Svealandstrafiken i ett frostigt Västerås idag

Startat av Bussmicke, 11 januari 2018, 23:04:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Öden


Ulf Berlin

Är bussarna märkta på något sätt,eller står det VL på dom(ännu)?/Ulf

pnott

Citat från: Ulf Berlin skrivet 12 januari 2018, 16:34:23 PM
Är bussarna märkta på något sätt,eller står det VL på dom(ännu)?/Ulf
VL, dvs Västmanlands Lokaltrafik, kommer det nog fortsätta stå på dem.

virtual1

Citat från: pnott skrivet 13 januari 2018, 00:17:00 AM
VL, dvs Västmanlands Lokaltrafik, kommer det nog fortsätta stå på dem.

Klart tveksamt den dag Örebro är införlivat, det kan ju inte fortsätta stå Länstrafiken på de bussarna då och då borde man nog byta i Västerås också.

Ugglan

Citat från: virtual1 skrivet 13 januari 2018, 11:25:46 AM
Klart tveksamt den dag Örebro är införlivat, det kan ju inte fortsätta stå Länstrafiken på de bussarna då och då borde man nog byta i Västerås också.
Varför inte det? Länstrafiken Örebro är ju huvudman i Örebro län och Västmanlands Lokaltrafik i Västmanlands län. Själva huvudmannaskapet/kollektivtrafikmyndigheterna ska inte byta namn.

Se https://www.regionorebrolan.se/sv/Om-regionorebrolan/Projekt/Gemensamt-trafikbolag/Fragor-och-svar-om-gemensamt-agt-trafikbolag/

Ersa

Varför skulle man inte kunna använda marknadsföringsnamn i just dessa två län?

Ugglan

Citat från: Ersa skrivet 13 januari 2018, 11:49:33 AM
Varför skulle man inte kunna använda marknadsföringsnamn i just dessa två län?
Det är klart att de kan, men de kan lika gärna ha kvar nuvarande namn - vilket också är tanken enligt utredningen på Region Örebro läns webbplats.

Ersa

Citat från: Ugglan skrivet 13 januari 2018, 17:53:06 PM
Det är klart att de kan, men de kan lika gärna ha kvar nuvarande namn - vilket också är tanken enligt utredningen på Region Örebro läns webbplats.

Jo, precis. Jag menade egentligen samma sak som du. Det var just de äldre (nuvarande, redan existerande) namnen jag menade med "marknadsföringsnamn". Även om ett bolag/organisation i bakgrunden byter sitt juridiska namn, behöver det ju inte betyda att man måste ändra namnet på bussarna.

Som exempel heter ju "SL" numera "Trafikförvaltningen", men inga bussar, busskort eller hemsidor har ändrat namn, utan man behåller sitt gamla namn som marknadsföringsnamn.

Bussmicke

Storstockholms Lokaltrafik finns ju kvar precis som andra länsbolag finns kvar med resp län som ägare. En förvaltning styr väl bara hur verksamheten ska bedrivas. Det praktiska sköts väl av bolaget?
http://www.solidinfo.se/foretag/ab-storstockholms-lokaltrafik-CAF6
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

pnott

Citat från: Bussmicke skrivet 14 januari 2018, 08:42:34 AM
Storstockholms Lokaltrafik finns ju kvar precis som andra länsbolag finns kvar med resp län som ägare. En förvaltning styr väl bara hur verksamheten ska bedrivas. Det praktiska sköts väl av bolaget?
http://www.solidinfo.se/foretag/ab-storstockholms-lokaltrafik-CAF6

Fast det inte riktigt så enkelt. I Västmanland ansvarar kollektivtrafikförvaltningen själva för busstrafiken. Mot kunden använder man då varumärket VL. Det finns visserligen kvar ett bolag som heter Västmanlands Lokaltrafik AB, men det har ingenting med busstrafiken att göra. I Region Västmanlands budget beskrivs de bolag som ägs av regionen:
Citat
Västmanlands Lokaltrafik AB (100 procent)
Bolaget förvaltar endast långsiktigt ingångna avtal som till exempel det så kallade Citybaneavtalet.
Som jag har förstått Stockholm, så är det nästan på samma sätt. SLL bedriver kollektivtrafiken under varumärket SL. Bolaget SL AB finns och förvaltar ett antal avtal. Skillnaden är att också avtalen med utförarna ligger under SL AB (om jag har förstått det hela riktigt), medan I Västmanland så ligger avtalet med den hälftenägda utföraren Svealandstrafiken direkt hos Kollektivtrafikförvaltningen.

Leyland

Citat från: pnott skrivet 14 januari 2018, 11:26:13 AM
Bolaget SL AB finns och förvaltar ett antal avtal.

För ordningen så heter "SL" inte SL AB, utan Storstockholms Lokaltrafik AB. Att jämföra med SJ t ex, där SJ dels kan uppfattas (än idag) vara en förkortning för Affärsverket Statens Järnvägar, men är också varumärket för just SJ AB.

pnott

Citat från: Leyland skrivet 14 januari 2018, 18:53:31 PM
För ordningen så heter "SL" inte SL AB, utan Storstockholms Lokaltrafik AB. Att jämföra med SJ t ex, där SJ dels kan uppfattas (än idag) vara en förkortning för Affärsverket Statens Järnvägar, men är också varumärket för just SJ AB.
Aha! Tack!

Bussmicke

Citat från: pnott skrivet 13 januari 2018, 00:17:00 AM
VL, dvs Västmanlands Lokaltrafik, kommer det nog fortsätta stå på dem.

Verkar inte stå Västmanlands Lokaltrafik utan bara VL-märket nuförtiden. Vet inte när Västmanlands Lokaltrafik försvann från bussarna.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

pnott

Citat från: Bussmicke skrivet 19 januari 2018, 18:14:51 PM
Verkar inte stå Västmanlands Lokaltrafik utan bara VL-märket nuförtiden. Vet inte när Västmanlands Lokaltrafik försvann från bussarna.
Hm... Det har du rätt i. Jag anlitade den bästa källa jag känner till. Nämligen ditt bildarkiv, Micke.
Ser ju ut som att det var borta på nyleveranserna när ABVL började köpa Solaris (möjligen något tidigare), och att märkningen sedan successivt ändrades på befintliga bussar. Under en period så fanns Västerås stads vapen på de Västeråsbaserade bussarna intill VL-märket istället för det utskrivna namnet, men numera så är det också borta.