Inlånat i Jönköping (2 bilder)

Startat av Ted Selander, 29 december 2017, 09:00:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Mig veterligt är det första gången Keolis lånat in bussar i Jönköping. Carlsteins har jullovslediga fordon, medan det i stadstrafiken åtgår fullt antal vagnar. Just nu är det många trasiga och krockade bussar.





Den lilla Mercan göms ute i Trånghalla/Bankeryd på linje 29, medan boggibussen nog kan dyka upp litet varstans.

Bussfanatikern

Boggibussen är gamla GS 170 som ursprungligen rullade i Kungsbacka och även på Blå.

virtual1

Har de fått några Keolisnummer under tiden?

Ted Selander

Citat från: virtual1 skrivet 30 december 2017, 10:12:06 AM
Har de fått några Keolisnummer under tiden?
Nej, de verkar gå under radarn, med manuella noteringar.

Bussemil

Åkte förbi depån tidigare idag och kunde se att det stod en gamal Omnicity och även en Scania Scala!
Omnicityn värkar vara gamla Karlssonbuss CFD 657 (7142) som gick i Värnamo.
Någon aning om vilka linjer de kommer gå på?

Bernt Talbrant

Citat från: Bussemil skrivet 30 december 2017, 20:26:34 PM
Åkte förbi depån tidigare idag och kunde se att det stod en gamal Omnicity och även en Scania Scala!
Omnicityn värkar vara gamla Karlssonbuss CFD 657 (7142) som gick i Värnamo.
Någon aning om vilka linjer de kommer gå på?

Värnamobussen har tidigare stått uppställd vid depån i Vaggeryd men var borta när jag körde förbi med tåget igår. Den är f ö påställd igen i torsdags den 28 december.

Ted Selander

Citat från: Bussemil skrivet 30 december 2017, 20:26:34 PM
Åkte förbi depån tidigare idag och kunde se att det stod en gamal Omnicity och även en Scania Scala!
Omnicityn värkar vara gamla Karlssonbuss CFD 657 (7142) som gick i Värnamo.
Någon aning om vilka linjer de kommer gå på?

Nej, det blir säkert ad hoc lösningar dag för dag, på de tvåsiffriga linjerna.

Jan Sjöberg

Intressant .. Hur löser dem frågan med färdskrivare?
Vad jag vet har Keolis i Jönköping inte färdskrivare i sina bussar
Denna Säffle har färdskrivare garanterat
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Fredrik Gelin

Det är sannolikt så att färdskrivaren inte används.
Flera företag har idag tagit bort färdskrivarna i sina bussar, men det berodde mycket på att man ville slippa hanteringen runt färdskrivarna.
Det viktiga i detta sammanhang är väl att man kopierar ut informationen från färdskrivaren för att ha koll på vad bussen gjort, förarna bör klara sig ändå med hjälp av sina körspecar och arbetskalender.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Lars-Håkan_E

Vad är problemet?  Tvärtom då hade man haft ett problem :-)

Om bussarna används i icke färdskrivarpliktig körning så behöver färdskrivaren inte användas, det enklaste är att ställa skrivaren i "Out-läge" och att inte mata in något förarkort (antagligen saknar förarna sådant kort helt eller delvis)

Sådan körning måste dock kunna dokumenteras då det vid en företagskontroll hos fordonsägaren annars uppstår stora problem, allrahelst om det gäller en fordonsägare som normalt inte utför undantagen körning.

Använder man förarkort då man enbart utför undantagen körning uppstår också problem då sådan körning ibland inte klarar sig inom EU regelverket och dokumentation krävs vid kontroll.