativt kort - drygt 10 år.

Under den tiden kommer de flesta avtal som tecknas inom de närmaste åren fortfarande vara gällande när det gäller den upphandlade kollektivtrafiken. Så mycket förändringar där kommer alltså inte att ske fram till 2030, tror jag. Säkert kommer något nytt koncept för vad man ska kalla stombussar och annat och kanske på sina håll nya linjenät. Men i princip handlar sådant mer om marknadsföring, än om förändringar av trafiken i grunden.

Bussmarknaden är också mycket mer statistk än man kan tro. Min egen spaning blir nog därför snarare att den största förändringen fram till dess nog är när det gäller drivmedel för den upphandlade trafiken. Man brukar alltid tala om att ökat välstånd gör att resandet minskar. Mycket av detta drivs dock av hur skatter gynnar/missgynnar privatbilismen. Ser nog också att det kan bli en större spridning i samhället mellan grupper som har råd och inte har råd med bil.

I storstäderna kommer den ökade befolkningen göra att det faktiska utrymmet för bilar blir mindre i förhållande till befolkningen. Detta leder snarare till ökat kollektivtrafikresande enligt min syn. Och lite av detta är nog problemet. Utvecklingen kommer inte på något sätt vara samstämmig över landet eftersom förutsättningarna kommer vara så olika i olika regioner och delar av landet. Inte ens landsbygd är ju något enhetligt begrepp - där jag tror på ökat boende och resande kan vara möjigt inom en viss radie från centralorten, medan bosättning och resande på de riktigt glest trafikerade linjenätet, långt från centralorterna kommer fortsätta utglesas. 

En annan fråga är förstås hur primär- och sekundärkommuner ska ha råd att sponsra kollektivtrafiken i framtiden med de demografiska utmaningar som kommer. Å andra sidan tror jag att man nog kan lösa det eftersom samhället kommer se ett än större värde i att man minskar på privatbilismen. Då kan det också öppnas möjligheter för mer direkt grön skatteväxling till förmån för kollektivtrafiken.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist