Bussolyckan i Sveg orsakades inte av dålig väg eller fortkörning

Startat av Fredde, 11 januari 2018, 16:52:11 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Fredde

Chauffören körde inte för fort vid dödsolyckan i Sveg, fastslår polisen med hjälp av tyska specialister.
Det fanns heller inga hål i vägen som kan ha orsakat olyckan – tvärtemot vad företaget Bergkvarabuss har uppgett.
Nu återstår bara ett sista förhör med busschauffören.


https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xR4Myj/bussolyckan-i-sveg-orsakades-inte-av-dalig-vag-eller-fortkorning

S Svensson

Källa till Aftonbladets artikel är nedan. Finns på sidan 7.

http://media.markbladet.se/pdf/emagasin_v02/mobile/index.html#p=6

Jag tror att vi skall vänta lite till innan det går att säga något.
Kanske höra litet om vad de fackliga företrädarna säger.


TageK


Ersa

Citat från: TageK skrivet 11 januari 2018, 20:03:02 PM
Vad facket säger?
Bor vi i Nordkorea?

Det finns inga fristående fackförbund som stödjer sina medlemmar i konflikter med arbetsgivare i länder som Nordkorea och Kina. Där finns bara statliga organisationer som GFTUK och ACFTU vars uppgifter främst är främja produktionen.

buskörare

Haverikommissionen är väl inte färdiga än? Jag hoppas fortfarande att det var ett fel på bussen.
Sen får vi väl se hur det blir med ledarnas ansvar för bältesanvändningen, eller var den frågan hamnar någonstans.

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 12 januari 2018, 03:44:54 AM
Haverikommissionen är väl inte färdiga än? Jag hoppas fortfarande att det var ett fel på bussen.
Sen får vi väl se hur det blir med ledarnas ansvar för bältesanvändningen, eller var den frågan hamnar någonstans.

Nu är det ju så att deras utredning har bedrivits i nära samarbete med Polisen, hade det funnits någon sådan "avgörande" brist så hade åklagaren garanterat visat en hel annan attityd vid sina träffar med media.

Trots att flera personer tragiskt omkommit kan faktiskt slutsatsen bli att ingen kan ställas till svars för det inträffade, det är inte första gången sådant händer.

Personer kan faktiskt omkomma i trafikolyckor med flera inblandade utan att någon kan ges skulden och ibland utan att det ens startas en förundersökning.

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 13 januari 2018, 21:40:47 PM
Nu är det ju så att deras utredning har bedrivits i nära samarbete med Polisen, hade det funnits någon sådan "avgörande" brist så hade åklagaren garanterat visat en hel annan attityd vid sina träffar med media.

Trots att flera personer tragiskt omkommit kan faktiskt slutsatsen bli att ingen kan ställas till svars för det inträffade, det är inte första gången sådant händer.

Personer kan faktiskt omkomma i trafikolyckor med flera inblandade utan att någon kan ges skulden och ibland utan att det ens startas en förundersökning.

Oj, tack för uppläxningen.
Jag råkar faktiskt veta att det faktiskt kan ske olyckor utan att nån hålls ansvarig. Men det står faktiskt att föraren fortfarande misstänkt för bl.a vållande till annans död och jag anser att det faktiskt är nån annan som ska ha den kängan om det visar sig att de som omkommit hade klarat sig om de använt bälte.

Faktiskt.

buskörare


yngrot

Bergkvara  har väl utnyttjat  kör och vilotider till max..  och  inte är det så bra köra dagtid 5 dagar och sen en hel nattkörning.. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Alpus260SR

Det intressanta i haverikommisonens rapport är att det kanske kan lagstadgas om förkortade körtid under nätterna eller krav på dubbelbemanning nattetid. Det hade ju gynnat förarna.

Yngrot, jag skulle vilja se det bussbolag som "bjuder" på en extra förare gratis till en kund när det inte behövs med hänsyn till kör och vilotidsreglerna.

För det är en j***a skillnad på att köra 9 timmar mellan 09-19 eller 9 timmar mellan 22-08

Ingen verkar dock fundera på något beställaransvar, det är ju ofta så att beställarna vill åka på natten "för då sparar vi ju en hotellnatt" och det resonemanget tvingar ju fram långa pass under natten, Sen finns där ju inte så många ställen öppna på nätterna längre särskilt inte i den delen av landet, tror det närmaste som är nattöppet är Statoil i Sveg för Statoil i Mora stänger vid midnatt.

Inga som helst fel på bussen så där var media fel ute.

mittlinje

Citat från: S Svensson skrivet 11 januari 2018, 17:56:34 PM
Kanske höra litet om vad de fackliga företrädarna säger.

Nu har vi mer kött på benen, vad säger facket? Vi har inte fått svar på det tidigare och inte nu?

Kommunal är så fokuserade på linjetrafik, det är inte mycket kunskap de tillför beställningstrafik. När Kommunal kämpade för ökade löner kämpade jag för rättigheten till att få ha ett eget rum vid övernattning på flerdagsresor. En krona i ökad lön innebär 70 öre vilket ger x 174 en löneökning på 122 kr per månad.

1896

Citat från: mittlinje skrivet 13 mars 2018, 21:43:44 PM
Nu har vi mer kött på benen, vad säger facket? Vi har inte fått svar på det tidigare och inte nu?

Kommunal är så fokuserade på linjetrafik, det är inte mycket kunskap de tillför beställningstrafik. När Kommunal kämpade för ökade löner kämpade jag för rättigheten till att få ha ett eget rum vid övernattning på flerdagsresor. En krona i ökad lön innebär 70 öre vilket ger x 174 en löneökning på 122 kr per månad.

Är det inte Transport som organiserar Beställningsförare ?

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 14 mars 2018, 16:52:07 PM
Är det inte Transport som organiserar Beställningsförare ?

I princip alla organiseras av Kommunal då det är ytterst få företag idag som enbart har beställningstrafik i verksamheten.

S Svensson

Jag har läst den 97 sidiga utredningen. Jag försöker ta till mig det hela. På slutet finns en mining om att ingen sett föraren somna. Det kan ju finnas andra orsaker till att bussen hamnat utanför asfaltskanten.
Hela förhistorien till körningen tycker jag alla skall ta åt sig.
Om man normalt kör på dagtid och kör med rast emellan skall man nog tänka sig för om man skall köra nattetid så långt.
Just nu undrar jag om det kan bli något åtal. Det måste nog vara något mera i så fall än det som skrivs i SHK rapport. För den som är intresserad av lösningar på transportproblem kan räddningsinsatsen vara intressant. I Härjedalen lever ett friskt folk. Blir man sjuk så tar det tid att komma till sjukhus. Och jag som alltid hört att det fanns sjukstuga i Sveg.