H17E 6811

Startat av Bussmicke, 03 januari 2018, 21:40:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Robert Brink

Trevlig bild, trevlig busstyp och en trevlig destination där jag bor. :)

//R

WalleW

Citat från: Robert Brink skrivet 04 januari 2018, 17:28:07 PM
Trevlig bild, trevlig busstyp och en trevlig destination där jag bor. :)
//R

....och som grädde på destinations-moset; skyltat med snyggt rullband... ;). Tjusigt !

/   M v h   Walle

K R

Hej!

Det fanns tydligen olika åsikter om hur två-siffriga linjenummer skulle skyltas upp på dessa rullbandsskyltar.
6811 har här linjenumret skyltat på andra och tredje bandet, medan andra tyckte att det skulle skyltas på första och andra bandet. Sett framifrån då alltså.

mvh K R

Bussmicke

Ser bara dumt ut med siffrorna längst till vänster tycker jag.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niclas Wennerlid

Citat från: K R skrivet 04 januari 2018, 19:49:47 PM
Hej!

Det fanns tydligen olika åsikter om hur två-siffriga linjenummer skulle skyltas upp på dessa rullbandsskyltar.
6811 har här linjenumret skyltat på andra och tredje bandet, medan andra tyckte att det skulle skyltas på första och andra bandet. Sett framifrån då alltså.

mvh K R

Kul att du tog upp det här, den diskussionen har vi på Facebook gällande samma bild :-)

Jo, smaken är som baken. Skyltningen delade förarkåren i två läger med den eviga trätan hur man skulle skylta rullbanden på tvåsiffriga linjer.
Ska bussarna skyltas med siffra, siffra, blank och sen destination eller blank, siffra, siffra och sen destination.

Själv så föredrar jag helt klart så som bilden visar.

// Niclas

K R

Hej!

Jag föredrar också denna skyltning, så vi går väl till periodpaus då med ställningen 3-0!  ;)

mvh K R

Lars-Håkan_E

Det berodde väl också på om det skulle skyltas X eller E under omloppet eller inte


Niclas Wennerlid

Ja, ibland hade man inget val men en del X destinationer fanns väl med X:et inpräntat i destrullen?

// Niclas

Lars-Håkan_E

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 05 januari 2018, 09:24:53 AM
Ja, ibland hade man inget val men en del X destinationer fanns väl med X:et inpräntat i destrullen?

// Niclas

Ja t.ex "E Sergels Torg" fanns ju.


K R

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 05 januari 2018, 09:24:53 AM
Ja, ibland hade man inget val men en del X destinationer fanns väl med X:et inpräntat i destrullen?
// Niclas

Exempel på ovanstående:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL%20Buss/H016/index.html#H16%206746%20ERT325%20Johanneshov%20910330.jpg

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 januari 2018, 10:56:58 AM
Ja t.ex "E Sergels Torg" fanns ju.

Med "E" i början på destinationsrullen alltså och inte som här med E:et uppskyltat på tredje rullen?:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL%20Buss/H017E/index.html#H17E%206805%20OOK720%20Stockholm%20920531.jpg

mvh K R

WalleW

Citat från: K R skrivet 04 januari 2018, 22:07:13 PM
Hej!
Jag föredrar också denna skyltning, så vi går väl till periodpaus då med ställningen 3-0!  ;)
mvh K R
På Råsta behövde jag aldrig fundera på den tvåsiffriga skyltningen, men jag föredrar också
alternativet på Mickes fina bild. Ledningen utökas härmed till 4 - 0...minst  :)

/   M v h   Walle

Ersa

Givetvis andra och tredje fältet, om detta är möjligt (dvs då inga bokstäver i tredje fältet behövs). Samt vid vevning skulle siffrorna justeras så rakt det bara gick. Ingen sned vind fulskyltning.

Även på de landsbygdslinjer i andra län jag kört i, där tvåsiffriga linjenummer skyltades med Mobitecdosa, fick man oftast lära sig av förman/kollegor att det var andra och tredje fältet som gällde. Allt annat var "en styggelse" fick jag höra! :)

Hasse L

Jag kan inte hålla med dagens majoritet.  /Hasse

Kristofer

Så länge Swebus skötte landsbygdstrafiken på Gotland var det normala att det tvåsiffriga linjenumret skyltades i första och tredje fältet. Där kan man tala om otyg!
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/2000/index.html#Swebus%202059%20LFJ312%20Visby%20930924.jpg

För övrigt röstar jag självklart på andra och tredje fältet!
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.