Smäll på med kommentarer i raketfart :-)

Startat av mittlinje, 30 december 2017, 15:19:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mittlinje

"Ta med bagage som är brandfarligt, explosivt eller på annat sätt farligt. "

Ovan saxat från ordningsregler gällande kollektivtrafik. Hur efterlevs det, vad har ni för referenser och minnen?

Gott Nytt År till era alla....

John P

Ta EJ med menar du väl... ?
Enligt  t.ex Västtrafiks resevilkor står det att det är förbjudet att ta med föremål som är brandfarliga och eller explosiva, dit hör ju definitivt raketer.  Har skrivit på Västtrafiks Facebookssida att de gärna får förtydliga VAD som gäller så att passagerarna vet innan de står på busshållplatsen och skall åka med. ( tyvärr blev det inget inlägg i år från deras sida.. :( ) Folk läser nog inte  så noga i resevilkoren tyvärr, men Facebook har stor genomslagsskraft så därför borde de gjort ett inlägg om det. Personligen nekar jag folk att åka som kommer med raketer, men det är ju inte alltid man ser vad de har med sig in i bussen dessvärre.. Vet dock inte hur andra gör, men jag tycker att det egentligen är ganska solklart , raketer = explosivt = förbjudet att ta med och  säkerheten skall alltid gå först, så tyvärr man får vara lite taskig och neka dem att åka med eller att de EJ tar med raketerna ombord.  Körde en busslinje som går till Överby Köpcentrum och jag gjorde då utrop om att det är förbjudet att ta med raketer och smällare ombord när vi närmade oss..  Generellt tror jag att det har blivit bättre, inte så mycket raketskjutande som de var för 10-15 år sedan och ingen jag behövt neka hitils, en hade dock haft med sig såg jag när han gick av.....
Bussförare på Nobina Trollhättan.

mittlinje

Hej John, ditt inlägg som är grunden till mitt inlägg!

Dock försvann en rad överst (vad som inte är tillåtet) men det hoppas jag att alla förstår då det handlar om "ordningsregler".

Man kan i fortsättning av din tråd se att Västtrafik inte riktigt vet hur man skall hantera frågan då svar från dem är svävande, en "rekommendation" att be resenärer att inte ta med sig fyrverkerier. Västtrafiks facebooksida har lite svårt att själv bestämma vad deras beslut om ordning och bestämmelser innebär. Kan ta två exempel:
* Cykel kan medtagas. Går inte på bussar i regiontrafik som saknar bagage.
* Öppen visering. Gäller inom Göteborg, men inte utanför i grunden. Bussar mot Göteborg där folk viserar hos förare på väg emot Göteborg och kommer in till kommunen där man är van att gå in bak. De som redan viserat reagerar varför de som går på i Göteborg slipper visa upp sin biljett.

Vad är det som gör att du tror att det blivit bättre då samhället i stort sätt blivit sämre? Själv känner jag att man inte brydde sig förr då det inte hände något medan idag jagar raketfolket poliser med sina fyrverkerier.....

I vilket fall.... Gott Nytt År....

Jo

Citat från: mittlinje skrivet 31 december 2017, 22:55:57 PM

Vad är det som gör att du tror att det blivit bättre då samhället i stort sätt blivit sämre? Själv känner jag att man inte brydde sig förr då det inte hände något medan idag jagar raketfolket poliser med sina fyrverkerier.....

I vilket fall.... Gott Nytt År....

Huruvida det blivit bättre eller ej ska jag inte svara på men det känns nog som att raketskjutningen minskat lite bland den breda allmänheten. Med minskad användning minskar ju också risken för vårdaskjutningar. Att poliser blivit "jagade" av raketer är väl ett ändå relativt ovanligt och inget gemene man ägnar sig åt utan har väl mest varit koncentrerat till område där stenkastning mot polisen förekommit innan.