Destinationsrullar för SL-bussar kring 1990: Björknäs

Startat av Carl, 23 december 2017, 18:11:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl

Flyttar tidigare publicerat inlägg så att det blir lättare att hitta.

Destinationsrullen som satt i H27 och H46 i Björknäs:

1. AB Storstockholms lokaltrafik
2. Extrabuss
3. Direktbuss
4. Abonnerad
5. Ej i trafik
6. (blank)
7. D  Stockholm (Slussen)
8. Slussen
9. Älta
10. Hästhagen
11. Jarlaberg
12. Nacka strand  Jarlaberg
13. Nacka strand
14. Nacka strand/Jarlaberg Direktbuss
15. Skuru via Duvnäs utskog
16. Skuru-Duvnäs utskog Direktbuss
17. Ektorp C
18. Saltsjö Duvnäs  Saltängen
19. (blank)
20. (blank)
21. Talludden
22. Orminge C
23. Orminge
24. Tollare-Lännersta-Boo-Orminge C
25. Björknäs
26. Hasseludden
27. Gustavsvik
28. Kummelnäs Vikingshill
29. Kummelnäs
30. Vikingshill
31. Norra Lagnö via Kovik-Skevik
32. Stockholm (Slussen)
33. Slussen motorvägsbuss
34. Slussen
35. Västra Orminge
36. Orminge C  Västra Orminge
37. Stockholm (Stadshagen)
38. Gullmarsplan
39. Liljeholmen via Gullmarsplan
40. Orminge via Gullmarsplan
41. Nacka gymnasium
42. E  Älta (Stensö)
43. (blank)
44. Gustavsbergs C
45. Gustavsberg (Lugnet)
46. Gustavsberg via Orminge
47. Gustavsberg via Finntorp-Ektorp
48. Norra Lagnö via Gustavsberg
49. Aspvik via Gustavsberg
50. (blank)
51. Ingarö via Gustavsberg
52. Ingarö
53. Brunn-Mörtviken-Idalen-Björkvik
54. Brunn-Återvall-Björkvik-Idalen
55. Brunn-Fågelvik-Återvall-Eknäs
56. Ingarö Direktbuss
57. Stockholm via Gustavsberg
58. Stockholm (Slussen)
59. Stockholm Direktbuss
60. Malma kvarn via Gustavsberg
61. Stavsnäs via Gustavsberg
62. Stavsnäs
63. Stavsnäs Direktbuss
64. Stavsnäs via Djurö (Byns gård)
65. Djurö (Byns gård)
66. Sollenkroka Överby
67. Sollenkroka
68. Överby
69. Sollenkroka/Överby Direktbuss
70. (blank)
71. Hemmesta
72. Hemmesta Direktbuss
73. Saltarö
74. Saltarö Direktbuss
75. Siggesta
76. Siggesta Direktbuss
77. Kalvsvik/Boda
78. Kalvsvik/Boda Direktbuss
79. Stenslätten Lillsved
80. Lillsved
81. Stenslätten/Lillsved Direktbuss
82. Bullandö
83. Bullandö Direktbuss
84. Stockholm (Slussen)
85. Stockholm Direktbuss
86. (blank)
87. Hemmestaskolan
88. Ekedalsskolan
89. Kör för Waxholmsbolaget
90. Extrabuss för båt
91. Viking Line
92. Viking Line Vikingterminalen
93. Viking Line Centralstationen
94. Viking Line Kapellskär
95. Stockholm
96. Nynäshamn
97. Stockholm Cityterminalen
98. Ersättningsbuss
99. (blank)

Ulf Berlin

Undrar vad som var tanken på skillnaden mellan 89 och 90?/Ulf

Walter

Eller 8 och 34?

Kul sammanställningar du gör med dessa listor!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

HB

Att 89 och 90 fanns berodde på att med 90 kunde du köra för vilket rederi som helst, typ Cinderella, Silja etc.

Att Slussen fanns på flera ställen var ju av praktisk natur, för att slippa veva så långt.

Ulf Berlin

Citat från: HB skrivet 24 december 2017, 04:54:07 AM
Att 89 och 90 fanns berodde på att med 90 kunde du köra för vilket rederi som helst, typ Cinderella, Silja etc.

Naturligtvis,men 90 användes nog sparsamt.../Ulf

at1981

Hejsan!

Undrar varför man inte hade skyltar för t.ex. följande linjevarianter (endast vissa turer) som jag minns från den tiden:

421: Gustavsvik - Kummelnäs - Vikingshill
424: Norra Lagnö via Aspvik (T.ex. vardagstur från GBCE runt kl. 12)
436: Saltarö via Bullandö (T.ex. söndagstur på sommaren runt kl. 19:10 från SLU)
437: Boda via Siggesta (T.ex. kvällstur på vardagar från Slussen runt kl. 20:40)
440: Bullandö via Saltarö (T.ex. vardagstur kl. 18:55 från SLU)
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Carl

Citat från: at1981 skrivet 07 januari 2018, 18:41:26 PM
Hejsan!

Undrar varför man inte hade skyltar för t.ex. följande linjevarianter (endast vissa turer) som jag minns från den tiden:

421: Gustavsvik - Kummelnäs - Vikingshill
424: Norra Lagnö via Aspvik (T.ex. vardagstur från GBCE runt kl. 12)
436: Saltarö via Bullandö (T.ex. söndagstur på sommaren runt kl. 19:10 från SLU)
437: Boda via Siggesta (T.ex. kvällstur på vardagar från Slussen runt kl. 20:40)
440: Bullandö via Saltarö (T.ex. vardagstur kl. 18:55 från SLU)

De flesta av rullarna hade vid den här tiden som mest 100 möjliga positioner (0-99), så det fick göras prioriteringar med vad som skulle kunna skyltas. De exempel du nämner rörde ju endast enstaka avgångar, så troligen valdes de bort till förmån för andra destinationer som användes mer frekvent.