En B9S på SL linje 515

Startat av Hasse L, 21 december 2017, 21:32:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Ibland tvekar man att ta med kameran ut i det miserabla decemberljuset. Men plötsligt stöter man på något oväntat. Reg.skylten går inte att läsa - är detta månne en av Keolis f.d. 63xx-vagnar som blev ersättningsbuss hos Arriva för RB-körning? Har fler av dessa 88xx behållits körklara?

K R

Citat från: Hobgoblin skrivet 21 december 2017, 21:32:53 PM
Reg.skylten går inte att läsa - är detta månne en av Keolis f.d. 63xx-vagnar som blev ersättningsbuss hos Arriva för RB-körning?

Hej!

F d Keolis 6342, CAE 882:

http://www.svenskbusshistoria.se/go/?omni=&id=44076&ref=dosearch&svalue=Keolis%206342

mvh K R

Buzzlover

Citat från: Hobgoblin skrivet 21 december 2017, 21:32:53 PM
Ibland tvekar man att ta med kameran ut i det miserabla decemberljuset. Men plötsligt stöter man på något oväntat. Reg.skylten går inte att läsa - är detta månne en av Keolis f.d. 63xx-vagnar som blev ersättningsbuss hos Arriva för RB-körning? Har fler av dessa 88xx behållits körklara?


Jo, dessa (8863 - 67) är flyttade till Råsta och har under veckan setts flitigt runt i Sollentuna området
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Fredrik Gelin

Intressant att de fått vidare liv i Råsta, de är ju inte purunga längre och fick under sin sista tid hos Keolis inte gå in till Fridhemsplan längre, så det är intressant att den tydligen får gå in till Odenplan nu.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


buskörare

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 21 december 2017, 22:50:30 PM
Intressant att de fått vidare liv i Råsta, de är ju inte purunga längre och fick under sin sista tid hos Keolis inte gå in till Fridhemsplan längre, så det är intressant att den tydligen får gå in till Odenplan nu.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Dom är yngre än norrorts B9:or.

Fredrik Gelin

Ja, men inte så mycket.
Norrorts B9:or är ju från 2005-2006 och dessa fem är väl något år eller två nyare.
De levererades nya till Råsta när Keolis vann trafiken där.
Således borde de vara äldre än de åtta år som miljözonen tillåter såvida man inte midifierar utsläppen.
Dock är det ju lite kul att bussarna nu är tillbaka där de började sin karriär.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


buskörare

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 22 december 2017, 12:57:41 PM
Ja, men inte så mycket.
Norrorts B9:or är ju från 2005-2006 och dessa fem är väl något år eller två nyare.
De levererades nya till Råsta när Keolis vann trafiken där.
Således borde de vara äldre än de åtta år som miljözonen tillåter såvida man inte midifierar utsläppen.
Dock är det ju lite kul att bussarna nu är tillbaka där de började sin karriär.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Nej, men våra går ju på Odenplan och ev Humlegården så då borde ju dessa också kunna det.

Lars-Håkan_E

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 22 december 2017, 12:57:41 PM
Ja, men inte så mycket.
Norrorts B9:or är ju från 2005-2006 och dessa fem är väl något år eller två nyare.
De levererades nya till Råsta när Keolis vann trafiken där.
Således borde de vara äldre än de åtta år som miljözonen tillåter såvida man inte midifierar utsläppen.
Dock är det ju lite kul att bussarna nu är tillbaka där de började sin karriär.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Den aktuella bussen verkar ju av bilregistret att döma (till skillnad från ett antal systrar) inte vara modifierad för att klara Euro 5, den är fortfarande en Euro 4 buss och inte passande i miljözonen.

Fredrik Gelin

Precis, till skillnad från de regionalutrustade bussarna från första generationen konverterades inte dessa fem av Keolis då det inte ansågs nödvändigt för trafiken i Botkyrka.
Jag tänkte dock att Arriva kanske modifierat dem för att kunna trafikera innerstaden även om det kändes långsökt.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Fredrik Gelin

Citat från: buskörare skrivet 22 december 2017, 17:08:18 PM
Nej, men våra går ju på Odenplan och ev Humlegården så då borde ju dessa också kunna det.
Har Täby andra generationens B9:or?
Jag trodde bara det var första generationen som var stationerade i Täby?

Det är en väsentlig skillnad på dessa fem och många av de andra B9:orna i Täby eftersom de vad jag förstått inte ägs av Arriva och inte heller är kontraktsbundna.
Dessutom är de som sagt nyare än de flesta andra B9:or i Täby och av lite annorlunda konstruktion än de äldre.
Dessa var tillsammans med sina syskon i Råsta bland de tidigare B9:orna i andra generationen som jag har för mig lanserades av Volvo 2007.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


buskörare

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 22 december 2017, 21:42:24 PM
Har Täby andra generationens B9:or?
Jag trodde bara det var första generationen som var stationerade i Täby?

Det är en väsentlig skillnad på dessa fem och många av de andra B9:orna i Täby eftersom de vad jag förstått inte ägs av Arriva och inte heller är kontraktsbundna.
Dessutom är de som sagt nyare än de flesta andra B9:or i Täby och av lite annorlunda konstruktion än de äldre.
Dessa var tillsammans med sina syskon i Råsta bland de tidigare B9:orna i andra generationen som jag har för mig lanserades av Volvo 2007.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Tydligen inte. Jag trodde nyare var bättre, inte att våra äldre var mer miljövänliga än de som är 2 år yngre. Så fel av mig!

Fredrik Gelin

Din tanke är ju helt logisk och hade stämt om det inte varit för att man modifierat de äldre men inte de nyare B9:orna vilket i sin tur beror på avtalskrav.
Ingen regel utan undantag dock, jag misstänker att Arriva bara modifierat B9:orna i serien upp till 8149 då de resterande från 8160 och uppåt inte är avtalsbundna.


buskörare

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 23 december 2017, 12:11:41 PM
Din tanke är ju helt logisk och hade stämt om det inte varit för att man modifierat de äldre men inte de nyare B9:orna vilket i sin tur beror på avtalskrav.
Ingen regel utan undantag dock, jag misstänker att Arriva bara modifierat B9:orna i serien upp till 8149 då de resterande från 8160 och uppåt inte är avtalsbundna.

Där ser man! Tack för info!