JoSes julkalender Lucka 24

Startat av Jocke Selling, 24 december 2017, 07:56:33 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jocke Selling

Lucka 24, fjärde advent & JulaftonGod jul och Gott nytt år till alla




Dagens lucka bjuder på orange, och det senaste förvärvet hos veteranbuss.se.

Länk till lucka 23:
https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,71069.0.html

Ulf Berlin

Oj,det var en riktig Carrus kortis.:)
Vilken är detta då reg numret inte syns så bra?/Ulf

Lars-Håkan_E

Citat från: Ulf Berlin skrivet 24 december 2017, 13:00:51 PM
Oj,det var en riktig Carrus kortis.:)
Vilken är detta då reg numret inte syns så bra?/Ulf

Framgår av bildtexten :-)

John P

Oj vad trevligt med en Carrus Fifty i sådant fint skick! Har tyvärr inte haft förmånen att köra någon sådan buss, men väl åkt en del och de var verkligt trevliga bussar som verkar varit rikigt välbyggda och rejäla samt med bra komfort. Om man jämför med motsvarande Säffle så var ju Carrus Fifty som regel mycket trevligare... Ni som kört vad gillade ni denna modell? Vanligast var ju Fifty på Volvo -Chassi, men bussar byggda på Scania - chassi var mycket vanliga de med. Fanns det Fifty byggda på andra chassi med?  Är bussen på bilden byggd på Scania- chassi?
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Fredrik Gelin

Jag har ett vagt minne av att ha åkt med SAS Flygbuss i form av Carrus Fifty byggd på Mercedes chassi i Oslo runt 1997.
De hade flera Carrus 502:or byggda på Mercedes chassi också, men jag har som sagt för mig att de även hade Carrus Fifty på Mercedes på den tiden då flygplatsen Fornebu användes.
När Gardemoen öppnade och Fornebu stängdes uppgraderade man samtidigt bussflottan till Carrus 502 istället, var de Mercedesbaserade Fitftybussarna då tog vägen vet jag inte.

Jocke Selling

Bussen har ett Scania L113CLB chassi. Den levererades 1997 för trafiken Västerås-Arlanda tillsammans med 4099 och 4101.
4099 kom senare att hamna i UL trafiken, medan 4101 länge var kvar som reservbuss på ursprungstraden.

Planen med 4100 är att få den besiktningsklar under 2018, vilket inte känns orimligt, då det mesta är i väldigt gott skick.

almeli

#6
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 25 december 2017, 11:23:51 AM
Jag har ett vagt minne av att ha åkt med SAS Flygbuss i form av Carrus Fifty byggd på Mercedes chassi i Oslo runt 1997.
De hade flera Carrus 502:or byggda på Mercedes chassi också, men jag har som sagt för mig att de även hade Carrus Fifty på Mercedes på den tiden då flygplatsen Fornebu användes.
När Gardemoen öppnade och Fornebu stängdes uppgraderade man samtidigt bussflottan till Carrus 502 istället, var de Mercedesbaserade Fitftybussarna då tog vägen vet jag inte.

Sjekket i den norske busslista (noe tilsvarende Svensk Busshistorie) - det er registrert 15 norske busser av modell Fifty derav  9 stk Fifty 320/330.
Alle 15 er bygd på Volvo B9M-B10B-B10M chassis

Edit:
Dersom det var flere Carrus 502 så må tidspunktet være senere enn juni 1998 da fikk SAS Transportservice A/S levert 10 stk Ajokki Regal II 360
på Mercedes-Benz O404RHD chassis, altså ikke Carrus 502.
Foruten dette så fikk SAS Transportservice A/S i 1997/98 levert 9 stk Ajokki Vector II 340 på Mercedes-Benz OH1834L/63 chassis

Fredrik Gelin

Da var det jeg som husket feil, takk for opplysningene.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk