Närtrafiken i Stockholmsområdet [Fråga]

Startat av Buzzlover, 20 december 2017, 15:50:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buzzlover

Hej! Som några kanske vet så kör ju Traveller buss Närtrafiken, förutom enstaka linjer (953, 978 - 79 och 981) och jag har lite frågor
Hur skyltas dessa bussar? Jag hade en vän som körde där och instrumentpanelen är vad jag kunde se iallafall, fri från någon typ av skyltningsmekanism
Hur fungerar upphandlingarna? Är det en upphandling för hela trafiken eller är det separata?
Och om det icke är separata, hur kunde Nobina då få tillstånd att köra vissa linjer?

Tack på förhand!
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Lars-Håkan_E

Närtrafiken i Haninge och Södertälje har inlemmats i huvudtrafikavtalet för resp område och har inte upphandlats separat.

Fredrik Gelin

Tidigare upphandlades Närtrafiken separat, men för att minska kostnaderna och förenkla hanteringen har Landstinget lagt in närtrafiken i de ordinarie bussavtalen vartefter dessa upphandlats.
I vissa områden utförs trafiken av underentreprenörer medan den i andra områden integrerats i den övriga busstrafiken.
Skyltningen hanteras normalt via Buss-PC som liksom Accessmaskiner skall finnas i bussarna.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Fredrik Gelin

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 20 december 2017, 17:16:02 PM
Närtrafiken i Haninge och Södertälje har inlemmats i huvudtrafikavtalet för resp område och har inte upphandlats separat.
Även Lidingö och Nacka har jag för mig körs av huvudentreprenören i respektive område i ordinarie upphandling.
I Botkyrka kör Traveller, men jag är osäker på om den trafiken ingick i E19-avtalet.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Lars-Håkan_E

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 21 december 2017, 20:43:47 PM
Även Lidingö och Nacka har jag för mig körs av huvudentreprenören i respektive område i ordinarie upphandling.
I Botkyrka kör Traveller, men jag är osäker på om den trafiken ingick i E19-avtalet.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Nacka har ju alltid ingått i trafikavtalet för N/V såvitt jag minns, Lidingö däremot var upphandlat av Färdtjänsten.

Vad gäller BussPC o.sv så gäller ju det enbart de linjer som ingår i resp huvudavtal, och väl inte ens alla av dem.

Huruvida detta med att blanda specialtrafik och vanlig linjetrafik är bra kan man tvista om, det krävs ju en viss typ av förare och en kontinuitet som är svårt att hålla när linjen ingår i ett större sammanhang.

Buzzlover

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 21 december 2017, 20:39:27 PM
Tidigare upphandlades Närtrafiken separat, men för att minska kostnaderna och förenkla hanteringen har Landstinget lagt in närtrafiken i de ordinarie bussavtalen vartefter dessa upphandlats.
I vissa områden utförs trafiken av underentreprenörer medan den i andra områden integrerats i den övriga busstrafiken.
Skyltningen hanteras normalt via Buss-PC som liksom Accessmaskiner skall finnas i bussarna.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Då kan jag informera att det iallafall inte förekommer varken Buss-PC eller acessmaskin (Inte ens kortläsare) i Närtrafiken i Sollentuna samt Täby, dessa är MAN bussar från Traveller, det enda som markerar att det är SL är SL loggan på utsidan, här finns varken Buss-PC, Acessmaskin eller skylting exteriört och interiört, lite därför som jag frågade :)
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Buzzlover

Kan även lägga till att problemet iallafall i Sollentuna med Närtrafiken är att dessa endast stannar för äldre, jag har som ungdom försökt vinka och göra mig synlig x antal gånger (vid hållplatser som 955 ska stanna vid)
utan att föraren stannat, när man väl lyckas gå på vid t.ex stationen tycker förarna inte om detta och tycker bestämt att man ska ta dem övriga bussarna
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Lars-Håkan_E

Citat från: Buzzlover skrivet 21 december 2017, 20:51:19 PM
Då kan jag informera att det iallafall inte förekommer varken Buss-PC eller acessmaskin (Inte ens kortläsare) i Närtrafiken i Sollentuna samt Täby, dessa är MAN bussar från Traveller, det enda som markerar att det är SL är SL loggan på utsidan, här finns varken Buss-PC, Acessmaskin eller skylting exteriört och interiört, lite därför som jag frågade :)

Nej det gäller som jag skrev enbart de linjer som ingår i resp huvudavtal, SL har nog inte velat utrusta övriga linjers bussar.

Maven

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 21 december 2017, 20:54:47 PM
Nej det gäller som jag skrev enbart de linjer som ingår i resp huvudavtal, SL har nog inte velat utrusta övriga linjers bussar.

Det räcker dessutom inte med en BussPC-dator i bussen, utan den måste laddas med omlopps- och avgångsinformation från entreprenörens system, via SL:s system. För en liten entreprenör med några få linjer blir det förhållandevis stora krav på IT-system och tillhörande specialistkunskap.

Lars-Håkan_E

Citat från: Mattias Henriksson skrivet 22 december 2017, 20:48:49 PM
Det räcker dessutom inte med en BussPC-dator i bussen, utan den måste laddas med omlopps- och avgångsinformation från entreprenörens system, via SL:s system. För en liten entreprenör med några få linjer blir det förhållandevis stora krav på IT-system och tillhörande specialistkunskap.

Givetvis är det så men återigen så är det ju en kostnadsfråga för beställaren då detta saknas i de gamla avtalen som i vissa fall är mer än 10 år gamla.