Huvudmeny

Arriva 6906

Startat av Hasse L, 09 januari 2018, 16:11:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


YKF 883

Såg 6901 också.

Mikael T Nilsson

Mycket trevligt! Första bilden på Arriva Norrorts-MAN-ledvagnar här på Bussnack.

Inv nr 6906 har tidigare funnits på SL-buss i Norrort, nämligen hos SL H80 6906, Volvo B58 Hägglunds, årsmodell 1967.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Hasse L

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 09 januari 2018, 18:05:07 PM
...

Inv nr 6906 har tidigare funnits på SL-buss i Norrort, nämligen hos SL H80 6906, Volvo B58 Hägglunds, årsmodell 1967.
Hej Mikael T,
                   ja 'gamla' 6906 körde man ibland när det begav sig, men någon bild blev det inte då - det fanns så många CF:ar kvar som tilldrog sig större intresse.  /Hasse

Fredrik Gelin

6903 kom samtidigt med mig till Vallentuna ikväll, men tyvärr hann jag bara få en bild bakifrån innan den lämnade hållplatsen och tomkörde vidare.

Hur lång var serien med H80:or i Åkerby på tidiga 80-talet?
Jag minns att jag åkt med åtminstone 6923 som jag har för mig hade igensatta hörnrutor bak, men gissar att serien gick betydligt högre än så?

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Hasse L

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 10 januari 2018, 19:00:22 PM
...

Hur lång var serien med H80:or i Åkerby på tidiga 80-talet?
...

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
6945 var högsta numret. /H.

Mr.Omsi

Två bilder från igår


Arriva 6902

Arriva 6906

Idag gick 6900 på 628C och 6902 på 680 & 682

Mikael T Nilsson

Citat från: Hobgoblin skrivet 10 januari 2018, 13:20:36 PM
Hej Mikael T,
                   ja 'gamla' 6906 körde man ibland när det begav sig, men någon bild blev det inte då - det fanns så många CF:ar kvar som tilldrog sig större intresse.  /Hasse

Trevligt! :-) Ja, CF:arna var väl i minoritet bland alla Volvobussar i Norrort på 70-talet.

Citat från: Hobgoblin skrivet 10 januari 2018, 19:49:16 PM
6945 var högsta numret. /H.

Åkerby hade H80-serien 6906-6945.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Mr.Omsi skrivet 11 januari 2018, 11:44:29 AM

Idag gick 6900 på 628C och 6902 på 680 & 682

Tack Fredrik och MrOmsi för era bilder och observationer.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

virtual1

Insåg att inte dessa heller har de nya infoskärmarna som man utrustat vagnarna i de områden som har nyare avtal, förstår att det är en kostnadsfråga, men känns lite fattigt då flertalet mindre städer i Sverige har kört med infoskärmar i åratal...

buskörare

Citat från: virtual1 skrivet 12 januari 2018, 13:26:21 PM
Insåg att inte dessa heller har de nya infoskärmarna som man utrustat vagnarna i de områden som har nyare avtal, förstår att det är en kostnadsfråga, men känns lite fattigt då flertalet mindre städer i Sverige har kört med infoskärmar i åratal...

SL har väl inte ansett att det är värt pengarna.

igel

Citat från: virtual1 skrivet 12 januari 2018, 13:26:21 PM
Insåg att inte dessa heller har de nya infoskärmarna som man utrustat vagnarna i de områden som har nyare avtal, förstår att det är en kostnadsfråga, men känns lite fattigt då flertalet mindre städer i Sverige har kört med infoskärmar i åratal...
De nya skärmarna är klart flashigare än de äldre, men...
-De är större vilket verkar ha lätt till att placeringen av dem är sämre med hänsyn till sikt, storleken (höjden) verkar ha gjort att antalet bra platser att sätta upp dem på är mindre. Ex. går inte att ha mitt över gången bakom leden.
-SL har fått för sig att man kan göra hållplatsnamnen midre. Tyvärr har man nog passerat gränsen för att de ska gå att läsa ända längst bak i bussen.
-Stoppsignalen syns betyldigt sämre än den mera traditionella.
-Tror att de bryter mot en EU förordning som säger att stoppsignalen ska vara på landets språk, i Stockholm följdaktligen "Stanna" och inte "Stop".

+Tre hållplatser i följd visas.
+Destinationen och tiden visas (om man kan se de små bokstäverna).