SL H20 5358

Startat av Leyland, 21 december 2017, 09:35:38 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leyland

Citat från: Leyland skrivet 20 december 2017, 22:41:14 PM
Sista dagen för Vaxholmsbussarna vid Jarlaplan, 12 juni 1983.

5358 till höger.


Foto Leyland

Citat från: Leyland skrivet 20 december 2017, 22:35:31 PM

Visst var systervagnen till 5359, H20 5358 även i Nyboda vid denna tid februari-mars 1995?

Citat från: Hobgoblin skrivet 21 december 2017, 09:23:38 AM
Troligen - åtminstone var den det 26 maj när jag körde den på ersättningslinjen 873.

Tack! Enligt en uppgift flyttades 5358 till Handen i maj 1995. Så kanske det aldrig var - utan det förutsattes att 5358 var placerad i Handen då den gick i trafik på linje 873?

I juni 1995 lär 5358 ha blivit avställd i Enebyberg, för att sedan inte komma i trafik igen. Eller finns det någon uppgift om detta?

Och 1998 avförd från SL.

christian berg

Hej,

trevligt med mycket van Hool. Det stämmer att 5358 väcktes ur avställningen i Enebyberg våren 1995 för att tillsammans med 5346 och H57 4921 gå i trafik i Handen, men att den var tillbaka i Enebyberg redan i juni samma år. Från att under 80-talet i princip funnits i Råsta, Kallhäll, Märsta och Vaxholm fick ju många vagnar en flackande tillvaro på 90-talet. Försöker mig på en sammanställning nedan. Komplettera gärna!

1990 fanns 5341-54,63,64,70-71,83-88,90, 92-03 i Råsta, 5365-69 i Märsta, 5372-80,91 i Kallhäll och 5355-62 och 5389 i Vaxholm. Sedan fick de flesta andra garage H20, ibland dock bara kort, vid tågersättning t.ex. Flera H20 stod avställda i långa perioder, främst i Enebyberg.

De uppgifter jag har är följande:

Hornsberg: 5364 och 5366 (1993, för linje 607)
Bromma:5351 (1991)
Nyboda: 5351 (1992), 5359 (1995)
Lidingö: 5346 och 5359 (1994)
Ekerö: 5342 och 5345 (1990)
Björknäs: 5347,5371,5387,5393, 5396 (1991-92), 5359 (1992-94), 5354,5398 (1993-94)
Råsta: Från 1994 fanns bara 5383 och 5399 kvar, men de övertogs av Linjebuss och blev kvar ända till 1996-97
Märsta: försvann 1991, men 5364 återkom 1993-94
Kallhäll: 5344 och 5366 1991, 5366 blev sist kvar 1993. Som Linjebuss kom 5383 1997 och var nog sista H20 i trafik i SL-området.
Täby: 5347, 5355, 5372, 5393 (1993), 5389 (1994), 5347, 5359 (1995-96)
Vaxholm/Åkerberga: Sista ordinarie 1992, men 5357,5362,5380 och 5389 återkom kort 1993.
Norrtälje: 5368,5380 och 5391 (1991-92)
Botkyrka: 5346 (1994), 5361 (1995)
Handen: 5361 och 5368 (1991-94), 5344,5347,5355,5358,5372,5380,5385,5392,5396 (1993), 5346 och 5358 (1995)
Tyresö: 5359, 5392 och 5398 (1995)
Södertörn: 5347 och 5393 (1992), 5357 (1993-94), 5361 (1995)

De flesta av dessa har jag sett i trafik, men inte alla, kanske flyttades några bara på pappret.

Hälsningar

Christian B

virtual1

Då man tittar på listan kan man undra, gick det aldrig några VanHool i Huddinge eller Södertälje? I princip vartenda annat område verkar ju haft rullande vagnar...

Leyland

Citat från: virtual1 skrivet 21 december 2017, 15:32:15 PM
Då man tittar på listan kan man undra, gick det aldrig några VanHool i Huddinge eller Södertälje? I princip vartenda annat område verkar ju haft rullande vagnar...

Om jag inte minns fel, så i vart fall i Södertälje gästspelade en eller två H21:or i början av 1990-talet.

Hasse L

5393 och 5400 sågs på södertäljelinjen 754 i januari -79.  /H

Gunnar Berglund

#5
Citat från: Leyland skrivet 21 december 2017, 15:53:04 PM
Om jag inte minns fel, så i vart fall i Södertälje gästspelade en eller två H21:or i början av 1990-talet.

Mycket riktigt, mot slutet av 1991 kom H21:orna 5407 och 5411 dit, men bara för ett par månader innan de såldes.

Citat från: Hobgoblin skrivet 21 december 2017, 16:29:42 PM
5393 och 5400 sågs på södertäljelinjen 754 i januari -79.  /H

Precis, de fem sista H20, 5399-5403 levererades dit som nya, men kom till Råsta under januari/februari 1983. Var lätta att känna igen på håll på sina stora vagnsnummersiffror vid bränslepåfyllningen (om jag minns rätt).

Om vagnarna i serien 5389-5398 vet jag inte vilka som definitivt varit i Södertälje, eller för vilken period.
Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

Ulf Berlin

Citat från: virtual1 skrivet 21 december 2017, 15:32:15 PM
Då man tittar på listan kan man undra, gick det aldrig några VanHool i Huddinge eller Södertälje? I princip vartenda annat område verkar ju haft rullande vagnar...
Vagnarna på Lidingö gick endast(?)som ersättning för Lidingöbanans upprustning denna sommar./Ulf

Fredrik Klint

Ska inte svära på det men vagt minne att de två som hamnade på Ekerö, 5342 och 45, stod uppställda i Nyboda runt -91, i depåns ände närmast Södertäljevägen.
Förut så var det ju ett par tennisplaner där och runtomkring stod diverse vrak uppställda, innan de slutligen slopades eller möjligen användes för ersättningstrafik.

John

5351 i Bromma gick bara ett par dagar den fick så många rapporter på sig då vi inte i Bromma vid den tiden kunde ta in ledvagnar i verkstaden körde jag upp den till Täby där man dömde ut den helt så jag åkte upp och hämtade en Wiima istället har glömt numret på den men den hade vi rätt länge. Jag misstänker att 5351 tiden i Nyboda efter Bromma tiden endast var uppställning?

Hasse L

Wiiman bör ha varit 4931. Sedd på 118E i mars -92.

Bussmicke

Citat från: Hobgoblin skrivet 04 januari 2018, 10:37:09 AM
Wiiman bör ha varit 4931. Sedd på 118E i mars -92.

Låter bekant, har fotat H57 både i Spånga och Hässelby strand.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.