Författare Ämne: Besök hos Busslink Björknäs  (läst 2418 gånger)

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 22836
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
Besök hos Busslink Björknäs
« skrivet: 09 januari 2018, 22:08:46 PM »
I slutet av SL Buss/Busslinks tid i Björknäs blev det flera besök var Björknäs var ett av målen.








Fler  bilder på hemsidan  :-*
http://bussmicke.jalbum.net/Bildgalleri/Bussar/Diverse_bussbilder/Bildrepotage/Garagebesok_hos_Busslink_Bjorknas_2002-02-23/
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av: Canon EOS 6D Mark II,  Canon EOS M5 och Sony RX100M3.

Utloggad Ulf Berlin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3033
  • Har kollektivtrafiken som levebröd och intresse.
SV: Besök hos Busslink Björknäs
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2018, 21:48:08 PM »
Ja,Björknäs var ett bra och behändigt ställe att åka till för att digga.:)
(Även om man stod utanför staketen...)/Ulf

Utloggad Robert Brink

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
SV: Besök hos Busslink Björknäs
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2018, 22:09:12 PM »
Men åhhh, tänk om det skulle se ut så där när man ska hämta buss på lördag! :) (Kör där som behovare numera.)
Fina bilder på trevliga bussar.

6094 för övrigt, var det en H25 eller en H24? Har för mig det kom en serie vagnar som var något mellanting?  :-\

//R
« Senast ändrad: 10 januari 2018, 22:21:43 PM av Robert Brink »

Utloggad Fredrik Klint

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1376
SV: Besök hos Busslink Björknäs
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2018, 23:17:27 PM »
De första H24:orna var svartfronter som skiljde sig från H22 genom att vara 2,60m breda (eller var det 2,58)... Inv-nr 6244-6255.

Nästa generation breda Säffleled var H24 6090-6112 (som alltså ser ut som det vi/de flesta nog förknippar med H25).

H25 är också 2,58/2,60 m breda men har intercooler, därav annan littera.

Utloggad Peter Rost

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2661
SV: Besök hos Busslink Björknäs
« Svar #4 skrivet: 11 januari 2018, 03:31:00 AM »
Trevligt!

1488, omplacerad från Ösmo?

//Peter

Utloggad Niclas Wennerlid

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 868
SV: Besök hos Busslink Björknäs
« Svar #5 skrivet: 11 januari 2018, 08:52:33 AM »
De första H24:orna var svartfronter som skiljde sig från H22 genom att vara 2,60m breda (eller var det 2,58)... Inv-nr 6244-6255.

Nästa generation breda Säffleled var H24 6090-6112 (som alltså ser ut som det vi/de flesta nog förknippar med H25).

H25 är också 2,58/2,60 m breda men har intercooler, därav annan littera.

Det var en till sak som skiljde H24 och H25.

H24 hade den äldre instrumenteringen med tvåekrad ratt, H25 fick den då nya instrumenteringen med ställbar ratt.
En ganska stor förbättring som gjorde att i alla fall jag föredrog H25.

// Niclas

Utloggad Carl

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 70
SV: Besök hos Busslink Björknäs
« Svar #6 skrivet: 13 januari 2018, 13:32:05 PM »
Trevligt!

1488, omplacerad från Ösmo?

//Peter

Swebus (tidigare Wasatrafiks) lilla depå i Älvsby förlorade sina skolkörningar för Värmdö kommun till Westin hösten 2001 (?). Från detta fram till Swebus övertagande av Nacka/Värmdö-trafiken i mars 2002, körde Älvsby på underentrepenad åt Busslink. Älvsby hade sedan lång tid tillbaka kört linjerna 461, 462 och 463 samt enstaka lokala turer på andra linjer (bl a 426, 435 och 485) för SL och Busslink, så jag gissar att detta var en utökning av de tjänsterna för att inte behöva lägga ner verksamheten i Älvsby för bara ett halvår.

Jag pendlade med buss mellan Slussen och Värmdö under den här tiden, och hösten -01 gjordes mina morgonresor ofta med en VanHool-boggi från Swebus. Ledvagnen 1488 har jag för mig var en av de bussar som användes för den här trafiken.

Utloggad Fredrik Gelin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2996
SV: Besök hos Busslink Björknäs
« Svar #7 skrivet: 15 januari 2018, 07:14:18 AM »
Det var en till sak som skiljde H24 och H25.

H24 hade den äldre instrumenteringen med tvåekrad ratt, H25 fick den då nya instrumenteringen med ställbar ratt.
En ganska stor förbättring som gjorde att i alla fall jag föredrog H25.

// Niclas
Var det inte också så att H24 hade en akterspegel utan blinkers ovanför bakrutan vilket H25 hade?
Annars håller jag med dig om att H25:orna var brtydligt trevligare att köra.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Utloggad F.Å

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
SV: Besök hos Busslink Björknäs
« Svar #8 skrivet: 15 januari 2018, 10:03:10 AM »
Var det inte också så att H24 hade en akterspegel utan blinkers ovanför bakrutan vilket H25 hade?
Annars håller jag med dig om att H25:orna var brtydligt trevligare att köra.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Stämmer bra. Dessutom var sidoblinkersen bakom framdörr/förarplats av annan sort på H25.

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 22836
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
SV: Besök hos Busslink Björknäs
« Svar #9 skrivet: 18 januari 2018, 16:51:48 PM »
Takhörnen framtill skiljde väl mellan H24 och H25?! Sluttade mer på nån av dem.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av: Canon EOS 6D Mark II,  Canon EOS M5 och Sony RX100M3.