Provbuss på linje 724 i Huddinge

Startat av LYR, 31 december 2017, 17:46:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LYR


Tiden går... - alldeles strax 2018, dessa bussar såg jag  för över 30 år sedan.

/LYR

Ulf Berlin

Kallad H29 hos SL enl Ledbusshäftet från`81./Ulf

yngrot

Trevligt Scania Van Hool   :)   vi hade 2 I Borås en lång  period
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Berlin skrivet 31 december 2017, 18:58:08 PM
Kallad H29 hos SL enl Ledbusshäftet från`81./Ulf

Blev sedan Linjebuss 701 och användes av Linjebuss linje 900 mellan Lund och Köpenhamn tillsammans med en Säffle-led 700 FFO421. Linjen delades med Jörgen Andersen, Ballerup Bybusser. 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Gunnar D

Citat från: LYR skrivet 31 december 2017, 17:46:10 PM
Tiden går... - alldeles strax 2018, dessa bussar såg jag  för över 30 år sedan.

/LYR

Härligt, har aldrig sett denna Van Hool i Huddinge förut.
Körde H34 4434 på 724:an 17 juni 1972...

Mvh Gunnar

Mr H

Det finns  en historia om den där provbussen som kanske är sann kanske inte. Skall ha skett vid Huddinge stn. Kanske för att det var en provbuss så hade Scania satsat speciellt på att isolera motorrummet som ju var bak. En förare i Huddinge fick inte igång bussen utan påkallade hjälp. Hjälpen kom och man lyfte på motorhuven och konstaterade att motorn var igång men chauffören hade inte hört den. Kanske detta ska tas med en nypa salt men det skulle ju vara kul om det finns någon annan som kan bekräfta om detta är sant eller inte? Det finns ju trots allt andra sätt än hörsel att märka om en  motor är igång, mätare ex.vis.

/Mr H

Niclas Wennerlid

Citat från: Mr H skrivet 01 januari 2018, 11:35:22 AM
Det finns  en historia om den där provbussen som kanske är sann kanske inte. Skall ha skett vid Huddinge stn. Kanske för att det var en provbuss så hade Scania satsat speciellt på att isolera motorrummet som ju var bak. En förare i Huddinge fick inte igång bussen utan påkallade hjälp. Hjälpen kom och man lyfte på motorhuven och konstaterade att motorn var igång men chauffören hade inte hört den. Kanske detta ska tas med en nypa salt men det skulle ju vara kul om det finns någon annan som kan bekräfta om detta är sant eller inte? Det finns ju trots allt andra sätt än hörsel att märka om en  motor är igång, mätare ex.vis.

/Mr H

Det stämmer säkert. Det hände i alla fall lite då och då på de efterföljande Scanialedbussarna H30/H30A och H31.
Det var faktiskt svårt att höra motorn i dessa på tomgång men som Mr skrev, man kunde ju kika på varvmätaren förutsatt att den fungerade.

// Niclas

Mr H

På SL så brukade det ofta "lösa sig" efter första servicen när verkstäderna hade rensat ut lite i ljudabsorbenterna som var i vägen för deras pul.

/Mr H

Lars-Håkan_E

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 01 januari 2018, 13:02:05 PM
Det stämmer säkert. Det hände i alla fall lite då och då på de efterföljande Scanialedbussarna H30/H30A och H31.
Det var faktiskt svårt att höra motorn i dessa på tomgång men som Mr skrev, man kunde ju kika på varvmätaren förutsatt att den fungerade.

// Niclas

Frågan är om BR112A hade varvräknare eller om det var som på CR112 att denna saknades.

LYR



Eftersom det blev många svar på bilden, så kompletterar jag med ytterligare två bilder
som visar mer av provbussen,
/LYR




Gunnar D

Tack för dessa bilder!
Hur länge kan Scania/Van Hool ha gått i Huddinge?
/Gunnar

Hasse L


Ulf Berlin

Härliga bilder på denna buss.
Hur var färgsättningen på bandet?Blå-röd-blå?/Ulf

K R

Citat från: Ulf Berlin skrivet 01 januari 2018, 21:23:00 PM
Hur var färgsättningen på bandet?Blå-röd-blå?/Ulf

Hej!

Jag skulle nog säga mörkt lila - ljust lila - mörkt lila, med den mörkare lila färgen stötande i brunt.
Emellertid synes tillgången på färgbilder på denna H29 4554 vara begränsad.

Vagnsnumret 4554 användes f ö flera gånger av SL på olika provbussar som t ex den första Scania CR112:an i SL-trafik; H10 4554.

Sedan även på en inlånad boggivagn; H39 4554 Scania K112/Ajokki, som synes i länken:
https://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=69616.0

mvh K R

Bussmicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 januari 2018, 07:52:52 AM
Blev sedan Linjebuss 701 och användes av Linjebuss linje 900 mellan Lund och Köpenhamn tillsammans med en Säffle-led 700 FFO421. Linjen delades med Jörgen Andersen, Ballerup Bybusser.
Det som är Gråhundbus idag?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.