Åldersgräns bussar i SL-land...

Startat av Fredrik Klint, 15 januari 2018, 19:43:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Klint

Hej!

Är det samma maxgräns vad gäller bussarnas ålder i alla områden eller skiftar det (och varför i så fall)?
Förut var det ju max 16 år, gäller det än idag? Har man även kvar "medelålder åtta år" på resp. garage? Eller räknar man resp. område, exempelvis "Stockholm Sydväst" som omfattar Nyboda, Gubbängen och Eriksberg.

Matte

Hört nått om 14 år på Södertörn. Men kan inte bekräfta. Men det skulle inne bära att alla Volvo B9or och 2518-26 skulle behövas planeras att bytas ut inom kort.

Camilla

Om jag minns rätt så är det 16 år för Nacka och Värmdö sedan Keolis tog över efter Nobina som hade 12 år

Ersa

16 års maxålder i Norrtälje. Både i nuvarande och föregående avtal.

Fredrik Gelin

Maxåldern är normalt 16 år i SLs avtal, om så är fallet med Södertörn vet jag inte.
Däremot har SL av ekonomiska och praktiska skäl släppt kravet på medelålder i flera av de äldre avtalen där det finns bussar som inte går på RME eller HVO eftersom det annars skulle leda till orimliga nyinvesteringar för att kompensera för bussar som operatörerna inte får avyttra men som ökar medelåldern varje år.
Både Keolis och Arriva har redan byggt om eller håller på att bygga om många av sina etanolbussar till RME/HVO-drift mot att SL släppt kravet på medelålder för respektive trafikområde.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Fredrik Klint

Tack för era svar. Med andra ord är det -02:or som fyller 16 i år och ryker, men det finns inte så många gamlingar hos varken Arriva, Keolis eller Nobina?

Buzzlover

Citat från: Fredrik Klint skrivet 16 januari 2018, 12:15:46 PM
Tack för era svar. Med andra ord är det -02:or som fyller 16 i år och ryker, men det finns inte så många gamlingar hos varken Arriva, Keolis eller Nobina?

Nobina har 5565 å 67 som e 02or i Norrtälje
Sedan en 10 bussar ungefär som är 03or också i samma trafikområde
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Leyland

Citat från: Fredrik Klint skrivet 15 januari 2018, 19:43:57 PM
Hej!

Är det samma maxgräns vad gäller bussarnas ålder i alla områden eller skiftar det (och varför i så fall)?
Förut var det ju max 16 år, gäller det än idag? Har man även kvar "medelålder åtta år" på resp. garage? Eller räknar man resp. område, exempelvis "Stockholm Sydväst" som omfattar Nyboda, Gubbängen och Eriksberg.

Respektive upphandlat avtal styr i grunden, d v s fordonskraven gäller på avtalets produktion. T ex Nyboda's utsättning på linje 66 styrs av innerstadsavtalet, Fredriksdals utsättning på linje 144 styrs av Sydvästavtalet o s v. Om nu inte annat förhandlats och finns i tilläggsöverenskommelse.