SL servicebil

Startat av LYR, 08 januari 2018, 23:05:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LYR



Denna bild funnen på nätet/instagram  - enligt uppgift så påstår den som lagt ut bilden att han köpt en bunt stockholmsbilder på loppis och har ingen uppgift om fotograf.

Det som är intressant är att Chevan  har lackerats i den då moderna SL buss-färgen ´oxblod´ och med grå överdel som bussarnas takfärg.

/LYR


WalleW

Trevligt!
Jag hade ganska bra koll på lastbilarna i SS / SL, men kan inte påminna mig att ha sett Chevan live ute på sta´n.
En liten FOCO-kran bakom hytten hade den också...

/   M v h   Walle

LYR

Tack Walle, då har vi kommit en liten bit på väg vad det rör sig om för typ av fordon.
/LYR

WalleW

Den avbilade Cheva-typen, av flera årsmodeller och varianter, förekom sparsamt i Stockholms trafikbild när det begav sig.
De hade bensinmotorer och rullade oftast i firma- och distributionstrafik med fast flak, många i klassiskt "cheva-grönt"
med röd eller svart ram och ljusgula fälgar.
Den vanligaste typen av service-lastbil med kran hos SS / SL var väl annars Volvo Starke, och det var en sådan i SS
gamla färgsättning som senvåren 1969 indirekt blev orsaken till att jag började köra buss på Råsta.

/   M v h   Walle

Harald Nordius

Men inte var det väl så där mycket sly vid Blåsut. Är det inte snarare Högdalen?

Mr H

Citat från: Harald Nordius skrivet 09 januari 2018, 17:15:17 PM
Men inte var det väl så där mycket sly vid Blåsut. Är det inte snarare Högdalen?

Du har helt klart poäng där! Nu har jag lite dålig upplösning men åtminstone B29:orna ser ut
att sakna boggier och sannolikt A29:orna också. De togs rimligtvis inte bort innan man kom till Högdalen.
Fotografen skulle i princip kunna stå på "snöspåret" och vagnarna står på själva bränningsplatsen.

Var på FB hittar man bilden i original?

Mr H

Gunnar D

Citat från: Harald Nordius skrivet 09 januari 2018, 17:15:17 PM
Men inte var det väl så där mycket sly vid Blåsut. Är det inte snarare Högdalen?

Gatljusen i bakgrunden är inte de på Sofielundsvägen?

/Gunnar

LYR

Här nedan är bilden som gav upphovet till mitt inlägg.

/LYR

Länk: http://www.imgrum.org/media/1415962992340975343_463012918

Mr H

Det kan ju vara belysningen på tunnelvagnsdelens slinga som syns också. Men A29 och B29 ställdes väl upp i Hammarby (Heden) och skrotades i Högdalen.
Tycker fortfarande att B29:orna ser ut att sakna sina boggier och det hade ju komplicerat en del om man tog bort boggierna innan transporten på vagnbjörn till
Högdalen. På A29:orna är det svårt att se. Jag tror fortfarande på Högdalen.

/Mr H

Harald Nordius

Vete fasen om det inte är Hammarby i alla fall. Jag tog hem bilden och lättade upp skuggorna. Vagnarna har boggierna kvar och det är möjligt att de står på spår. Då är det ju Hammarby. Det fanns en stor slinga i SÖ hörnet och från den gick flera spår västerut som användes för uppställning av vagnar. Jag hittade också en bild hos Spårvägsmuseet som rentav kan visa samma vagnar och det var tydligen en del träd i bakgrunden.



Spårvagnar SS litt. A29 (HS 1954-55) och SS litt B29 (olika tillv. 1940-44) uppställda vid Hammarbyverkstaden.
Plats: Stockholm Johanneshov Hammarbydepån
Upphov: Lövenstierne, Ulf
Dokumentid: 2190-301
Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/sparvagnar-ss-litt-a29-104336/

Gunnar D

Citat från: Harald Nordius skrivet 10 januari 2018, 12:13:58 PM
Vete fasen om det inte är Hammarby i alla fall. Jag tog hem bilden och lättade upp skuggorna. Vagnarna har boggierna kvar och det är möjligt att de står på spår. Då är det ju Hammarby. Det fanns en stor slinga i SÖ hörnet och från den gick flera spår västerut som användes för uppställning av vagnar. Jag hittade också en bild hos Spårvägsmuseet som rentav kan visa samma vagnar och det var tydligen en del träd i bakgrunden.

Jo, det fanns en liten "skog" på andra sidan Sofielundsvägen...

/Gunnar

Mr H

Citat från: Harald Nordius skrivet 10 januari 2018, 12:13:58 PM
Vete fasen om det inte är Hammarby i alla fall. Jag tog hem bilden och lättade upp skuggorna. Vagnarna har boggierna kvar och det är möjligt att de står på spår. Då är det ju Hammarby. Det fanns en stor slinga i SÖ hörnet och från den gick flera spår västerut som användes för uppställning av vagnar. Jag hittade också en bild hos Spårvägsmuseet som rentav kan visa samma vagnar och det var tydligen en del träd i bakgrunden.



Spårvagnar SS litt. A29 (HS 1954-55) och SS litt B29 (olika tillv. 1940-44) uppställda vid Hammarbyverkstaden.
Plats: Stockholm Johanneshov Hammarbydepån
Upphov: Lövenstierne, Ulf
Dokumentid: 2190-301
Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/sparvagnar-ss-litt-a29-104336/

Ja är boggierna kvar under vagnarna får nog jag också anamma Hammarbyteorin. Verkar som sagt vara de bortre vagnarna på museets bild efter den A29 som står bakvänd.

Mr H

Fredrik Klint

Synd att upplösningen är så låg. Kan man tyda reg-nr på Chevan?