Huvudmeny

SL jultidtabell

Startat av igel, 23 december 2017, 09:18:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

igel

I år ser jag i reseplaneraren att all trafik i Vaxholm går efter vanlig söndagstabell på Julafton, samma sak i den tryckta tabellen. Är det ett fel eller har man valt att göra så i år?

Är det flera områden i SL som också kör efter vanlig söndagstabell i morgon.

Staffan Sävenfjord

Citat från: igel skrivet 23 december 2017, 09:18:32 AM
I år ser jag i reseplaneraren att all trafik i Vaxholm går efter vanlig söndagstabell på Julafton, samma sak i den tryckta tabellen. Är det ett fel eller har man valt att göra så i år?

Är det flera områden i SL som också kör efter vanlig söndagstabell i morgon.

Eftersom julafton den 24 december infaller på en söndag i år så lär de allra flesta linjer trafikeras som just söndag. På många ställen ställer man dock in busstrafiken från cirka klockan 18.00.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

mittlinje

Så här fungerar det i Västtrafik, varierande beroende på område.

Så kör trafiken under jul och nyår
Under jul- och nyårshelgen körs trafiken lite annorlunda eftersom det är många röda dagar.

Julafton 24 december
Trafiken körs som en söndag och utan nattrafik i hela vårt område. På eftermiddag och kväll körs endast ett fåtal turer.

Göteborg och Göteborgsregionen: Vi kör ingen nattrafik.

Fyrbodal: Trafiken är inställd från cirka klockan 15.00. På kvällen körs vissa turer.

Skaraborg: Trafiken är inställd från cirka klockan 15.00.

Sjuhärad: I Borås stadstrafik kör vi ingen nattrafik. I övriga Sjuhärad är trafiken inställd från cirka klockan 18.00.

Juldagen 25 december
Trafiken körs som en söndag med nattrafik.

Annandag jul 26 december
Trafiken körs som en söndag.

Nyårsafton 31 december
Trafiken körs som en söndag med nattrafik.

Nyårsdagen 1 januari
Trafiken körs som en söndag.

Trettondagsafton 5 januari
Trafiken körs som vanligt.

Trettondagen 6 januari
Trafiken körs som en söndag med nattrafik.

Harald Nordius

Det är väl en tendens att det blir allt mindre av de särskilda jultabellerna med kraftigt utglesad trafik. För 30 år sedan såg det ut så här i Göteborg: http://trafikhistoria.se/goteborg/Jultrafik1987.pdf

Lars_L

Citat från: igel skrivet 23 december 2017, 09:18:32 AM
I år ser jag i reseplaneraren att all trafik i Vaxholm går efter vanlig söndagstabell på Julafton, samma sak i den tryckta tabellen. Är det ett fel eller har man valt att göra så i år?

Är det flera områden i SL som också kör efter vanlig söndagstabell i morgon.

Verkar faktiskt vara olika för respektive operatör. Arriva kör enligt ordinarie söndagstidtabell i alla sina områden - med tillägg för nattturer (då tunnelbanan inte går i nattrafik). Medan Keolis och Nobina har liknande upplägg som förra året.

Men visst har det generellt blivit mer trafik på julafton med åren. Konstigt nog skiljer det sig fortfarande rätt mycket fortfarande mellan de olika trafikområdena. Man kan ju tycka att Trafikförvaltningen borde ha en central policy för detta.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ulf Berlin

Roslagslinjerna på kusten och till öarna får ännu stå ut med indragen eftermiddagstrafik på julafton./Ulf

HB

Det finns en julpolicy sedan ett antal år som trafikutövarna får förhålla sig till. Den säger hur mycket neddragning som du maximalt får ha och vilken tabell som ska ligga i grund. Vill operatören inte göra neddragningar så är det grundtabell som gäller. /Henrik/

Robert Brink

Och resandet på julafton är inte som förr, numera är det betydligt fler ute och åker hela julafton. På 80 talet var det tomt ute när Kalle började klockan 15:00, sen tog det lite fart igen efter 21 när folk skulle hem efter firandet.

GOD HJUL.

//R

Lars_L

Citat från: HB skrivet 24 december 2017, 04:59:46 AM
Det finns en julpolicy sedan ett antal år som trafikutövarna får förhålla sig till. Den säger hur mycket neddragning som du maximalt får ha och vilken tabell som ska ligga i grund. Vill operatören inte göra neddragningar så är det grundtabell som gäller. /Henrik/

Visst - och det menade jag väl också att man har i den bemärkelsen. Vad som blir problemet dock med att köra med vanlig tidtabell är ju att passningarna inte fungerar till tåg och tunnelbana som kör med sina specialtidtabeller. Detta blir naturligt att man anpassar till om man kör med specialtidtabell. I det här fallet blir det främst i Märsta där väntetiden blir 25 minuter för att åka med en del linjer.

Samtidigt kan man kanske tycka att spårtrafiken borde köra med vanlig tidtabell även på julafton. Dessa specialtidtabeller där ställer till det rätt mycket överlag för passningen till busstrafiken, som än gång i tiden nästan alltid fungerade när man planerade sådant här lite mer styrt från SL:s sida.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

HB

Då har nog inte aktuell operatör följt policyn.

Karsten

Frågan är om policyn är uppdaterad efter de nya förutsättningar som gäller sedan ett par år? Pendeltågen halverar ju trafiken hela trafikdygnet (och även juldagen vill jag minnas). De flesta operatörer justerar sin busstrafik efter 15 på julafton, medan andra väljer att köra ordinarie söndagstrafik. Resultatet blir ungefär lika slumpartat bra/dåligt under olika tider på julaftonsdygnet. I många fall kommer matarbussarna gå dubbelt så ofta som pendeln de matar till.