Här fångas sms:ande bussföraren på film i sl trafiken

Startat av eldani, 04 januari 2018, 21:44:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani

Vad tänker man med när man gör det när man kör. Har man inge tanke på sina resenärer eller med sina med trafikanter i trafiken.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/On3bO3/har-fangas-smsande-bussforaren-pa-film

igel

Från och med 1 februari blir det förbjudet med handhållen kommunikiationsutrustning, då håppas jag att vi slipper se förare som smsar, pratar i telefon eller använder bussradion under färd.
Än så länge är det vel bara förbjudet om det utgör en trafikfara. 

Knut

Citat från: igel skrivet 05 januari 2018, 22:39:05 PM
Från och med 1 februari blir det förbjudet med handhållen kommunikiationsutrustning, då håppas jag att vi slipper se förare som smsar, pratar i telefon eller använder bussradion under färd.
Än så länge är det vel bara förbjudet om det utgör en trafikfara.
tveksamt. varit förbud i Norge i flera år. Men det er nästan dagligen rapporter om sms, Facebook och annan aktivitet på tlf mens föraren kör
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Camilla

Jag åkte en gång med en buss där chauffören satt och skrev sms och styrde med armbågarna på motorvägen 

Ersa

Citat från: igel skrivet 05 januari 2018, 22:39:05 PM
eller använder bussradion under färd.

Det blir intressant! Kommer det då låta "pa-pa-pa-pii, pa-pa-pa-pii!" lite överallt på alla motorvägslinjer där det är 10-11 km mellan hållplatserna?

igel

Citat från: Ersa skrivet 06 januari 2018, 13:39:32 PM
Det blir intressant! Kommer det då låta "pa-pa-pa-pii, pa-pa-pa-pii!" lite överallt på alla motorvägslinjer där det är 10-11 km mellan hållplatserna?
Nobina får väl dra igång en informationskampanj om användade av handhållen kommunikationsutrustning samtidigt kan de ju passa på att informera om hastighetsbegränsningar, filkörning och tomgångskörning.

Fredde

Citat från: Ersa skrivet 06 januari 2018, 13:39:32 PM
Det blir intressant! Kommer det då låta "pa-pa-pa-pii, pa-pa-pa-pii!" lite överallt på alla motorvägslinjer där det är 10-11 km mellan hållplatserna?

Man skulle kunna komplettera knappen på micken med en knapp på golvet, likt den för inre utrop.
Då kan förare hålla båda händerna på ratten när hen kör.

Lars-Håkan_E

Citat från: Fredde skrivet 06 januari 2018, 19:50:22 PM
Man skulle kunna komplettera knappen på micken med en knapp på golvet, likt den för inre utrop.
Då kan förare hålla båda händerna på ratten när hen kör.

Använda utropsmicen likt som det fungerade för Stockholmsdistriktets ursprungliga radiosystem :-)

Lär nog kräva en ganska kostsam ombyggnad som någon (operatören) ska betala, det är ju inte helt idealiskt säkerhetsmässigt heller.

Blir nog både billigare, säkrare o enklare att utrusta radion med modern bluetoothteknik och handsfree.

Med tanke på att SLL ska avhända sig radiosystemet inom några år (vid resp upphandling) och överlämna åt operatörerna att ta ansvar för egna system så kommer säkert nya lösningar inom kort.

På landsbygden lär nog ett mobiltelefonbaserat system bli aktuellt.


Ersa

Citat från: igel skrivet 06 januari 2018, 16:07:50 PM
Nobina får väl dra igång en informationskampanj om användade av handhållen kommunikationsutrustning samtidigt kan de ju passa på att informera om hastighetsbegränsningar, filkörning och tomgångskörning.

Trafikutövare och företagsnamn är väl ändå ointressanta i denna fråga. Här handlar det väl främst om hur en lag påverkar användandet av Landstingets kommunikationsradio.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 06 januari 2018, 20:57:25 PM
Med tanke på att SLL ska avhända sig radiosystemet inom några år (vid resp upphandling) och överlämna åt operatörerna att ta ansvar för egna system så kommer säkert nya lösningar inom kort.

På landsbygden lär nog ett mobiltelefonbaserat system bli aktuellt.

Intressant utveckling! Håller Landstinget på att avveckla allt eget ansvar? Vad sker härnäst? Nedläggning av hela Trafikförvaltningen, följt av trafik helt i privat regi? Helt olika biljettsystem för varje operatör vore ju intressant! Inkl separata kort för tunnelbana och pendeltåg.
Nej, knappast... Men ibland känns det nästan som att det är dit vi är på väg.

igel

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 06 januari 2018, 20:57:25 PM
Med tanke på att SLL ska avhända sig radiosystemet inom några år (vid resp upphandling) och överlämna åt operatörerna att ta ansvar för egna system så kommer säkert nya lösningar inom kort.

På landsbygden lär nog ett mobiltelefonbaserat system bli aktuellt.
I dag hänger ju radiosystemet samman med de system som styr realtidsrapportering, hållplatser web m.m. Hur har man tänkt där i framtiden, integrering av olika system är ju inte alltid så enkelt. Kommer det bli så att operatörerna kommer bli tvugna att köpa ett vist system för att köra i SL-trafiken, då har man väl inte vunnit något.

Lars-Håkan_E

Citat från: igel skrivet 06 januari 2018, 21:17:33 PM
I dag hänger ju radiosystemet samman med de system som styr realtidsrapportering, hållplatser web m.m. Hur har man tänkt där i framtiden, integrering av olika system är ju inte alltid så enkelt. Kommer det bli så att operatörerna kommer bli tvugna att köpa ett vist system för att köra i SL-trafiken, då har man väl inte vunnit något.

Man kommer att avveckla alla nuvarande fordonssystem förutom Acess - Biljetteringssystemet

igel

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 06 januari 2018, 21:25:28 PM
Man kommer att avveckla alla nuvarande fordonssystem förutom Acess - Biljetteringssystemet
Men Access hänger ju idag samman med Init (Buss-pcn och radion). Så även Access kommer ju att behöva integreras i framtiden också.

Lars-Håkan_E

Citat från: igel skrivet 06 januari 2018, 21:52:26 PM
Men Access hänger ju idag samman med Init (Buss-pcn och radion). Så även Access kommer ju att behöva integreras i framtiden också.

Nya system som operatören utvecklar ska givetvis ha gränssnitt som kan "tala" med SLL:s kommande system men enbart Access driftas av SLL, fordonssystem för realtid, trafikräkning, radio eller annan kommunikationsmöjlighet utvecklas och ägs av operatören.

Sannolikt kan det därför bli olika operatörsegna system beroende på vilka plattformar man använder idag för fordonsledning etc.

igel

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 06 januari 2018, 22:18:52 PM
fordonssystem för realtid, trafikräkning, radio eller annan kommunikationsmöjlighet utvecklas och ägs av operatören.
Det betyder altså att SL-resenären kan förvänta sig högst varierande tillförlitlighet i realtidssystemet i framtiden, om operatörerna väljer att utväckla det olika mycket.