Norra Bantorget

Startat av Jonas Sandqvist, 03 januari 2018, 00:36:14 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


LYR

Tack för den bilden, den är efter nedladdning  bra i upplösning = detaljrik.
/LYR

Jonas Sandqvist



Jonas Sandqvist

Ja, jag vill ha det till det också, Gunnar. Det är inte första gången jag upptäcker fel årtal hos Digital Museum :)

WalleW

#5
Till flydda tider återgår min tanke än så gärna :). Nästan så att man känner kaffedoften från Rotundan  :D...
Stort tack för den länken / bilden.
Bussen längst ner till höger är väl en Gräddvisp... Också extra trevligt när så många inte fullt så vanliga bilar finns med på samma bild.
Från vänster: jänkaren bakom Rileyn ...en Olds eller Krom-Vicky? Taxin en Studebaker Lark, framför röda PV:n inne på macken en BMC Princess (?) och lastbilen en Ford Trader med Be-Ge hytt (mkt ovanlig), en Renault Dauphine med Kanada-värme samt en Ford Consul Coupé (de hette väl inte Capri ännu ?)...

/   M v h   Walle

Jonas Sandqvist

Tackar! Så kul att den uppskattades. Ska nog hitta mer  :)

Mr G

Citat från: Gunnar D skrivet 03 januari 2018, 15:54:06 PM
Jättefin bild, dock tagen något tidigare, 1963-65.

/Gunnar

65 går bort. 500-numrering införs den 30/8 1964
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 03 januari 2018, 22:29:45 PM
65 går bort. 500-numrering införs den 30/8 1964

Du har rätt. För mig känns 1963 troligast.

/Gunnar

Hasse L

Hur länge fanns möjligheten att vända med trådbussar (96E) kvar? Ordinarietrafiken upphörde väl 23/5 1961, sedan rullade enstaka F1:or bara några veckor in i juni månad vill jag minnas. Har också för mig att man bytte hpl-fickor mellan 80 och 96 för att kunna få plats med fler tidsreglerande enmansbussar på 96:an. Man behövde då också flytta kontaktledningarna som ses på bilden för en mycket kortvarig insats av trådbusstrafik. Minns jag rätt?

Harald Nordius

Enligt Leif Stolt, Trådbussen i Sverige, del II, s. 167 gick den sista trådbussen på 96E den 16 juni 1961. På sidan 92 i del I finns kartor över nätet vissa år. På kartan för 1962 finns inga ledningar till Norra Bantorget, men trådarna kan ju ha hängt kvar även om de inte var en del av det spänningssatta nätet.

Nisse Bökelund

Citat från: WalleW skrivet 03 januari 2018, 18:51:04 PM
Till flydda tider återgår min tanke än så gärna :). Nästan så att man känner kaffedoften från Rotundan  :D...
Stort tack för den länken / bilden.
Bussen längst ner till höger är väl en Gräddvisp... Också extra trevligt när så många inte fullt så vanliga bilar finns med på samma bild.
Från vänster: jänkaren bakom Rileyn ...en Olds eller Krom-Vicky? Taxin en Studebaker Lark, framför röda PV:n inne på macken en BMC Princess (?) och lastbilen en Ford Trader med Be-Ge hytt (mkt ovanlig), en Renault Dauphine med Kanada-värme samt en Ford Consul Coupé (de hette väl inte Capri ännu ?)...

/   M v h   Walle

Hej.
Jovisst är den vita Forden en Capri.
https://i.ytimg.com/vi/AYyMxN_da7E/maxresdefault.jpg

Den fanns även med snedruta typ Anglia,
Och hette då Ford Consul 315.

http://www.history-of-cars.com/images/ford-d/1961-consul-315-2door-sedan-14.jpg

Hälsningar Nisse.



Gunnar D

Citat från: Harald Nordius skrivet 04 januari 2018, 10:52:52 AM
Enligt Leif Stolt, Trådbussen i Sverige, del II, s. 167 gick den sista trådbussen på 96E den 16 juni 1961. På sidan 92 i del I finns kartor över nätet vissa år. På kartan för 1962 finns inga ledningar till Norra Bantorget, men trådarna kan ju ha hängt kvar även om de inte var en del av det spänningssatta nätet.

Så var det nog, exvis fanns trådbussledningar kvar vid:
Essingetorget Aug 1962
Norra Bantorget (linje 96 hplficka) Nov 1963
Huddingevägen Juli 1966

/Gunnar


Peter Rost

Linje 80 kördes väl av Brommahallen?

Metropol på S:t Eriksgatan:
http://media.sparvagsmuseet.se/bildmapp/2017/stor/2017-A9794.jpg

//Peter