CAPITOL-historia i Klassiska Lastbilar 1 / 2018

Startat av WalleW, 12 januari 2018, 14:09:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

WalleW

I senaste numret av Klassiska Lastbilar, 1 / 2018, har Björn Forslund en rikt
illustrerad artikel om Scania-Vabis´ Capitoler och historien bakom deras tillkomst
och utveckling. Mycket läs- och sevärd för den intresserade.
Som vanligt mycket trevligt godis med veteranlastbilar också...

/   M v h   Walle

zjbus

Citat från: WalleW skrivet 12 januari 2018, 14:09:19 PM
I senaste numret av Klassiska Lastbilar, 1 / 2018, har Björn Forslund en rikt
illustrerad artikel om Scania-Vabis´ Capitoler och historien bakom deras tillkomst
och utveckling. Mycket läs- och sevärd för den intresserade.
Som vanligt mycket trevligt godis med veteranlastbilar också...

/   M v h   Walle
Tycker nog att artikeln Bekanta Bussar innehåller för lite Scania-Vabis och andra bussar samt lite för mycket Stockholm, tyvärr så är artikeln dessutom skriven osammanhängande samt innehåller en del sakfel.
Mvh zjbus

Mats Karlsson

Citat från: zjbus skrivet 17 januari 2018, 12:58:52 PM
Tycker nog att artikeln Bekanta Bussar innehåller för lite Scania-Vabis och andra bussar samt lite för mycket Stockholm, tyvärr så är artikeln dessutom skriven osammanhängande samt innehåller en del sakfel.
Mvh zjbus
Det lät surt. Inget av det Du skriver håller jag med om. Jag tycker att Björn har gjort en ypperlig artikel om Capitolerna. Om det nu skulle finnas några sakfel så är det inga som har stuckit mig i ögonen.

zjbus

Citat från: Mats Karlsson skrivet 17 januari 2018, 18:46:28 PM
Det lät surt. Inget av det Du skriver håller jag med om. Jag tycker att Björn har gjort en ypperlig artikel om Capitolerna. Om det nu skulle finnas några sakfel så är det inga som har stuckit mig i ögonen.
Din uppfattning, var och en har rätt till sin. Har inte sagt att inget i artikeln inte är bra.

Mats Karlsson

Citat från: zjbus skrivet 17 januari 2018, 19:37:40 PM
Din uppfattning, var och en har rätt till sin. Har inte sagt att inget i artikeln inte är bra.

Visst är det så, men "för lite", "för mycket", "osammanhängande" och "sakfel" lät som en total avsågning. Jag kan inte se något av detta. 

Nisse Bökelund

Citat från: zjbus skrivet 17 januari 2018, 12:58:52 PM
Tycker nog att artikeln Bekanta Bussar innehåller för lite Scania-Vabis och andra bussar samt lite för mycket Stockholm, tyvärr så är artikeln dessutom skriven osammanhängande samt innehåller en del sakfel.
Mvh zjbus

Hej.
Det finns ett gammalt ordspråk som säger "Säger man A så får man säga B"
Så förklara gärna vad som är "osammanhängande" och "sakfel".

Hälsningar Nisse.

Björn Forslund

Jag har inte skrivit någon artikel "Bekanta bussar" och Capitolartikeln handlar just om Scania-Vabis. Var är det för tidning du menar?

zjbus

Citat från: Björn Forslund skrivet 18 januari 2018, 23:25:47 PM
Jag har inte skrivit någon artikel "Bekanta bussar" och Capitolartikeln handlar just om Scania-Vabis. Var är det för tidning du menar?
Jag har inte nämnt ditt namn och för mej spelar det ingen roll vem som har skrivit artikeln men på sidan 34 där artikeln börjar står det faktiskt av Björn Forslund men det kanske är någon namne?
Jag menar Klassiska Lastbilar nr. 1 2018 och Bekanta bussar är rubriken i innehållsförteckningen på sidan 5 där det också står Björn Forslund berättar mer om bussarnas uppgång och fall.

Björn Forslund

"Bekanta bussar" är inget jag hittat på. Men då förstår jag, efter att ha kollat i början på tidningen.
Nu vill jag veta vilka "sakfel" det gäller?
Samt vad du menar med "för lite Scania"? Capitol är en Scania, så det är ju nästan 100% Scania det handlar om....

Arne Widgren

Vill här rikta ett tack till Björn Forslund för dina trevliga bussreportage  i Klassiska Lastbilar.
Hoppas du inte lägger av att skriva efter kritiken här på forumet. Som bussamatör väntar jag
på att få veta vari sakfelen i Capitolartikeln  består, hoppas signatur zjbus vill redogöra för dessa.
Mvh Arne Widgren

Nisse Bökelund

Hej.
Jag håller helt med föregående talare,
och vill även tacka Walle W som också
hade ett intressant reportage i nämnda tidning. :)

Hälsningar Nisse.

WalleW

Tack Nisse!
Det var ju lite hemmaplan för Dig också har jag förstått... :)

/   M v h   Walle

Björn Forslund

Hej alla

Tack för era vänliga ord!
"zjbus" har inte hört av sig så vi får nog sväva i ovisshet om "sakfelen" och det andra....trodde vi skulle få några nya hittills okända expertkunskaper om Capitol... :o

Mr G

Jag är också intresserad av att få reda på vilka sakfelen är. Kanske vet zjbus något som inte Björn vet, fast det är svårt att tro att det skulle vara så. Eller så är det något som zjbus har fått om bakfoten, och då är det väl bra att han får veta det. Kom igen nu zjbus, vi väntar på ditt svar.
吉先生

Nisse Bökelund

Citat från: WalleW skrivet 22 januari 2018, 19:14:36 PM
Tack Nisse!
Det var ju lite hemmaplan för Dig också har jag förstått... :)

/   M v h   Walle

Hej Walle.
Spårvagnshallarna som du nämner var nog hemmaplan för mig 68-70,
då jag körde betong åt Ulriksdalsverken. Det kanske är dom betongbilarna
som du menade. Dom var bruna med blå tombola eller balja och bokstäverna
UV på dörrarna. UV var dotterbolag till Samuelsson & Bonnier och hade betongstationer
utöver Ulriksdal även i Ulvsunda och två pråmar Uven 1 och 2 vid Söder Mälarstrand.
Från Ulriksdal blev det mycket körningar till Essingeleden och från uvarna så var
det mest till Henriksdalsringen "Dasslocket".
Jag  jobbade även ett litet tag på Skeppstedts förnickling, även den belägen i gamla spåvagnshallarna,
men med ingång från Lövgatan.
Där kromade vi mycket mopeddelar, främst bensintankar. Kanske du själv körde omkring
med en moppe med kromad tank. ;)

Hälsningar Nisse.