Inget nytt under solen...

Startat av roggek, 20 december 2017, 18:07:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MM

Citat från: homer skrivet 22 december 2017, 21:50:24 PM
Nog har väl samtliga sl bussar alkolås???

Nej. Alla bussar har dessvärre inte det.

Nico


Citat från: MM skrivet 23 december 2017, 16:29:13 PM
 
Citat från: homer skrivet 22 december 2017, 21:50:24 PM
Nog har väl samtliga sl bussar alkolås???

Nej. Alla bussar har dessvärre inte det.


Det där får du gärna utveckla ytterligare... då det skulle vara intressant att veta vilka bussar som i så fall skulle sakna det?

Mig veterligt så är i alla fall samtliga bussar i ordinarie SL-trafik (liksom tjänstefordon mm.) utrustade med alkolås. Det är även ett krav sedan flera år tillbaka. Kravet ska normalt även omfatta även annan busstrafik, t.ex. ersättningstrafik.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

MM

Citat från: Nico skrivet 23 december 2017, 16:55:35 PM
Nej. Alla bussar har dessvärre inte det.



Det där får du gärna utveckla ytterligare... då det skulle vara intressant att veta vilka bussar som i så fall skulle sakna det?

Mig veterligt så är i alla fall samtliga bussar i ordinarie SL-trafik (liksom tjänstefordon mm.) utrustade med alkolås. Det är även ett krav sedan flera år tillbaka. Kravet ska normalt även omfatta även annan busstrafik, t.ex. ersättningstrafik.

Alkolås saknas i stort sett alla fordon som tillhör underentreprenörer och som normalt ersätter stora delar av den spårbundna trafiken i SL-land vid akuta och planerade trafikstörningar.

Vid vagnbrist så lånar de större operatörerna in fordon från UE då UE:s fordon ofta är f.d. SL-vagnar, förutom att de saknar alkolås.

Ersa

Citat från: MM skrivet 24 december 2017, 16:55:53 PM
Alkolås saknas i stort sett alla fordon som tillhör underentreprenörer

Alla egna fordon hos underentreprenören i Rimbo som kördes i ordinarie SL-trafik åt Busslink/Keolis i Norrtälje fram till midsommar 2011 hade alkolås, ända sedan kravet infördes några år tidigare.
Den kvarvarande Scanian som blev kvar i trafik för både Nobina och Arriva ända fram till sin 16-årsdag (hösten 2016) hade också alkolås tiden ut.

Lars-Håkan_E

Citat från: MM skrivet 24 december 2017, 16:55:53 PM
Alkolås saknas i stort sett alla fordon som tillhör underentreprenörer och som normalt ersätter stora delar av den spårbundna trafiken i SL-land vid akuta och planerade trafikstörningar.

Vid vagnbrist så lånar de större operatörerna in fordon från UE då UE:s fordon ofta är f.d. SL-vagnar, förutom att de saknar alkolås.

När det gäller gamla linjevagnar så är det så, när man lejer in turistbussar t.ex vid Pendelavstängningar så har de flesta större åkare alkolås i sina bussar

roggek

Om vi bortser från alkolåsen, ljuger busschaufförerna Peter och Lena då i Sveriges Radio-inslaget?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6846300

Tycker f ö att det låter lite mycket "dalmål" i SR-inslaget, så det kanske är inte så illa i just Stockholm, men i Dalarna?

buskörare

Citat från: roggek skrivet 24 december 2017, 20:27:59 PM
Om vi bortser från alkolåsen, ljuger busschaufförerna Peter och Lena då i Sveriges Radio-inslaget?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6846300

Tycker f ö att det låter lite mycket "dalmål" i SR-inslaget, så det kanske är inte så illa i just Stockholm, men i Dalarna?


Rösterna är inlästa av andra. Men Arrivas är inte lättstulna OM förarna tagit med sig nyckeln till alkolåset.

Ersa

Jag förstår inte riktigt varför Arriva hamnat i fokus. Både här i forumet samt hos SR. "Nyheten" handlar ju mest om efterdyningarna efter lastbilsstölden, och det är väl andra operatörer som kör i innerstan, där liknande vansinnesdåd oftast brukar hända.
Borde inte fokus ligga på själva Trafikförvaltningen, som väl är instansen som infört alla dagens rutiner och krav?

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 25 december 2017, 09:52:17 AM
Jag förstår inte riktigt varför Arriva hamnat i fokus. Både här i forumet samt hos SR. "Nyheten" handlar ju mest om efterdyningarna efter lastbilsstölden, och det är väl andra operatörer som kör i innerstan, där liknande vansinnesdåd oftast brukar hända.
Borde inte fokus ligga på själva Trafikförvaltningen, som väl är instansen som infört alla dagens rutiner och krav?

Hos SR hamnade dom väl i fokus för att varken Keolis (som borde vara den det rör) eller Nobina ville ställa upp på frågor. Att Arriva tas upp här är väl för att ingen på Keolis eller Nobina säger nått?

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 25 december 2017, 15:20:10 PM
Hos SR hamnade dom väl i fokus för att varken Keolis (som borde vara den det rör) eller Nobina ville ställa upp på frågor. Att Arriva tas upp här är väl för att ingen på Keolis eller Nobina säger nått?

Nej, jag tycker inte att Keolis är den som berörs i första hand. Det är ju också bara en operatör, och hela vinklingen är rätt märklig. Operatörerna kör enligt huvudmannens satta säkerhetskrav, så då bör man väl tala med de som satt nuvarande kravnivå? Ibland verkar det som att det passar att man kan få SL-trafiken att framstå som om den vore 100% privat trafik i egen regi. Utan någon inblandning och skattefinansiering från Landstinget.

Nu är jag inte ute efter att kritisera eller bråka, då jag anser att säkerheten höjts rejält de senaste 10-15 åren. Från 1980-talet och vidare ett par år efter millennieskiftet räckte det ju med en enda röd nyckel i fronten för att få igång varenda SL-buss i länet. Så enkelt är det ju lyckligtvis inte längre.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 25 december 2017, 15:26:55 PM
Nej, jag tycker inte att Keolis är den som berörs i första hand. Det är ju också bara en operatör, och hela vinklingen är rätt märklig. Operatörerna kör enligt huvudmannens satta säkerhetskrav, så då bör man väl tala med de som satt nuvarande kravnivå? Ibland verkar det som att det passar att man kan få SL-trafiken att framstå som om den vore 100% privat trafik i egen regi. Utan någon inblandning och skattefinansiering från Landstinget.

Nu är jag inte ute efter att kritisera eller bråka, då jag anser att säkerheten höjts rejält de senaste 10-15 åren. Från 1980-talet och vidare ett par år efter millennieskiftet räckte det ju med en enda röd nyckel i fronten för att få igång varenda SL-buss i länet. Så enkelt är det ju lyckligtvis inte längre.

Eftersom Keolis är de enda som har bussar ståendes i stan (utöver Arriva och Nobina på Tekniska) så här jag inte sett några andra det kan gälla. När jag körde på Keolis krävde alkolåset inte heller nån speciell nyckel för att starta men det kan ju vara ändrat. Man har ju pratat med Trafikförvaltningen som lade skulden på SL.

MM

Även Nobina har vagnar ståendes inne i stan, och t.ex. vagnarna från Junior & Co (som används i pendeltågs- och tunnelbaneersättningen) saknar alkolås.

Nobinas vagnar i bl.a. Norrort saknar i regel startnycklar, så där räcker det med att en nykter, men ändå obehörig person, blåser igång alkolåset, och sen kör iväg.

Leyland