SL H20 5359 innan pension

Startat av Gunnar Berglund, 19 december 2017, 18:08:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar Berglund

Två bilder från 1994 på SL H20 5359, en Volvo B58-55/van Hool.


Björknäs 14 maj 1993. 5398 i mitten har just kommit in efter ett pass på 435E.


27 september 1994, Hövdingevägen på Lidingö, på väg mot Ropsten, Brevik nästa.

Levererad i maj 1977 och stationerad i Vaxholm, med lång tjänst där fram till december 1991. Sedan varierad insats mot slutet (ej fullständigt/exakt, här kanske några andra vet bättre):

  • Omplacerad mot slutet av 1992 till Björknäs
  • Sep-okt 1994 använd vid ersättningstrafiken för lidingöbanan
  • Hösten 1994 tillbaka till Björknäs?
  • Maj 1995 till Tyresö från Björknäs
  • Mars 1996 från en period avställning till Täby
  • Senare till Tyresö igen, ur trafik senast januari 1998
Avregistrerad 29 april 1998 som sista H20/van Hool vid SL, efter nära 21 års tjänst.
Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

Karsten

Vad roligt att se! 5359 var den första buss med Wilsonlåda jag körde och även den enda H20 jag kört. Eftersom åldern min inte samspelar så väl med H20 så var det tjuvkörning som erbjöds. Många varv på parkeringen i Grisslinge tills dess handledaren tyckte jag lärt mig tekniken.

Fantastiskt trevliga bussar!

Leyland

Tack för trevliga bilder.

På 5396 tycks vara märkt "SBUSS". Kan det vara så att det står "BJÖRKNÄSBUSS" - eller?

Noterar också något jag aldrig tänkt på som skillnad, att 5359 har nivåglas i fronten (för kyl/värme vattnet). Vaxholm var väl sist ut av SL-depåerna att få rampkoppling, och vid ombyggnad av vagnarna togs detta inte bort lika noggrant - eller är jag ute och cyklar?

Eller var det så att Vaxholm eftermonterade detta nivåglas på sina första H20 (5355-5360) och övriga har aldrig haft det?

Hösten 1993 var 5359 garanterat i Björknäs.


Leyland

#3
Och får nu komplettera mig själv; Halvsystervagnarna H21 5414 hade inte nivåglas år 1981 i Vaxholm, medan H21 5415 hade nivåglas år 1991 i Vaxholm.

5414 lämnade Vaxholm redan 1982 medan 5415 fanns kvar till vintern 1991/92.

roggek

En av Sveriges snyggaste bussmodeller! :D
Jag kan inte riktigt peka på det men Van Hool gjorde snygga karosser...

Det var nog lite mera "form" än det annars allenarådande kantiga vi ser idag.
(Ta bara innerbelysningens armaturer, vem skulle våga något sådant idag?)

Robert Brink

Har skrivit det förr, mycket trevliga bussar att köra! :)

//R

Leyland

#6
Citat från: Gunnar Berglund skrivet 19 december 2017, 18:08:19 PM

Levererad i maj 1977 och stationerad i Vaxholm, med lång tjänst där fram till december 1991. Sedan varierad insats mot slutet (ej fullständigt/exakt, här kanske några andra vet bättre):

  • Omplacerad mot slutet av 1992 till Björknäs
  • Sep-okt 1994 använd vid ersättningstrafiken för lidingöbanan
  • Hösten 1994 tillbaka till Björknäs?
  • Maj 1995 till Tyresö från Björknäs
  • Mars 1996 från en period avställning till Täby
  • Senare till Tyresö igen, ur trafik senast januari 1998
Avregistrerad 29 april 1998 som sista H20/van Hool vid SL, efter nära 21 års tjänst.

Finns en bild från 1995-02-03, foto H Liljewall, på 5359 vid Gullmarsplan övre på linje 144E. Vilken depå kan 5359 ha tillhört då? SL Buss AB hade vid denna tid en hel del "trafikutbyte" mellan depåerna så det är inte uteslutande självklart med Nyboda eller Hammarby. Kan det ha varit Tyresö redan då, eller Björknäs?

I augusti 1995 tog Swebus över Tyresö trafikområde från SL Buss AB. Swebus övertog inte några H20 - men minnet kan svika om de tillfälligt lånade/hyrde några i övertagandefasen. Det talar för att SL Buss mycket väl satte in H20 som gamla vagnar sista månaderna innan överlämnandet. 5359 bör inte ha funnits i Tyresö någon gång efter 1995-09.

Gunnar Berglund

Citat från: Leyland skrivet 20 december 2017, 10:18:52 AM
I augusti 1995 tog Swebus över Tyresö trafikområde från SL Buss AB. Swebus övertog inte några H20 - men minnet kan svika om de tillfälligt lånade/hyrde några i övertagandefasen. Det talar för att SL Buss mycket väl satte in H20 som gamla vagnar sista månaderna innan överlämnandet. 5359 bör inte ha funnits i Tyresö någon gång efter 1995-09.

Stämmer alldeles säkert, mina uppgifter är knapphändiga. Kan den och andra H20/H57 stått uppställda innan lämplig försäljning/skrot på olika platser i länet där det fanns plats även efter Swebus övertagande? När avvecklades den sista verksamheten vid Enebyberg av SL?
Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

Hasse L

5359 fanns i Nybodahallen i februari -95 när jag tog bilden. Hade väl just stigit av 5024, som jag tillbringat morgonen i på 164:an.  /H

Leyland

Citat från: Hobgoblin skrivet 20 december 2017, 19:17:38 PM
5359 fanns i Nybodahallen i februari -95 när jag tog bilden. Hade väl just stigit av 5024, som jag tillbringat morgonen i på 164:an.  /H

5024:a, och då menar du inte H56:an ;)

Visst var systervagnen till 5359, H20 5358 även i Nyboda vid denna tid februari-mars 1995?

Leyland

Sista dagen för Vaxholmsbussarna vid Jarlaplan, 12 juni 1983.

5359 till vänster, utan nivåglas.


Foto Leyland

Hasse L

Citat från: Leyland skrivet 20 december 2017, 22:35:31 PM
5024:a, och då menar du inte H56:an ;)

Visst var systervagnen till 5359, H20 5358 även i Nyboda vid denna tid februari-mars 1995?
Troligen - åtminstone var den det 26 maj när jag körde den på ersättningslinjen 873.

Gunnar Berglund


Björknäs 14 maj 1993. 5398 i mitten har just kommit in efter ett pass på 435E.

Korrekt datum ändrat enlig ovan.

Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

Greger Larsson

Citat från: Leyland skrivet 19 december 2017, 19:09:11 PM
---
Noterar också något jag aldrig tänkt på som skillnad, att 5359 har nivåglas i fronten (för kyl/värme vattnet). Vaxholm var väl sist ut av SL-depåerna att få rampkoppling, och vid ombyggnad av vagnarna togs detta inte bort lika noggrant - eller är jag ute och cyklar?

Eller var det så att Vaxholm eftermonterade detta nivåglas på sina första H20 (5355-5360) och övriga har aldrig haft det?
---

Nivåröret satt väl på insidan så att luckan i fronten fick öppnas för att titta till detta. När SL-märket sedan kom att blockera luckan fick man göra nivåröret synligt från utsidan.

Leyland

Citat från: Greger Larsson skrivet 22 december 2017, 10:19:35 AM
Nivåröret satt väl på insidan så att luckan i fronten fick öppnas för att titta till detta. När SL-märket sedan kom att blockera luckan fick man göra nivåröret synligt från utsidan.

Så kan vara - men mot detta talar två saker i ett generellt perspektiv
a) SL märket sitter på luckan som är original, och luckan ser ut att kunna tas ned obehindrat trotts SL-märket
b) Nivåglaset, så länge inga bilder talar emot, bara ha funnits på "Vaxholmsvagnarna" 5355-5362

Det fanns på insidan, nedanför höger vindruta (inifrån bussen sett) original en "spak" i en 45-gradig hållare som i själva verket var en form av indikator (rött, grönt, gult). Kan denna varit inblandat i ombyggnaden?